Gepubliceerd op 15 October 2024 om 17h01
Door Kevin Kersemans

Ford maakt batterijcapaciteit en rijbereik E-Tourneo Courier bekend

We wisten al een tijdje dat de volledig elektrische versie van de Ford Tourneo Courier eraan zat te komen, maar nu heeft de constructeur eindelijk meer details vrijgegeven over de capaciteit van de batterij en het rijbereik. En die zijn relatief bescheiden…

De Courier, het kleinste model uit het Ford Tourneo-gamma, is al een tijdje op de markt met een eenliter-EcoBoost op benzine onder de kap, maar op de aangekondigde volledig elektrische versie was het nog even wachten. Binnenkort zal die fiscaal interessantere versie echter besteld kunnen worden.

We wisten al dat die E-Tourneo Courier aangedreven zou worden door een elektromotor van 100 kW, maar naar de capaciteit van zijn batterij en ook het daarvan afhangende rijbereik hadden we tot dusver nog het raden. Nu heeft het merk met het Blauwe Ovaal daar echter meer info over gegeven.

43 kWh en tot... 288 km

Zo weten we nu dat de E-Tourneo Courier het moet stellen met een batterij van 43 kWh (netto), goed voor een WLTP-rijbereik van… 288 km. Met ‘dank’ wellicht aan de minder gunstige stroomlijn als gevolg van het geblokte koetswerk. Ter vergelijking: een iets grotere Citroën ë-Berlingo zou tot 320 km ver moeten geraken – weliswaar met een batterij van 50 kWh.

Het zal dus duidelijk zijn dat de E-Tourneo Courier zich vooral richt op gezinnen die in de stad wonen en/of geen grote afstanden afleggen. Zij zullen in ieder geval wel kunnen profiteren van een laadvolume van 1.188 liter, dat kan oplopen tot 2.162 liter door de achterbank neer te klappen. Daarnaast beschikt de E-Tourneo Courier dankzij zijn elektrische aandrijving over een frunk van 44 liter.

Snelladen kan tot 100 kW, waardoor 10 minuutjes moeten volstaan om 100 km rijbereik te winnen en laden van 10 tot 80% een 23-tal minuutjes in beslag zou moeten nemen. Aan een wisselstroomlader van 11 kW duurt het minder dan 5,5 uur om de batterij volledig op te laden.

De Ford E-Tourneo Courier kan binnenkort worden besteld en de eerste exemplaren zullen worden geleverd in het eerste kwartaal van 2025. De Belgische prijzen zijn echter nog niet bekend.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels