Gepubliceerd op 12 November 2024 om 08h00
Door Maxime Pasture

Porsche Taycan 4S of Lotus Emeya S? Een zeer nipte TCO-wedstrijd!

Met de feestdagen voor de deur brengen we je een kleine selectie van 100% elektrische sportwagens waar het allemaal om plezier draait. Of je nu een zelfstandige bent of een grote baas, dit kan interessant voor je zijn! Nieuwsgierigen en dromers kunnen ook genieten van het volgende: de nieuwe Lotus Emeya S neemt het op tegen de Porsche Taycan 4S!

De twee modellen die we hebben geselecteerd, haalden het nieuws in 2024. Enerzijds kreeg de Porsche Taycan een uitgebreide update, voornamelijk technisch. Anderzijds komt de Lotus Emeya op de markt met grote ambities.

Een detail dat het verschil maakt

Applaus voor de nieuwkomer. Nadat we hem deze zomer kort hadden getest, hebben we de Lotus Emeya in zijn ‘mid-range’ S-versie nader bekeken. Of het nu gaat om de Eletre SUV of de Emeya berline, bij Lotus bestaat het gamma uit 3 uitrustingsniveaus: het instapmodel, een beter uitgeruste S-versie en een ultraperformante R-versie. De basis Emeya en Emeya S bieden 612 pk, terwijl de R-versie 918 pk levert! De R-versie accelereert van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden, zoals Lotus graag aangeeft. Alle versies worden aangedreven door twee motoren, waardoor hij vierwielaandrijving heeft.

Het instapmodel Porsche Taycan doet het met één motor op de achterwielen. Om het tegen de Emeya S op te nemen, kozen we voor de Taycan 4S, ook aangedreven door twee sterke motoren, in dit geval 544 of 598 pk. Hoewel deze Taycan 4S goedkoper lijkt in aankoop of lease dan de Lotus, moet je nog steeds de Performance Plus batterij kiezen (een optie die bijna €5.000 exclusief btw kost) om een vergelijkbare range van 549 km te krijgen (540 km voor de Emeya S) en de 598 pk in overboost/launch control modus. Op die manier uitgerust, liggen onze twee rivalen nek aan nek wat de prijs betreft, op bijna €108.000 exclusief btw (zie onderstaande tabel). De details van de Performance Plus-batterij van Porsche veranderen absoluut alles, inclusief onze TCO-beoordeling hieronder, waar we later op terugkomen.

Twee niveaus van dynamiek

In deze vergelijking hebben we het over plezier en twee merken die ervoor zorgen dat je maar één ding wilt doen: rijden! Dus laten we achter het stuur kruipen.

In de wereld van elektrische sportwagens blijft de Porsche Taycan de absolute maatstaf voor weggedrag en rijplezier. En dat begint al als je instapt, met een typische ‘Porsche’ rijpositie ondanks de accu. Met andere woorden, je zit vrij laag, wat enorm bijdraagt aan het rijplezier. De Emeya, die 8 cm hoger is dan de Taycan, biedt een logischerwijs hogere rijpositie. En hoewel het weggedrag een sportwagen waardig is, kan hij op dit vlak niet tippen aan de Porsche. Kortom, Porsche blijft Porsche en biedt het beste op het gebied van stuurverstelling en dynamiek. Lotus komt tekort, maar de ingenieurs kunnen tevreden zijn met het resultaat.

De cijfers van 0 tot 100 km/u bevestigen ons gevoel: 3,7 seconden voor de Duitser tegenover 4,2 seconden voor de ‘Engelse’ auto die in China is geproduceerd. Deze prestaties kunnen ook worden verklaard door het veel lagere gewicht van de Taycan 4S, die meer dan 200 kg lichter is dan de Emeya!
Maar als het gaat om de sfeer aan boord en vooral om de beschikbare ruimte, komt de charme van de Emeya pas echt goed naar voren…

Twee werelden

Met een lengte van 5,14 m (4,96 m voor zijn concurrent) neemt de Lotus berline veel ruimte in beslag! Zijn bagageruimte is 100 liter groter dan die van de Porsche en de achterbank is zeer comfortabel om in te zitten. Het is verleidelijk. Net als de interieurpakketten en afwerkingen die, als je kiest voor het carbonpakket, autosportliefhebbers zullen aanspreken. Liefhebbers van boordtechnologie zullen het ook waarderen dat Lotus als optie cameraspiegels aanbiedt. Porsche biedt op zijn beurt een volledig nieuw elektrohydraulisch dempingssysteem genaamd ‘Active Ride’ als optie aan. Nogmaals, met de informatie die we je net hebben gegeven, kun je zien waar elk merk zijn cursor wil plaatsen.
Terugkomend op het interieur, de ergonomie in beide voertuigen is waardevol, met een ‘eigenzinnig’ universum in de Lotus, met name met bedieningselementen op het stuurwiel en de middenconsole die als ‘origineel’ kunnen worden omschreven. Alles werkt goed en blijft intuïtief, zowel in de Taycan als in de Emeya, en dat is het belangrijkste. En zoals veel moderne supercars bieden beide modellen een optioneel scherm voor de persoon in de rechterstoel.

Elektrisch opladen als de besten

Laten we het, voordat we de balans opmaken, hebben over energieverbruik en opladen. Op het gebied van brandstofverbruik en actieradius is er vrijwel geen verschil tussen de twee modellen: je kunt zonder problemen 400 km halen (tegen 540 geclaimd). Maar als het op opladen aankomt, onderscheidt Lotus zich met de mogelijkheid om het hoogste vermogen op de markt in te nemen: tot 400 kW! Hiermee kan de auto 310 km in 10 minuten terugwinnen, hoewel ultrasnelle oplaadpunten die 400 kW kunnen leveren nog steeds erg zeldzaam zijn… Met een oplaadcapaciteit die oploopt tot 320 kW (299 km teruggewonnen in 10 minuten) hoeft de Taycan zich nergens voor te schamen. In dit opzicht staan deze twee voertuigen aan de top van de piramide van elektrische auto’s, wat het ‘uitzonderlijke’ aspect van deze vergelijking verder verraadt…

Fleetrapport

Als het op de eindbalans aankomt, met name wat de TCO betreft, liggen de twee wagens heel dicht bij elkaar. Maar de Lotus Emeya S heeft nog steeds een licht voordeel, met een maandelijkse TCO die €71 lager ligt. In termen van bruto VAA/jaar is er nog geen €20 verschil tussen deze twee ‘diva’s’ van de elektrische autowereld.
Maar als je geen 549 km aan bereik nodig hebt en je doet het zonder de Performance Plus-batterij van Porsche (op papier daalt het bereik dan naar 474 km), is de balans omgekeerd, met een duidelijk voordeel voor de Taycan 4S. Je kunt het maar beter weten!

Technische informatie

 Lotus Emeya S Porsche Taycan 4S (Performance Plus Battery)
L/l/h (mm) 5.139/2.005/1.459 4.963/1.976/1.379
Motor Elektrisch Elektrisch
Vermogen 450 kW/612 pk  tot 440 kW/ 598 pk (in overboost)
Maximale koppel 710 Nm  710 Nm (in overboost)
0 – 100 km/u 4,2 sec  3,7 sec
Leeggewicht 2.555 kg  2.325 kg
Koffervolume 509 + 31 (frunk) liter  407 + 84 (frunk) liter
Autonomie 540 km  549 km (Performance Plus Battery)
Gemiddeld verbruik 18,7 kWh/100 km  19,8 kWh/100 km
Maximale snelheid 250 km/u 250 km/u
Batterijcapaciteit (netto) 98,9 kWh  97 kWh
Laadvermogen  Tot 400 kW Tot 320 kW
Laadsnelheid 10-80% in 14 min

310 km in 10 min

10-80% in 18 min

299 km in 10 min

PRIJS INCL BTW Vanaf 130.390 € Vanaf 130.921 € (met Performance Plus Battery)

Beheersinformatie

Lotus Emeya S Porsche Taycan 4S
Vermogen 450 kW/612 pk tot 440 kW/ 598 pk (overboost)
Autonomie 540 km  549 km
Laden AC/DC 22 kW / 400 kW  22 kW / 320 kW
Officieel verbruik  18,7 kWh/100 km  19,8 kWh/100 km
PBasisprijs excl. BTW  107.760,33 euro  108.199,17 euro
VAA bruto/jaar (indicatief)  4.068,12 € 4.084,69 €
TMC (Brussel, Wallonië, leasing / Vlaanderen) 74,29 €, 61,50 € / 0 euro 74,29 €, 61,50 € / 0 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, leasing / Vlaanderen) 100,98 euro / 0 euro 100,98 euro / 0 euro
Taks op uitstoot CO2 43,14 euro/maand 43,14 euro/maand
Gedetailleerd overzicht per maand
Gemiddelde maandelijkse huurprijs (excl. BTW)*  1.978 euro  2.040 euro
Budget voertuig  2.248 euro  2.318,46 euro
Budget voor energie (gemiddeld)  80,35 euro  80,35 euro
Budget taxes 41,24 euro 41,24 euro
Verworpen uitgaven 33,90 euro 34,04 euro
Gemiddelde maandelijkse TCO**  2.405 euro  2.476 euro

* Aanbod ALD Automotive l LeasePlan op basis van een contract van 48 maanden en 80.000 km

** Berekend dankzij de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels