Gepubliceerd op 12 December 2024 om 10h30
Door Jeroen Evens

10% van de chauffeurs viel ooit in slaap achter het stuur

Vandaag (we schrijven 12 december, nvdr) is de Dag van de Vrachtwagenchauffeur, en op deze dag staat verkeersveiligheid in de transportsector centraal. Zorgwekkende cijfers tonen aan dat menselijk gedrag, waaronder vermoeidheid, verantwoordelijk is voor 90% van alle verkeersongevallen. Innovatieve technologieën bieden oplossingen, maar de uitdagingen blijven groot.

Menselijk gedrag de hoofdschuldige bij ongevallen

Uit statistieken blijkt dat vermoeidheid een belangrijke rol speelt in verkeersongevallen: tussen 10% en 25% van de incidenten wordt veroorzaakt door slaperige bestuurders, en 10% van de vrachtwagenchauffeurs geeft zelfs aan ooit achter het stuur te zijn ingedommeld. Deze cijfers onderstrepen de noodzaak om het werk van chauffeurs niet alleen efficiënter, maar vooral veiliger te maken.

Onveilig rijgedrag: de grootste risico’s

Analyse van Lytx, gebaseerd op camerabeelden van een miljoen chauffeurs, toont de vijf meest voorkomende gedragingen die bijdragen aan onveilig rijgedrag:

  • Roken tijdens het rijden.
  • Te laat reageren op verkeerssituaties.
  • Geen gebruik van een veiligheidsgordel.
  • Afleiding door mobiele apparaten.
  • Eten of drinken achter het stuur.

 

Daarnaast bleek uit onderzoek van Webfleet onder 1.050 Europese fleetmanagers dat:

  • 42% van de wagenparken jaarlijks betrokken is bij 1-5 aanrijdingen.
  • 84% van de fleetmanagers erkent dat slecht rijgedrag een negatieve impact heeft op hun bedrijf.
  • 50% van de fleetmanagers niet zeker weet of hun chauffeurs veilig rijden.

Strenge regelgeving vergroot administratieve druk

Naast de uitdagingen van onveilig rijgedrag ervaren chauffeurs een hoge administratieve belasting door regelgeving rondom rij- en rusttijden. Hoewel deze regels de verkeersveiligheid bevorderen, zorgen ze vaak voor extra werkdruk en inefficiëntie binnen transportprocessen.

Technologie als hulp bij verkeersveiligheid

Innovatieve oplossingen bieden hoop. Slimme dashcams kunnen risicovol rijgedrag, zoals afleiding en vermoeidheid, detecteren en chauffeurs in real-time waarschuwen. Ook telematica-oplossingen dragen bij aan het naleven van regelgeving en verminderen administratieve lasten. Door de inzet van deze technologieën wordt niet alleen de veiligheid verbeterd, maar wordt ook de werkdruk van chauffeurs en fleetmanagers verlicht.

We vroegen Lucas Avink, Sales Director bij Webfleet, een toonaangevend bedrijf dat innovatieve oplossingen biedt voor wagenparkbeheer en verkeersveiligheid, om een reactie op de uitdagingen in de transportsector.

“Chauffeurs staan onder enorme druk: van lange werkdagen tot strenge regelgeving en risicovol gedrag op de weg. Slimme technologieën maken niet alleen het werk veiliger, maar dragen ook bij aan een efficiëntere en prettiger werkomgeving. Dit is essentieel in een sector waar het tekort aan nieuwe chauffeurs blijft groeien. Bij Webfleet willen we niet alleen chauffeurs, maar ook fleetmanagers hierin ontlasten, voor een veiligere en betere transportsector. Daar hebben we allemaal baat bij.” – Lucas Avink, Sales Director bij Webfleet.

 

De cijfers en uitdagingen rondom verkeersveiligheid in de transportsector benadrukken de dringende behoefte aan verbeteringen. Investeren in technologie en ondersteuning voor chauffeurs kan helpen om ongelukken te voorkomen en de werkomstandigheden te verbeteren. Op deze Dag van de Vrachtwagenchauffeur is het duidelijk: er is meer nodig om veiligheid en efficiëntie hand in hand te laten gaan.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels