Gepubliceerd op 14 June 2024 om 16h21
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Alpine A290: het sportieve broertje van de elektrische Renault 5

Alpine heeft de A290 voorgesteld, het nieuwe instapmodel én de eerste van een reeks EV’s van het Franse merk. Een kind kan natuurlijk zien dat het om de sportieve afgeleide van de Renault 5 E-Tech Electric gaat, maar dat lijken de verantwoordelijken van Alpine niet over hun lippen te krijgen.

De allereerste creaties van Jean Rédélé, de oprichter van Alpine, waren gebaseerd op bestaande modellen uit het Renault-gamma en doorheen de geschiedenis zijn beide merken altijd met elkaar verbonden gebleven. Dat de A290 afgeleid is van de recente Renault 5 E-Tech Electric (die overigens te zien was op het voorbije link2fleet ZE Experience Event), is dan ook historisch correct.

Maar anders dan bijvoorbeeld de Abarth 500e, die ook gebaseerd is op een bestaand model, krijgt de nieuwe Alpine dus een volledig andere naam, die op geen enkele manier verwijst naar zijn donor. In plaats van naar de sportieve versies van de oorspronkelijke Renault 5 uit de jaren 70 en 80 verwijzen ze bij Alpine dan ook liever naar hun eigen verleden – kijk maar naar de X-vorm in de koplampen, een knipoog naar de rallysport waar de constructeur ooit potten brak.

Flink aangepast

Maar hoewel het silhouet van de A290 sterk aanleunt bij dat van de R5 en de auto natuurlijk ook op hetzelfde AmpR Small-platform gebaseerd is, hebben de ingenieurs van Alpine flink gesleuteld aan zowel het koetswerk als aan wat zich daaronder bevindt. Met een lengte van 3,99 meter is de A290 7 centimeter langer dan de R5, maar blijft hij net onder de 4 meter. Zijn spoorbreedtes werden wel met liefst 6 centimeter vergroot.

Dat verklaart meteen waarom zowel de voorste als de achterste spatborden stevig uitgeklopt werden, met daartussenin brede zijschorten. Ook de bumpers zijn specifiek, met achteraan een diffusor om de stroomlijn te optimaliseren. De A290 rust op wielen van 19 duim en laat zich tot stilstand brengen met stoppers van Brembo die werden overgenomen van de A110.

52 kWh 180 of 220 pk

De Renault 5 is in zijn krachtigste versie 150 pk sterk, maar de A290 doet daar nog een schepje bovenop: hij komt naar keuze met 180 pk en 285 Nm of met 220 pk en 300 Nm. De eerste heeft 7,4 seconden nodig om op te trekken van 0 naar 100 km/u, de tweede een volle seconde minder. De topsnelheid is respectievelijk beperkt tot 160 en 170 km/u.

Ongeacht het motorvermogen krijgt de A290 een batterij van 52 kWh, waarmee volgens Alpine een rijbereik tot ongeveer 380  km mogelijk moet zijn (de officiële WLTP-waarde moet nog gehomologeerd worden). De geïntegreerde AC-lader kan 11 kW verteren, aan een snellader houdt de A290 het bij 100 kW. De auto is ook V2G-compatibel en kan dus desgevallend dienstdoen als thuisbatterij.

Vijf deuren

De marktlancering van de Alpine A290 is voorzien voor de herfst. Hoeveel hij dan zal kosten, is nog niet bekend, maar verwacht wordt dat de vanafprijs inclusief btw net als die van de Abarth 500 onder de 40.000 euro zal blijven. Dat betekent dus dat in Vlaanderen wonende zelfstandigen en vrije beroepers die snel beslissen en tevreden zijn met een basisversie, nog net aanspraak zullen kunnen maken op de Vlaamse EV-premie van 5.000 euro (die in principe nog aangevraagd kan worden tot eind dit jaar).

En voor andere professionele klanten is hij natuurlijk sowieso een fiscaal interessante pretauto. Bovendien heeft de Alpine A290 in vergelijking met de Abarth 500e of de nieuwe Mini Cooper het voordeel dat hij een vijfdeurskoetswerk heeft, en dus een stuk praktischer is. Het belooft trouwens druk te worden in het segment van de volledig elektrische en dus 100% aftrekbare hot hatches, want de Italiaanse Stellantis-dochter heeft ook al een 240 pk sterke (en eveneens vijf deuren tellende) HF-versie van zijn recente Lancia Ypsilon aangekondigd…

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels