In de Mobility Guide brengt ALD Automotive de maturiteit op vlak van elektrisch rijden in kaart van 42 landen wereldwijd. Daarbij spelen 6 parameters een rol, die bepalend zijn in de berekening van de maturiteit per land: de EV-adoptie (25%), de laadinfrastructuur (20%), belasting en regelgeving (20%), het aanbod van groene aandrijving (15%), de TCO (Total Cost of Ownership) van elektrische wagens (15%), en de impact op duurzaamheid (5%).
Behoorlijke score voor België
ALD Automotive ziet een positieve trend in de groei van elektrische wagens in België: tegenover 2020 nam de groei van plug-in hybrides en elektrische wagens op batterij elk toe met 51% in 2021, terwijl de groei van wagens op fossiele brandstoffen afnam met 21%. België eindigt met een maturiteitsscore van 62 al op plaats 5 in de lijst met meest mature landen op vlak van elektrisch rijden. Ons land haalt deze score dankzij een sterk aanbod, maar liefst 98 verschillende modellen werden aangeboden. Ook de gunstige fiscale regelgeving duwt de maturiteit van België omhoog. Punten verliezen we voornamelijk bij laadinfrastructuur en de TCO.
Er is nog ruimte voor verbetering, zo bewijzen landen als Noorwegen en Nederland. Met een maturiteitsscore van respectievelijk 82 en 77 eindigen zij het hoogst in de top 5. Waar zitten de verschillen tussen België en deze landen?
Bron: ALD Automotive, 2022
Oplaadpunten mogelijk grootste struikelblok
De TCO is een belangrijke differentiator in het bepalen of een EV de juiste kuize is. In België is er weinig verschil tussen de TCO (ofwel: Total Cost of Ownership) van voertuigen op fossiele brandstof en die van elektrische voertuigen op een batterij. Over een periode van 48 maanden en een afstand van 120.000 km, bedraagt de TCO bij voertuigen op fossiele brandstof 0,36 euro, bij elektrische voertuigen op een batterij is dit 1 eurocent minder (0,35 euro). In Nederland is dit verschil iets groter, in het voordeel van elektrische wagens (met 0,35 euro voor wagens op fossiele brandstoffen, en 0,32 euro voor elektrische wagens op een batterij), maar in Noorwegen is dit verschil het grootst (met 0,35 euro versus 0,28 euro). Daarmee is het kostenplaatje van een elektrische wagen voor Belgen misschien niet het belangrijkste struikelblok om elektrisch te rijden.
Bron: ALD Automotive, 2022
De laadinfrastructuur voor elektrische wagens is dat wel. Benjamin Daels, Sales en Marketing Director bij ALD Automotive licht toe: “Met 9 oplaadpunten per 100 km en 73 openbare oplaadstations per 100.000 inwoners doet België het een pak minder goed dan meer mature landen in de top 5. In Nederland zijn er namelijk maar liefst 65 oplaadpunten per 100 km en 317 openbare oplaadstations per 100.000 inwoners. Noorwegen doet het zelfs nog beter, met 655 oplaadpunten per 100 km, maar bezit minder openbare oplaadstations (137 per 100.000 inwoners). Het is duidelijk dat de publieke ruimte in zowel Nederland als Noorwegen al beter voorzien is van oplaadpunten, een cruciale factor als het gaat over elektrisch rijden.”
De route naar duurzamere mobiliteit
Dat België op een vijfde plaats staat, verrast Benjamin Daels niet: “Het is belangrijk om te zien welke zaken een overstap naar een elektrische wagen motiveren, en wat bestuurders tegenhoudt. Zowel de laadinfrastructuur en het totale kostenplaatje zijn belangrijke gegevens. Maar dat elektrificatie aangemoedigd wordt via regelgeving en belasting, en ook het feit dat we op een ruim aanbod kunnen rekenen, spelen daarbij een sleutelrol. We hebben nog een weg af te leggen, maar we merken ambitie en motivatie bij bedrijven en hun werkgevers, en we doen ons uiterste best om hen daarin correct te adviseren.”