Fietsen blijft aan populariteit winnen. De Vlaming kreeg in coronatijd de smaak van het fietsen te pakken. Los van het woon-werkverkeer speelt ook het feit dat meer en meer steden versneld inzetten op een sterk fietsbeleid een grote rol. En meer fietsinfrastructuur leidt automatisch tot meer fietsers. Waar we in coronatijd beperkt waren in reizen naar het buitenland, niet-essentiële autoritten een tijdlang verboden waren en het fietstoerisme in eigen land enorm toenam, blijkt dat laatste een gewoonte die we in 2021 en ook dit jaar aanhielden.
Dat was duidelijk te merken aan het aantal fietsgerelateerde oproepen die de VAB-Alarmcentrale te verwerken kreeg. Dit jaar opende VAB al bijna dubbel zoveel fietsbijstand-dossiers als in 2019 (+92,4%). Ook in vergelijking met 2020 (+47,9%) en 2021 (+32,2) blijft die stijging zich doorzetten. Op dit moment, begin september, zitten we in 2022 al boven het cijfer van heel 2019 en bijna aan het aantal van heel 2020.
Aantal dossiers VAB-Fietsbijstand in 2022 (jan-aug) vergeleken met: | ||
2019: + 92,4% | ||
2020: + 47,9% | ||
2021: + 32,2% |
Aantal fietsdossiers van januari tot en met augustus, 2019/2020/2021/2022
Meer fietsongevallen
Jammer genoeg stelt VAB ook vast dat ook het aantal ongevallen significant stijgt. Er wordt duidelijk meer gefietst, maar dat gaat helaas ook gepaard met meer ongevallen. In vergelijking met 2019 zien we meer dan een verdubbeling van het aantal ongevallen. Meer nog: in 2022 hadden we op dit moment al meer ongevallen dan in 2021, 2020 en 2019 op jaarbasis.
Aantal fietsongevallen in 2022 (jan-aug) vergeleken met: | ||
2019: + 114,5% | ||
2020: + 60,1% | ||
2021: + 75,3% |
Meer lekke banden
Opvallend is ook de toename van het aantal lekke banden. Als we kijken naar de cijfers van VAB-Bijstand van januari tot en met augustus 2022 en we vergelijken die met dezelfde periode in 2019, 2020 en 2021 zien we een explosieve stijging van het aantal pechgevallen met banden. Pech met een band is trouwens in bijna 3 op de 4 gevallen de reden dat mensen een beroep doen op de VAB-Fietsbijstand. Problemen met de ketting, batterij, versnellingen en boordcomputer vervolledigen de ‘pechgevallen-top vijf’.
Aantal dossiers bandenpech in 2022 vergeleken met: | ||
2019: + 72% | ||
2020: + 29% | ||
2021: + 15% |
Elektrisch fietsen in de lift, speedpedelecs boomen
76,4% van de VAB-Fietsbijstand (61,6% e-bikes, 14,8% speedpedelecs) heeft te maken met elektrische fietsen. Meer dan 3 op de 4 dus, waar dit in 2019 nog 69% was.
Als we er de speedpedelecs uitlichten, zien we een enorme toename: ruim vier keer zoveel pechgevallen met speedpedelecs dan in 2019. Ook in vergelijking met vorig jaar zien we een stijging van toch nog +11%. Het mag duidelijk zijn dat woon-werkverkeer met de speedpedelec nog steeds aan populariteit wint.
Aantal dossiers VAB-Fietsbijstand SPEEDPEDELECS in 2022 vergeleken met: | ||
2019: + 429% | ||
2020: + 82% | ||
2021: + 11% |