Rond de tafel: Tine Vangrunderbeek, fleetmanager bij Business Decision, een consultancybedrijf met een wagenpark van zo’n 300 voertuigen; Xavier De Buck, B2B-directeur bij Touring; Vincent Houart, directeur van het “Arval Mobility Observatory” en Philippe Kahn, Mobility Manager bij Arval. Internetsurfers konden van achter hun scherm vragen sturen via een chat, wat de gesprekken nog meer dynamiek gaf. We belichten een paar extracten uit de verschillende besproken thema’s.
Gewijzigde mindset
Vincent Houart verwelkomt met open armen de mentaliteitswijziging die zich vandaag voordoet bij Belgische ondernemingen, die in groten getale kiezen voor mobiliteitsoplossingen die complementair zijn met de bedrijfswagen: “69% van de bedrijven heeft alternatieve mobiliteitsoplossingen ingevoerd, terwijl 72 procent reeds geëlektrificeerde motorversies in zijn wagenpark heeft. Hoewel we nog ver achterblijven op onze Nederlandse buren, staat België in de top 5 van de landen die initiatieven nemen voor een meervoudige en duurzame mobiliteit,” analyseerde de specialist op basis van cijfers uit 12 landen.
Het mobiliteitsbudget
“Het is uiteraard een uitstekend initiatief van de overheid om een wettelijk kader te creëren voor deze mobiliteitsvergoeding, maar we moeten voorzichtig blijven,” vertelt Tine Vangrunderbeek van Business Decision. “Het ‘cash for car’ was een heel onaangename ervaring voor ons. Wij hadden het systeem ingevoerd voor 15 van onze consultants, maar na een paar maand werd het afgeschaft. Daar is veel tijd en energie verloren gegaan. Het is frustrerend dat we nooit kunnen vertrouwen op een langetermijnpolitiek van onze beslissingnemers. Nu bovendien de regeringsvorming nog bezig is, zou het onvoorzichtig zijn om vandaag te kiezen voor een strategie die al snel weer in vraag kan worden gesteld”.
Alles elektrisch in 2026
De ochtend van de ronde tafel zelf verschenen in de pers diverse artikelen over een nota van de toekomstige Vivaldi-coalitie die ondernemingen vanaf 2026 enkel nog elektrische auto’s als bedrijfswagen zou laten inschrijven. Uiteraard kwam dit onderwerp ook ter sprake. Xavier De Buck van Touring: “Het is een goed idee, maar het is compleet irrealistisch om dat op zo’n korte periode waar te willen maken. De ontwikkeling van de laadinfrastructuur in België hinkt zo ver achterop dat een deadline van vijf jaar niet haalbaar is voor een dergelijke maatregel. Het zal van essentieel belang zijn om deze strategie gefaseerd in te voeren. Er moet ook gegarandeerd worden dat het stroomnetwerk zo’n transitie kan ondersteunen. En wat doen we met de honderdduizenden stadsbewoners die bijvoorbeeld in een appartement leven en niet thuis kunnen opladen?”
Impact van het coronavirus
“Minder openbaar vervoer, minder deeloplossingen, maar wel een sterke toename van thuiswerken en van het aantal fietstrajecten, dat is de nieuwe realiteit die de coronacrisis tot stand heeft gebracht,” vertelt Philippe Kahn. “Mensen beseffen dat we een nieuwe aanpak nodig hebben om ons te verplaatsen en mobiliteit is een meer individueel onderwerp geworden”. Wanneer we vragen of die nieuwe verplaatsingswijzen geen risico op minder autoverhuur vormen voor een bedrijf als Arval, antwoordt hij zonder aarzelen: “We hebben onszelf inderdaad opnieuw moeten uitvinden om onze klanten nieuwe diensten aan te kunnen bieden. Vandaag is Arval niet langer gewoon een autoverhuurder, maar een mobiliteitsaanbieder”.
Vind deze volledige ronde tafel via de volgende link: https://www.arval.be/nieuws/arval-online-debat-from-car-policy-to-smart-mobility-policy