Gepubliceerd op 8 April 2024 om 12h37
Door Kevin Kersemans

Betaaloptie met bankkaart + prijsweergave voortaan verplicht aan snelladers

Vanaf 13 april 2024 zal je laadsessies aan een snellader ook kunnen betalen met een gewone bankkaart, net zoals wanneer je brandstof tankt. Tegelijk zal ook de prijs duidelijk moeten worden weergegeven. Met dank aan de Europese Unie.

Op 13 april treedt de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (kortweg AFIR) in werking. Die Europese richtlijn met betrekking tot de “infrastructuur van alternatieve brandstoffen” heeft tot doel het leven van EV-gebruikers te vergemakkelijken.

Zo is het vaak erg moeilijk om aan een specifieke snellader de exacte prijs per kWh te weten te komen, terwijl er ook een wildgroei is aan laadpassen en apps die niet allemaal compatibel zijn met alle laders. Het zal je dus maar overkomen dat je batterij zo goed als leeg is, maar dat de dichtstbijzijnde snellader net niet werkt met je laadpas of app.

Eerst voor nieuwe installaties

Dergelijke onaangename verrassingen zijn binnenkort verleden tijd, of toch op nieuwe installaties. De verordening geldt namelijk voor alle snelladers die worden geïnstalleerd vanaf 14 april 2024. Bestaande laadpunten krijgen nog tot 2027 respijt om retroactief te worden aangepast.

Dankzij de richtlijn, die overigens ook bepaalt dat lidstaten minstens om de 60 kilometer een snellaadstation moeten voorzien, moet je je snellaadsessie dus met een gewone bankkaart kunnen betalen, waarna het verschuldigde bedrag rechtstreeks van je rekening gaat. Dat is dus met name handig wanneer je stroom wilt tanken aan een lader die anders niet zou werken met de pas, badge of app die je normaal gebruikt.

Die laatste volledig achterwege laten zal echter nog niet aan te raden zijn, want de verplichting om met een gewone bankkaart te kunnen betalen, geldt vooralsnog enkel voor snelladers (+50 kWh), en niet voor de ‘trage’ exemplaren langs de weg.

Ook aan het feit dat je er meestal het raden naar hebt hoeveel je laadsessie je (of je baas) zal kosten, wil de richtlijn een einde maken: op diezelfde nieuwe installaties moet voortaan de prijs per kWh duidelijk worden weergegeven… of toch wanneer je betaalt met je bankkaart. Wanneer je een laadpas of app gebruikt, is dit niet verplicht. Het blijft dus een beetje uitkijken om niet voor onaangename verrassingen te komen te staan, met name wanneer je een pas gebruikt die wel compatibel is met de lader in kwestie, maar die is uitgegeven door een andere operator…

Uw laadkosten onder controle houden? Neem GRATIS deel aan onze webinar “Beheers de laadkosten: Slimme strategieën voor efficiëntie” op 25 april aanstaande.

 

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.

Gelijkaardige artikels