Touring noemt het gedrag van sommige ministers “onaanvaardbaar”. De Brusselse minister van Milieu, Alain Maron, heeft besloten om door te gaan met de sluiting van de Lage Emissie Zone (LEZ), zoals gepland sinds 2018, en dat zonder enige rekening te houden met de gevolgen van de Covid-19-pandemie. De situatie is namelijk verergerd door de stijgende prijzen van tweedehandswagens en de algemene inflatie, waardoor veel inwoners zich geen nieuw voertuig kunnen veroorloven.
In 2025 zal de vrije toegang in onze hoofdstad beperkt worden tot diesels van Euro 6 en benzinevoertuigen van Euro 3, 4, 5 & 6. Hoewel deze maatregel naar verwachting “slechts” 33.000 voertuigen geregistreerd in het Brussels Gewest zou moeten treffen, waarschuwt Touring dat de werkelijke impact veel groter zal zijn. Volgens de organisatie zouden namelijk zo’n 600.000 voertuigen de hoofdstad niet meer mogen betreden. Daarvoor baseert het zich op cijfers van FEBIAC.
Deze maatregel zal een directe impact hebben op de mobiliteit van vele Brusselaars en bedrijven. Eigenaren van oudere voertuigen worden gedwongen om te investeren in nieuwe, milieuvriendelijke alternatieven of over te stappen op andere vormen van vervoer. Bedrijven die afhankelijk zijn van transport zullen hogere kosten ervaren, wat mogelijk kan leiden tot economische verstoringen.