BYD speelt optimaal in op integratie en beheert alle onderdelen van zijn producten zelf. Het profiteert met name van zijn uitzonderlijke expertise op het gebied van lithium ‘Blade’ batterijen, waarvoor geen kobalt of nikkel nodig is. Het biedt ook compacte afmetingen, maximale veiligheid en een bepaalde robuustheid. Ontworpen rond dit centrale element en een eigen warmtepomp, komt de Dolphin naar Europa om een nieuw doelgroep voor zich te winnen: de ‘early adopter’-familie die volledig elektrisch wil rijden met een relatief beperkt budget.
Meer comfort dan sensatie
Voor deze prijs biedt de Dolphin geavanceerde technologie en een flinke hoeveelheid ruimte. Hij wordt gepositioneerd naast de MG4, tegen een zeer concurrerende prijs vergeleken met de Europese benchmarks (Volkswagen ID.3 of Renault Megane E-Tech). Het interieurdesign, helder en tweekleurig, heeft meer persoonlijkheid dan het silhouet aan de buitenkant, en de kwaliteit van de afwerking is geruststellend. De ergonomie is wat twijfelachtiger en je moet je weg vinden rond het grote, draaibare centrale scherm, waar kinderen dol op zullen zijn. De navigatiekaart is daarentegen een toonbeeld van leesbaarheid.
Op de weg zal je moeten wennen aan een stuursysteem dat geen gevoel biedt en een ophanging die comfort verkiest boven dynamisch rijgedrag.
Het instapmodel (Active) kost €29.990 incl. btw en is uitgerust met een accu van 45 kWh en een motor van 70 kW. Hij komt begin 2024 op de markt, terwijl de topversie (Design, voor 60 kWh en 150 kW) in de herfst van 2023 verkrijgbaar is. Voor €35.990 heb je recht op een bijzonder uitgebreide uitrusting, waaronder draadloos opladen voor je smartphone en een panoramadak. We juichen ook de garantie van 6 jaar toe, en zelfs 8 jaar voor de batterij.
Fleetrapport
Het sterke punt van de Dolphin is duidelijk de verhouding tussen technologie, binnenruimte, uitrusting en prijs. Genoeg voor een plaatsje op het lijstje van jonge gezinshoofden. Maar, ze zullen echter nog steeds bepaalde vooroordelen moeten overwinnen.