Gepubliceerd op 24 October 2024 om 20h56
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Cindy Van Parijs (Corilus) is de nieuwe Fleet & Mobility Owner of the Year 2024

Dit jaar mochten 8 finalisten hun projecten voorstellen aan onze jury van 18 professionals uit de sector. Acht sterke inzendingen, waarin de grote uitdagingen voor de sector – elektrificatie, ontwikkeling van oplaadinfrastructuur, alternatieve mobiliteit – duidelijk naar voren kwamen. Maar sommige waren overtuigender dan andere. Hier zijn de winnaars!  

Le prix a été remis par Bart Van Rossen (Ford).
Le prix a été remis par Bart Van Rossen (Ford). © Lio_Photography

1. Cindy Van Parijs & Fleet team – Corilus

Cindy Van Parijs, Compensation & Benefits Leads bij Corilus, volgt Dries Dennequin (Fluvius) op als Fleet & Mobility Owner of the Year 2024. De jonge vrouw wint de award niet alleen, want ze wordt in haar dagelijkse taken bijgestaan door het Corilus fleet team bestaande uit Els De Volder en Peter Halvoet. Corilus publiceert software voor de zorgsector. 

De afgelopen twee jaar is de fleet-afdeling van Corilus bezig geweest met een volledige transformatie om het wagenpark groener te maken, zoals Cindy Van Parijs uitlegt: “We kwamen van een 100% dieselvloot. Het plan om over te schakelen op een volledig elektrische vloot was een grote verandering voor ons”. Vandaag de dag is 53% van het wagenpark van het bedrijf elektrisch (EV of PHEV).  

Het bedrijf is ook overgestapt van volledig uitbesteed wagenparkbeheer naar intern beheer en heeft verzekeringen opnieuw geïntegreerd in de leasecontracten. Het doel van dit alles is om de TCO van het wagenpark beter onder controle te krijgen. 

Er worden ook een aantal mobiliteitsopties aangeboden aan het personeel (mobiliteitsbudget, leasen van fietsen via een flex-inkomensplan). Het doel is “onze medewerkers tevreden te stellen en tegelijkertijd in te zetten op groene mobiliteit”. 

En om de bedrijfsvoertuigen en de mobiliteit van het personeel zo effectief mogelijk te monitoren, heeft Corilus de Headlight-oplossing van ‘let it fleet’ geïmplementeerd.  

2. Sandra Eemans – Mediahuis

Sandra Eemans (Mobility Officer bij Mediahuis) was de koningin van de trofeeën op 24 oktober en ging er met 3 prijzen vandoor. Ze behaalde niet alleen de tweede plaats in de ‘Fleet & Mobility Owner of the Year’-award, maar ook de hoofdprijzen voor mobiliteit en duurzaamheid (zie details hieronder).  

Deze drievoudige onderscheiding is rijkelijk verdiend voor het langdurige werk van het bedrijf op alle niveaus, dat al in 2017 werd benadrukt, toen het werd gekroond tot Fleet Owner of the Year.  

Ondanks deze overwinning is de Mobility Officer niet op haar lauweren gaan rusten en is ze doorgegaan met het ontwikkelen van nieuwe mobiliteitsoplossingen, het implementeren van software en het nauwlettend in de gaten houden van het gedrag en de behoeften van haar bestuurders om up-to-date te blijven, terwijl ze zich effectief blijft aanpassen aan veranderingen op het gebied van fiscaliteit en marktontwikkelingen.

© Lio_Photography

3. Allesandra Ariu – Engie

Allesandra Ariu, Head of Mobility & Fleet Services bij Engie België, behaalde de derde plaats in de Fleet & Mobility Owner Award 2024. Het energiebedrijf was een van de eerste in het land die het federale mobiliteitsbudget vanaf 2020 invoerde. Tegelijkertijd schakelde het bedrijf over van budgetgebaseerde berekeningen naar TCO-gebaseerde berekeningen.  

In 2018 lanceerde het het ‘EV-boost’-project, waarbij werknemers konden kiezen uit 4 volledig elektrische modellen – de enige 4 die op dat moment op de markt waren – via een 4-jarig leasecontract en de optie om 25 dagen per jaar over te stappen op een wagen met verbrandingsmotor. Op papier een mooi project, maar het was niet bepaald een succes. 

Vandaag is de situatie helemaal anders, want vanaf 1 juli 2023 bevat de car policy uitsluitend 100% elektrische voertuigen. De vloot van 3.979 voertuigen is nu al voor 50% geëlektrificeerd (de helft EV, de andere helft PHEV). 

Maar de wagen is niet langer het belangrijkste vervoermiddel voor de medewerkers van Engie. Vandaag de dag verkiest 75% van hen een andere manier om naar kantoor te komen en 1.400 medewerkers hebben al ingetekend op het mobiliteitsbudget. 

© Lio_Photography
Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels

Gelinkte events