Het was een lange en duidelijk complexe bevalling, want pas donderdag in de vooravond, net voor het begin van het lange weekend van 1 mei, werd het ministerieel besluit gepubliceerd met betrekking tot het openen vanaf maandag van de autoconcessies voor B2B-klanten. Filip Rylant, de nieuwe woordvoerder van Traxio, heeft gemengde gevoelens: “Ik ben uiteraard blij en opgelucht dat al onze leden terug aan de slag kunnen na zo’n lange periode van gedwongen sluiting, maar tegelijk ben ik verbaasd dat we zo lang hebben moeten wachten voor we een Koninklijk Besluit konden raadplegen dat al bij al vrij vaag blijft en dat nog heel wat interpretatieruimte laat”.
Alle activiteiten voor alle winkels weer toegelaten
Uiteraard is het gebrek aan duidelijkheid in het nieuwe ministerieel besluit vervelend. “Dit besluit omschrijft enkel dat de lokalen en werkplaatsen alleen maar voor het publiek toegankelijk zijn voor relaties tussen professionelen onderling en tussen professionelen en overheden. De sector kiest er daarom voor om deze voorwaarde ruim te interpreteren zodat we alle activiteiten – verkoop en dienst na verkoop – kunnen aanbieden aan alle professionele klanten, ook bestuurders van bedrijfswagens,” zo gaat Filip Rylant verder.
Samengevat gaan vandaag niet alleen autoverdelers maar ook motor- en fietsverkopers, bandenverdelers, wasstraten, aanbieders van wisselstukken en tweedehandsverkopers weer aan de slag voor professionele klanten. En daarbij moeten zij de beschermingsmaatregelen strikt naleven die de regering heeft opgelegd en die door de vakbonden en verschillende paritaire comités zijn bekrachtigd. “Al onze leden kregen al een paar weken geleden de sectorvoorschriften met alle specifieke beschermingsregels die moeten worden nageleefd zodra de garages weer openen (1). Ze hebben de tijd gehad om zich voor te bereiden en hadden zelfs eerder kunnen heropenen. Wij hebben hen afgelopen weekend officiële stickers bezorgd om op de grond en bij de ingang van de winkel aan te brengen,” zo gaat onze gesprekspartner verder.
Alles lijkt dus klaar voor de herstart waar de sector al 7 weken op wacht. Toch zouden we deze week nog een paar surreële taferelen kunnen zien, zo zegt Joost Kaesemans, directeur communicatie bij Febiac: “Het zou zomaar kunnen dat een werknemer van een carwash gaat controleren of de auto die wordt voorgereden bij de wasstraat wel degelijk een bedrijfswagen is. Dat hebben we toch nog niet eerder gezien”.
De komende dagen wordt een nieuw Besluit verwacht dat concessies officieel toelaat om vanaf maandag 11 mei ook weer particuliere klanten te ontvangen.