Gepubliceerd op 22 October 2024 om 15h23
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Leasing- en verzekeringscontracten: opgepast voor onaangename verrassingen!

Een van de voordelen van leasen is de gemoedsrust dat de maandelijkse huur vast is. Maar opgelet, want er zijn uitzonderingen 

Ook Louis Guttilla, Directeur Marketing, Verzekering en Digital bij Stellantis Financial Services Belux, zegt het: “Naast het feit dat leasen fiscaal aantrekkelijk is, geeft het klanten gemoedsrust doordat het hen volledige controle geeft over hun budget en bescherming biedt tegen indexatie.” Daarmee vertellen we u niets nieuws. Dit geldt tenzij u als zelfstandige of als vlootbeheerder zelf de verzekering van uw wagenpark beheert. We komen hier later in dit artikel op terug. Maar zelfs in het geval van een operationele leasing, waarbij over het algemeen alles is inbegrepen, kan de maandelijkse huurprijs aan verandering onderhevig zijn, zoals Bruno Waelbroeck Rocha, Director of Sales & Marketing bij Volkswagen D’Ieteren Finance, verduidelijkt: “Wat klanten willen, is dat de huurprijs niet verandert. Over het algemeen staat de prijs dus vast voor de hele duur van het contract, behalve in twee gevallen: als de voorwaarden van het contract tijdens de leaseperiode veranderen (uitbreiding van het aantal kilometers en/of de duur, bijvoorbeeld, nvdr.) of als het aantal schadegevallen in de vloot drastisch toeneemt.” 

Beheer van ongevallen en slijtage (van banden)

Hij gaat verder: “Er wordt namelijk een maximumniveau voor schade vastgesteld. We kunnen de huurprijs ook aanpassen als we echt snelle slijtage van de banden vaststellen die buiten de norm valt.” Dit brengt ons terug bij het gedrag van werknemers, vooral achter het stuur van elektrische voertuigen, die zich niet op dezelfde manier laten besturen als voertuigen met een verbrandingsmotor. “We moedigen vlootbeheerders echt aan om medewerkers opleidingen aan te bieden voor het rijden met elektrische voertuigen, want omgaan met het directe koppel en vermogen daarvan is niet zo eenvoudig is als bij een auto met verbrandingsmotor, vooral voor jongere medewerkers met minder rijervaring”, pleit Bruno Waelbroeck Rocha. We kunnen het alleen maar met hem eens zijn, aangezien de herstelkosten voor elektrische voertuigen veel hoger liggen: +20 tot 30%, volgens verkeersveiligheidsinstituut Vias. Economische totaalverliezen komen dan ook veel vaker voor, met name door de kosten van de batterij (gemiddeld 30% van de waarde van een EV). Om hun budget onder controle te houden, moeten fleetmanagers hier rekening mee houden, net als met de bandenslijtage, die groter is bij elektrische voertuigen: “Met elektrische voertuigen zien we echt dat de maandelijkse kost voor banden veel hoger is dan voorheen”, aldus nog Bruno Waelbroeck Rocha. Het bedrag van de provisie voor banden is groter dan het bedrag van de provisie voor onderhoud!” Verschillende onderzoeken bevestigen dat: een elektrische auto slijt zijn banden gemiddeld tot 30% sneller dan een auto met verbrandingsmotor. 

“Met elektrische voertuigen zien we echt dat de maandelijkse kost voor banden veel hoger is dan voorheen”. Bruno Waelbroeck Rocha, Director of Sales & Marketing bij Volkswagen D’Ieteren Finance.

Belangrijk om weten voor wie zelf zijn verzekeringscontracten beheert

Een ander belangrijk aandachtspunt zijn verzekeringen, waarvan de prijs de afgelopen jaren maar is blijven stijgen. Volgens de jongste barometer van de vergelijker van financiële producten HelloSafe is de gemiddelde autoverzekeringspremie in België gestegen van 454 euro in 2019 tot 507 euro in 2024, een stijging met 11,7% in 5 jaar. Cijfers die worden bevestigd door Al Pijnacker, Managing Director Commercial Risk Solutions Fleet Automotive / Mobility & Marine bij verzekeraar Aon: “De verzekeringspremies zijn de voorbije drie jaar met ongeveer 10% gestegen. Dat valt te verklaren door verschillende factoren. Zo is de kost van het personeel toegenomen (+21,3% tussen 2019 en 2023 volgens de HelloSafe-barometer, nvdr.). Daarnaast is ook de kost van herstellingen en van wisselstukken sterk gestegen. Bovendien zijn de auto’s over het algemeen duurder geworden. Al die stijgingen weerspiegelen zich in de verzekeringspremie.” En jammer genoeg voegt hij er nog aan toe: “We denken dat de stijging de komende vijf jaar zal aanhouden. Dit is een internationale trend, niet alleen een Belgische. In België is de stijging echter groter dan in sommige buurlanden, door de indexering van de lonen.” Zoals hierboven vermeld worden leaseprijzen over het algemeen niet beïnvloed door deze prijsstijgingen, tenzij dit heel duidelijk in de voorwaarden van het contract staat. 

Het “stop-loss”-alternatief

Als u echter zelf de verzekering van het geleasede voertuig of de geleasede voertuigen beheert, of in het geval van een zeer groot wagenpark (gemiddeld 200 voertuigen of meer), kan het de moeite waard zijn om uw verzekeraar om een “stop-loss”-aanbod te vragen. In dat geval neemt het bedrijf eventuele schadegevallen tot een bepaald plafond voor eigen rekening (een vooraf bepaald bedrag dat moet worden vermeld in de specifieke voorwaarden van het contract) en worden alle schadegevallen boven dat plafond gedekt door een omniumverzekering. 

De verzekeringspremies zijn de voorbije drie jaar met ongeveer 10% gestegen. We denken dat de stijging de komende vijf jaar zal aanhouden. Al Pijnacker, Managing Director Commercial Risk Solutions Fleet Automotive/Mobility & Marine bij verzekeraar Aon.

Welke verzekeringen voor uw laadterminal en -kabel?

Met de elektrificatie van het wagenpark moeten nieuwe “producten” worden verzekerd die verband houden met geëlektrificeerde voertuigen. Denk maar aan laadkabels en laadterminals. Wat dat betreft, is er nog te vaak verwarring. 

De laadkabel: die valt onder de autoverzekering. Maar controleer wel of dit in de voorwaarden van het contract staat. Met een volledige omnium kom je in het algemeen niet voor onaangename verrassingen te staan in geval van schade. Wees daarentegen voorzichtig als het voertuig gedekt is door een ‘kleine omnium’ of een gewone verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, want in die twee gevallen dekt de verzekering mogelijk geen schade aan de oplaadkabel. 

De laadterminal: die is niet gekoppeld aan het voertuig maar aan een gebouw. Daarom moet hij worden opgenomen in de brandverzekeringspolis. Dit is een belangrijk punt om in gedachten te houden, en afhankelijk van de plek kan een en ander soms complex zijn, zoals Al Pijnacker (Aon verzekeringen) uitlegt: “Idealiter wordt er een risico-audit uitgevoerd door de verzekeraar, waarbij veiligheidsregels moeten worden nageleefd. In het geval van co-eigendom moet bijvoorbeeld de syndicus op de hoogte worden gebracht en moet de brandweer worden ingeschakeld voor een inspectie. Over het algemeen moet de locatie – ondergrondse parkeergarage of andere – toegankelijk zijn voor de brandweer en voorzien zijn van een sprinklerinstallatie. Vergeet niet dat een elektrisch voertuig in geval van brand 48 uur moet worden ondergedompeld in een container gevuld met water…” U merkt het: het beheer van uw verzekeringspolissen is niet iets om lichtzinnig over te gaan. 

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels