Ook Louis Guttilla, Directeur Marketing, Verzekering en Digital bij Stellantis Financial Services Belux, zegt het: “Naast het feit dat leasen fiscaal aantrekkelijk is, geeft het klanten gemoedsrust doordat het hen volledige controle geeft over hun budget en bescherming biedt tegen indexatie.” Daarmee vertellen we u niets nieuws. Dit geldt tenzij u als zelfstandige of als vlootbeheerder zelf de verzekering van uw wagenpark beheert. We komen hier later in dit artikel op terug. Maar zelfs in het geval van een operationele leasing, waarbij over het algemeen alles is inbegrepen, kan de maandelijkse huurprijs aan verandering onderhevig zijn, zoals Bruno Waelbroeck Rocha, Director of Sales & Marketing bij Volkswagen D’Ieteren Finance, verduidelijkt: “Wat klanten willen, is dat de huurprijs niet verandert. Over het algemeen staat de prijs dus vast voor de hele duur van het contract, behalve in twee gevallen: als de voorwaarden van het contract tijdens de leaseperiode veranderen (uitbreiding van het aantal kilometers en/of de duur, bijvoorbeeld, nvdr.) of als het aantal schadegevallen in de vloot drastisch toeneemt.”
Beheer van ongevallen en slijtage (van banden)
Hij gaat verder: “Er wordt namelijk een maximumniveau voor schade vastgesteld. We kunnen de huurprijs ook aanpassen als we echt snelle slijtage van de banden vaststellen die buiten de norm valt.” Dit brengt ons terug bij het gedrag van werknemers, vooral achter het stuur van elektrische voertuigen, die zich niet op dezelfde manier laten besturen als voertuigen met een verbrandingsmotor. “We moedigen vlootbeheerders echt aan om medewerkers opleidingen aan te bieden voor het rijden met elektrische voertuigen, want omgaan met het directe koppel en vermogen daarvan is niet zo eenvoudig is als bij een auto met verbrandingsmotor, vooral voor jongere medewerkers met minder rijervaring”, pleit Bruno Waelbroeck Rocha. We kunnen het alleen maar met hem eens zijn, aangezien de herstelkosten voor elektrische voertuigen veel hoger liggen: +20 tot 30%, volgens verkeersveiligheidsinstituut Vias. Economische totaalverliezen komen dan ook veel vaker voor, met name door de kosten van de batterij (gemiddeld 30% van de waarde van een EV). Om hun budget onder controle te houden, moeten fleetmanagers hier rekening mee houden, net als met de bandenslijtage, die groter is bij elektrische voertuigen: “Met elektrische voertuigen zien we echt dat de maandelijkse kost voor banden veel hoger is dan voorheen”, aldus nog Bruno Waelbroeck Rocha. Het bedrag van de provisie voor banden is groter dan het bedrag van de provisie voor onderhoud!” Verschillende onderzoeken bevestigen dat: een elektrische auto slijt zijn banden gemiddeld tot 30% sneller dan een auto met verbrandingsmotor.