Tijdens het link2fleet ZE Experience Event op 13 juni maakte het Vias Institute enkele interessante cijfers bekend over de kosten van autoreparaties. Het is geen verrassing dat deze stijgen, zoals alle spelers in de sector bevestigen. Daar zijn veel redenen voor.
Ten eerste zijn alle wagens duurder geworden. Hetzelfde geldt voor vervangingsonderdelen, vooral wanneer die gekoppeld zijn aan de sensoren en camera’s die nodig zijn om de rijhulpsystemen goed te laten werken. De kosten van reparatiepersoneel zijn ook gestegen. Omdat auto’s steeds meer geëlektrificeerd en technologisch geavanceerder worden, moet dit personeel ook worden opgeleid om zich aan te passen aan deze nieuwe technologieën. Dit alles heeft een onmiskenbare invloed op de reparatierekening…
Zijn elektrische voertuigen duurder om te repareren?
Er zijn steeds meer EV’s in onze sector. Volgens verschillende onderzoeken kost een elektrisch voertuig tussen de 10 en 30% meer om te repareren dan een vergelijkbaar voertuig met verbrandingsmotor. Deze voertuigen vereisen specifiek geschoold personeel, wat meer kost per uur. Bovendien vereist een EV soms extra werk dat de rekening nog hoger maakt, zoals het afschakelen van het voertuig. Tot slot, in een poging om het gewicht van hun elektrische modellen op een redelijk niveau te houden, gebruiken EV-fabrikanten high-tech lichtgewicht materialen, die ook duurder zijn.
Hoe kunnen ongelukken worden verminderd?
Gelukkig worden nieuwe wagens steeds veiliger, met steeds meer hulpmiddelen bij het rijden. Deze hulpmiddelen kunnen het risico op een ongeval tot 40% verminderen. Maar het is belangrijk om ze te begrijpen, ze correct te gebruiken en je vooral bewust te zijn van hun beperkingen.
Dit onderwerp komt aan bod in ons volgende webinar, “Veiligheid en mobiliteit: risico’s verminderen en TCO optimaliseren”. Klik op de banner hieronder om gratis deel te nemen.