Uit de studie blijkt dat het gebruik van micromobiliteit, gedeelde voertuigen en multimodale vervoersoplossingen door stedelijke klanten tegen 2025 zal verdubbelen, van 29% tot 58%. België blijft achter, met minder belangstelling voor geconnecteerde voertuigen en alternatieve energie.
Elektrische voertuigen (66%) en autonoom rijden (49%) zitten ook in de lift.
In het licht van deze mobiliteitsrevolutie staan autoverzekeraars voor grote uitdagingen. De reparatiekosten voor elektrische voertuigen liggen 53% hoger dan voor voertuigen met verbrandingsmotor. Geconnecteerde voertuigen vormen ondertussen een risico op piraterij waarmee in de huidige verzekeringspolissen nog geen rekening wordt gehouden, legt Jan Verlinden, verzekeringsspecialist bij Capgemini, uit. Bovendien blijkt uit het rapport dat 42% van de polishouders één enkele verzekeringspolis zou willen die hen dekt, ongeacht hun vervoermiddel.
Verder vrezen verzekeraars dat hun technologische capaciteiten (63%) en expertise (29%) ontbreken bij de ontwikkeling van nieuwe aanbiedingen. Een bijkomende moeilijkheid die in het verslag wordt belicht, is de terughoudendheid van klanten om hun persoonlijke gegevens mee te delen. In België zou één op de vijf consumenten zijn persoonlijke mobiliteitsgegevens niet willen delen. De Belgische verzekeraars maken zich ook grote zorgen over het traditionele verkoopmodel voor hun verzekeringsproducten, via banken of makelaars.