Gepubliceerd op 5 May 2023 om 15h32
Door Damien Malvetti

De evolutie van mobiliteit transformeert de rol van de verzekeraar

De evolutie van mobiliteit, gekoppeld aan de opkomst van elektrische wagens en deelauto’s, verandert de rol van de traditionele autoverzekeraar, zo blijkt uit het laatste rapport van Capgemini over schadeverzekeringen. In de toekomst zullen verzekeraars hun traditionele autoverzekeringsaanbod moeten laten evolueren naar een ‘mobiliteitsbescherming’. De consultant roept deze verzekeraars ook op hun bedrijfsmodellen te heroverwegen om klanten een meer gepersonaliseerde aanpak te bieden.

|
| © |Stoffel Vandoorne

Uit de studie blijkt dat het gebruik van micromobiliteit, gedeelde voertuigen en multimodale vervoersoplossingen door stedelijke klanten tegen 2025 zal verdubbelen, van 29% tot 58%. België blijft achter, met minder belangstelling voor geconnecteerde voertuigen en alternatieve energie.

Elektrische voertuigen (66%) en autonoom rijden (49%) zitten ook in de lift.

In het licht van deze mobiliteitsrevolutie staan autoverzekeraars voor grote uitdagingen. De reparatiekosten voor elektrische voertuigen liggen 53% hoger dan voor voertuigen met verbrandingsmotor. Geconnecteerde voertuigen vormen ondertussen een risico op piraterij waarmee in de huidige verzekeringspolissen nog geen rekening wordt gehouden, legt Jan Verlinden, verzekeringsspecialist bij Capgemini, uit. Bovendien blijkt uit het rapport dat 42% van de polishouders één enkele verzekeringspolis zou willen die hen dekt, ongeacht hun vervoermiddel.

Verder vrezen verzekeraars dat hun technologische capaciteiten (63%) en expertise (29%) ontbreken bij de ontwikkeling van nieuwe aanbiedingen. Een bijkomende moeilijkheid die in het verslag wordt belicht, is de terughoudendheid van klanten om hun persoonlijke gegevens mee te delen. In België zou één op de vijf consumenten zijn persoonlijke mobiliteitsgegevens niet willen delen. De Belgische verzekeraars maken zich ook grote zorgen over het traditionele verkoopmodel voor hun verzekeringsproducten, via banken of makelaars.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Verzekeringen & bijstand , Vlootbeheer

Gelijkaardige artikels