Luc, wat is het uitgangspunt van deze Van Centers?
“Klanten die bedrijfsvoertuigen kopen, hebben heel andere noden dan klanten die een traditionele wagen kopen. Elke Volkswagen-verkoper probeert zijn advies uiteraard zo goed mogelijk af te stemmen op de klant, maar bij bedrijfsvoertuigen is dit nog belangrijker! Hoe zal het voertuig gebruikt worden? Moet het lang zijn? Is er een minimumhoogte? Een maximumhoogte? Welke normen moeten gerespecteerd worden? Hoe zwaar zal het voertuig belast worden? Moet het een aanhangwagen kunnen voorttrekken? Dit zijn stuk voor stuk vragen die ervoor zorgen dat een verkoper die gespecialiseerd is in bedrijfsvoertuigen, een grote toegevoegde waarde kan brengen. Vandaar de wens om deze Van Centers te creëren!”
Kunnen we stellen dat potentiële kopers echte experts zullen ontmoeten in de Van Centers?
“Jazeker. En dat is net wat het zo interessant maakt. Deze experts luisteren naar de klant en zijn noden en leggen dan een verband met wat hem kan worden aangeboden, vooral dan op het vlak van opties of inrichtingsmogelijkheden van het voertuig. Tijdens de opleidingen leren we ze te handelen als detectives door talrijke vragen te stellen, zodat ze goed begrijpen hoe de klant zijn voertuig zal gebruiken. Uiteindelijk is er maar één doel: het leven van de professional gemakkelijker maken! Wij weten namelijk dat een bedrijfsvoertuig in de eerste plaats een hulpmiddel is en ook zo ontwikkeld moet worden. Voortaan kunnen onze specialisten suggesties doen waaraan de koper misschien niet had gedacht maar die zijn manier van werken zouden kunnen verbeteren.”
Kunt u een voorbeeld geven?
“Ik herinner mij een park- en tuinspecialist die een bestelwagen had en zijn groen afval voor zijn zitmaaier stockeerde. Telkens wanneer hij zijn groen afval wilde wegdoen, laadde hij zijn zitmaaier uit de bestelwagen. Dankzij een inrichting op maat van zijn noden moest hij zijn zitmaaier niet meer uit de bestelwagen laden om naar het recyclagepark te gaan. Beeld u zich eens in hoeveel tijd hij had bespaard tegen het eind van het jaar … En dit is slechts een klein voorbeeld.”
De wetgeving lijkt steeds complexer te worden. Voelen uw verkopers dat ook?
“Dat moet wel! Ze volgen regelmatig opfriscursussen om op de hoogte te blijven van de laatste wetten, maar ook van de aangeboden mogelijkheden voor de voertuigen. Wettelijk en technisch gezien moeten specialisten in bedrijfsvoertuigen van alles op de hoogte zijn. Zo zijn ze in staat zich aan te passen aan de noden en kunnen ze bijvoorbeeld een sterkere ophanging aanbieden omdat de gebruiker van het voertuig veel gewicht zal moeten inladen of kunnen ze de aandacht vestigen op het maximumgewicht dat een bepaald voertuig kan voorttrekken.”
Niet alle bedrijfsvoertuigen zijn identiek, maar hoe worden de transformaties geregeld?
“We hebben een configurator die de klant een visuele voorstelling geeft van een voertuig dat is aangepast aan zijn persoonlijke noden. Onze specialisten in de Vans Centers kunnen dus een complete offerte voorstellen aan de klant: de prijs van het voertuig maar ook de kosten van de nodige transformaties. Schrijnwerk, het plaatsen van een aanhangwagen, de installatie van een treeplank, van een dubbele cabine, van een hardtop… Dankzij de samenwerking met officiële of door D’Ieteren erkende ombouwers kunnen we het volledig uitgeruste voertuig voorstellen aan de klant zonder dat hij de transformaties na de aankoop nog moet regelen. Zelfs de homologatie of de technische controle na de transformatie zijn voorzien. Op het moment dat het voertuig wordt geleverd, is het klaar voor gebruik!”
We hebben het vaak over sales maar de Van Centers beperken zich niet tot dat aspect?
“Nee, want dat zou niet logisch zijn. We hebben sales maar ook aftersales. En we weten dat professionals ook op dat vlak uiteenlopende noden hebben. Naast pechbijstand hebben we daarom een ruim assortiment vervangwagens. Als een traiteur motorpech heeft, kunnen we hem niet zomaar een vervangwagen lenen. Hij heeft een koelwagen nodig!”
De wereld evolueert, de werkuren evolueren. Heeft dat jullie verplicht om jullie aan te passen?
“Natuurlijk! In tegenstelling tot een klassieke concessiehouder hebben de Van Centers flexibele openingsuren zodat de klant, in de mate van het mogelijke, tijdens zijn werkdag de prestaties kan leveren die hij moet leveren. Het is ook in dit opzicht dat we de service Husk aanbieden, met een chauffeur die het voertuig kan komen ophalen op de werkplek – bijvoorbeeld terwijl het materiaal wordt uitgeladen – en het daarna voor het eind van de dag terugbrengt. In de tussentijd heeft de professional kunnen werken en werd het onderhoud uitgevoerd! Ik val misschien in de herhaling, maar wij weten dat een voertuig een hulpmiddel is en dat een professional zijn hulpmiddelen nodig heeft om te kunnen werken.”
Worden mecaniciens voor bedrijfsvoertuigen ook anders opgeleid?
“Natuurlijk! Ook zij zijn ware specialisten in bedrijfsvoertuigen. Zo kunnen ze sneller en efficiënter werken aan dit type voertuig. Het doel is dat ze zo weinig mogelijk stilstaan voor reparaties of onderhoudswerken.”
Uw uitspraken geven ons de indruk dat u echt gepassioneerd bent.
“Dat is niet gewoon een indruk. In mijn carrière heb ik enorm veel professionals met specifieke noden ontmoet. En ik moet zeggen dat het heel aangenaam is om te stellen dat we door middel van onze expertise als het ware een bondgenoot zijn voor deze mensen die hun business uitbouwen Een beetje zoals een boekhouder bijvoorbeeld. Als we erin slagen om het werk van onze klanten te vergemakkelijken, voelen we ons nuttig en dat geeft veel voldoening.”