Gepubliceerd op 24 August 2023 om 14h19
Door Damien Malvetti

Axial: Carrosserie, ook een sector voor vrouwen

Lange tijd had de carrosseriesector het imago van een uitsluitend mannelijke wereld. Maar die tijd is voorbij. Binnen het Axial netwerk wordt bijna 30% van de 92 onafhankelijke carrosseriebedrijven uitsluitend of gedeeltelijk geleid door vrouwen. We kregen de gelegenheid om te dineren met vijf van hen, zodat ze ons konden vertellen over hun carrière, hun visie en de manier waarop ze gezien worden in hun beroep.

|Astrid Kervyn (Carrosserie De Backer – Schoten)
|Astrid Kervyn (Carrosserie De Backer – Schoten) © |Astrid Kervyn (Carrosserie De Backer – Schoten)

Onze vijf leading ladies hebben zeer verschillende carrières achter de rug. Terwijl Sharon Van Dyck en Hilde De Herdt samen met hun echtgenoten respectievelijk Carrosserie LCB in Lint en Carrosserie Kontakt in Rumst runnen, nam Conny Stuer de carrosseriezaak van haar ouders, Carrosserie Stuer, in Elversele over voordat haar echtgenoot zich bij haar voegde. Inge De Schrijver nam in 2014 ook Carrosserie De Schrijver van haar ouders over en Astrid Kervyn kocht Carrosserie De Backer toen haar voormalige baas de zaak overdroeg. De laatste twee runnen hun zaak alleen.  

“Toen ik het bedrijf overnam, merkte ik wel een verschil in de manier waarop het personeel zich gedroeg,” geeft Astrid toe, “maar dat was niet omdat ik een vrouw was, maar omdat ik van de status van collega naar die van baas ging en ik de strategie van het bedrijf op mijn eigen manier aanpaste. Sommige mensen vonden dat een beetje moeilijk te accepteren, omdat ze er soms al meer dan 30 jaar werkten.”

Inge De Schrijver maakte dezelfde situatie mee toen ze in 2014 Carrosserie De Schrijver overnam van haar ouders. “De medewerkers kenden mij al als kind en opeens werd ik hun baas, het was een bijzondere situatie.”  

 

“De baas? Dat ben ik!

Nog maar een paar jaar geleden zouden sommige klanten misschien raar hebben gereageerd als ze een vrouw in een carrosseriebedrijf zagen. “Ik ben wel eens aangezien voor de secretaresse,” lacht Conny. Sharon voegt eraan toe: “Ik heb klanten gehad die naar me toe kwamen en vroegen om de baas te zien. Ze waren verbaasd toen ik zei dat ik het was.”

Gelukkig komen dit soort situaties tegenwoordig niet meer voor.  

Onze vijf leading ladies geven zelfs vaak toe dat ze liever met mannen werken. “Ik heb eigenlijk alleen maar met mannen gewerkt,” zegt Inge De Schrijver. En Hilde De Herdt voegt eraan toe: “Ik werk liever met mannen dan met vrouwen. Ik vind het gemakkelijker, vooral omdat we goede contacten hebben. Persoonlijk zie ik geen verschil in de manier waarop mijn teams zich gedragen als ik hen vraag iets te doen of als het verzoek van mijn man komt.

En voor Conny heeft het ook voordelen om vrouw te zijn in een mannenwereld: “Als ik iets aan de teams moet overbrengen, ben ik vaak tactvoller dan mijn man.”

We hebben niet dezelfde benadering als mannen, en in sommige gevallen kan dat de klant helpen,” voegt Astrid toe. “Als er bijvoorbeeld een klant binnenkomt na een ongeluk, praat ik met hen onder het genot van een kopje koffie, stel hen gerust en probeer te begrijpen hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren. Over het algemeen hebben vrouwen meer empathie.”

“Een vrouw kan beter luisteren en heeft over het algemeen meer geduld dan een man,” bevestigt Hilde. En dat kan soms gunstig zijn voor de klant. Het is zelfs niet ongewoon dat onze leading ladies een boeket bloemen of een fles wijn krijgen om hen te bedanken voor hun luisterend oor.  

 

Persoonlijke investering

“Natuurlijk is het dagelijks runnen van een carrosseriebedrijf geen sinecure. Het is een baan die veel tijd en energie vraagt en het is soms moeilijk om het te combineren met ons gezinsleven, vooral als we jonge kinderen hebben,” geeft Sharon toe. “Ik werk veel meer dan fulltime en soms heb ik geen tijd om boodschappen te doen. Tijdens de lunch neem ik een pauze, maar ik neem de telefoon mee en beantwoord hem als hij overgaat”.

“Ik neem niet de tijd om te stoppen voor de lunch”, geeft Astrid toe, terwijl Inge volhoudt dat de lunchpauze belangrijk is, “ik neem hem altijd zonder telefoon”. “Door tijdgebrek kunnen we niet alle huishoudelijke taken zelf doen”, geeft Hilde toe, terwijl Conny de tijd probeert te vinden om zoveel mogelijk zelf te doen.

Kortom, carrossier zijn vergt veel persoonlijke inzet. Maar onze 5 hoofdrolspeelsters zeggen het eensgezind: “we doen het met plezier en we zouden ons beroep voor geen goud ter wereld willen veranderen”. Het is een boodschap vol positiviteit in een tijd waarin ze het allemaal moeilijk vinden om gekwalificeerd en gemotiveerd personeel te vinden en waarin hun kinderen geen interesse lijken te hebben om het familiebedrijf over te nemen, met uitzondering van Jonas en Lieselot, kinderen van Hilde De Herdt. Dit is misschien wel de perfecte gelegenheid om vrouwen aan te spreken die graag in deze sector zouden willen werken, maar het nog nooit hebben gedurfd!

Want, zoals Philippe Bovijn, Managing Director van Axial, zo treffend concludeert, “het maakt niet uit of je een man of een vrouw bent, als je de nodige vaardigheden hebt, is er een plaats voor je in onze sector. Gelukkig hoeft een vrouw vandaag de dag niet meer twee keer haar vaardigheden te bewijzen om gerespecteerd te worden in de wereld van de carrosserie, net als in veel andere vakgebieden trouwens.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Herconditionering & Koetswerk

Gelijkaardige artikels