Gepubliceerd op 30 March 2023 om 09h33
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Dit zijn de winnaars van ‘VAB Bike of the Year 2023’

Voor de negende keer organiseerde mobiliteitsorganisatie VAB de verkiezing van ‘Bike of the Year’. Deze titel is ondertussen een vaste waarde geworden en fietsconstructeurs pakken er dan ook graag mee uit. Met de verkiezing wil VAB consumenten helpen bij de keuze van een nieuwe elektrische fiets of speedpedelec.

||||||||||
|||||||||| © ||||||||||

Wat VAB is opgevallen, is dat elektrische fietsen en speedpedelecs echte incentives voor werknemers worden. Steeds meer bedrijven bieden fietsleasing aan en werknemers krijgen daarvoor soms mooie budgetten. De gemiddelde aankoopprijs van elektrische fietsen stijgt jaar na jaar. In 2021 was de gemiddelde brutoprijs van een elektrische leasefiets 3.450 euro. Die steeg naar 3.750 euro, of bijna 11% meer, in 2022. Daarom besloot VAB voor het eerst haar verkiezing op te splitsen in een economy(max. 3.250 euro) en een premium categorie.

Binnen fietsleasing zit zowel de markt van de e-bikes als die van de speedpedelecs nog steeds in de lift. In 2021 bedroeg het aandeel e-bikes 61% en het aandeel speedpedelecs 15% tegenover de totale vloot leasefietsen, of een totaal aandeel elektrische fietsen van 76%. In 2022 groeide het aandeel e-bikes naar 63% en het aandeel speedpedelecs naar 18,5%. (Cijfers KBC Fietslease) Als we die twee laatste cijfers optellen, betekent dat met andere woorden dat de kaap van de 80% ‘elektrisch’ in leasing overschreden werd (81,5%). Meer dan 8 op de 10 van alle geleasede fietsen zijn elektrisch. Nog opvallend: bijna 1 op de 5 geleasede fietsen is een speedpedelec.

 

VAB Bike of the Year: hulp voor consument met keuzestress

Als mobiliteitsorganisatie ziet VAB het als taak om de consument te helpen bij de keuze van een goede elektrische fiets of speedpedelec. Met de verkiezing van Bike of the Year wil VAB een leidraad geven aan wie met keuzestress bij de fietshandelaar binnenwandelt.  Wat de verkiezing van Bike of the Year zo uniek maakt is dat de titel mee gekozen wordt door de mensen die er uiteindelijk mee gaan rijden: de gewone consument. Naast de mening van de professionele jury bestaande uit fietsjournalisten en mensen uit de fietsleasesector, is hun oordeel even belangrijk. Aan de hand van een syllabus met technische specificaties die elk jurylid kreeg, werden de fietsen gewikt en gewogen. Dat gebeurde op basis van verschillende criteria als stuurgedrag en wendbaarheid, ergonomie, veiligheid, trapondersteuning en de prijs-kwaliteitverhouding.

VAB Bike of the Year 2023: de winnaars

Winnaar e-bike (ondersteuning tot 25 km/u) – ECONOMY

Stella Morena MDB3 FI (adviesprijs: € 3.199)

Vanuit technisch oogpunt behaalde de Stella opvallend hoge scores omwille van de soepele motor en de krachtige batterij, waardoor ook de grote actieradius erg gewaardeerd werd. Ook de uiterst efficiënte verlichting viel duidelijk in de smaak bij de jury.

 

Tweede plaats

Elops 920 E Connect LF (adviesprijs: € 1.900)

De jury was gecharmeerd door het aantrekkelijke design en de uiterst sterke prijs/kwaliteitsverhouding. De enige fiets in deze verkiezing die onder de 2000 euro duikt en toch heel wat punten sprokkelt, onder ander door de geruisloze motor in combinatie met een aangenaam rijgedrag.

 

Derde plaats

BH Core City Wave (adviesprijs: € 2.599)

Door zijn sportieve design en concept is de BH een heel efficiënte fiets. De jury werd overduidelijk bekoord door de comfortabele vering en de soepelheid van versnellen.

 

 

Winnaar e-bike (ondersteuning tot 25 km/u) – PREMIUM

Moustache Samedi 28.7 Open (adviesprijs : € 4.199)

Moustache belandt dit jaar op het hoogste schavot van de premium e-bikes. Voornamelijk het stuurgedrag en de wendbaarheid in combinatie met de uiterst efficiënte vering van de fiets, gaven de totaalscore van de Moustache een duw tot op de eerste plaats.

 

Tweede plaats

Mondraker Prime RX (adviesprijs: € 4.799)

De Mondraker werd gelauwerd omwille zijn indrukwekkende looks. Deze uiterst sportief ogende fiets bleek toch erg comfortabel en scoorde ook hoog op vlak van algemene afwerking.

 

Derde plaats

Riese & Müller Multitinker vario (adviesprijs: € 6.931)

De enige longtail-fiets die deelneemt, scoort uitstekend tussen de andere modellen. Perfect afgewerkte fiets met kwaliteitsvolle en handige accessoires uitgerust. Balans en stijfheid van het frame, de goede zithouding en de verstelbaarheid van stuur en zadel werden door de jury als sterke punten aangehaald.

 

Winnaar speedpedelec (ondersteuning tot 45 km/u)

ÅSKA supercommuter (adviesprijs : € 9.599)

Åska is als nieuwe -Belgische! – speler binnen het segment van de speedpedelecs absoluut niet onopgemerkt gebleven. De opvallende looks hebben hiertoe ongetwijfeld bijgedragen, maar ook op andere vlakken scoorde de fiets sterk. De sportieve geometrie, de balans en stijfheid van het frame in combinatie met de krachtige motor zorgen voor een erg dynamisch rijgedrag, terwijl de erg doeltreffende vering de rit veilig en comfortabel houdt.

 

Tweede plaats

Stromer ST3 Pinion (adviesprijs: € 8.118)

Voornamelijk de geruisloze soepelheid van de motor en riemaandrijving, in combinatie met de krachtige remmen en de doeltreffende verlichting vielen op tijdens de puntentelling. Ook de grote actieradius bleef niet onopgemerkt.

 

Derde plaats

Trek Allant+ 9S (adviesprijs: € 5.799)

Deze fiets is uitgerust met een goede en betrouwbare motor en rijdt heel comfortabel. Met de interne 625Wh accu heeft deze fiets een aanvaardbare reikwijdte die nog kan worden uitgebreid met een externe accu. Ook op het onderdeel prijs-kwaliteit scoorde deze fiets sterk.

 

 

Fleet Brand of the Year

Winnaar: Riese & Müller

Deze titel wordt gekozen door professionals uit de fleetsector (leasing, fleet owners, verhuurders) waarbij rekening gehouden wordt met criteria als het aantal fysieke verkooppunten en herstelpunten, de levertermijn van nieuwe fietsen, de beschikbare voorraad en levertermijn van wisselstukken, beschikbare garantie en de toepassing van de voorwaarden, aanbieden van diensten voor bedrijfsvloten… Riese & Müller kaapte deze prijs met grote overtuiging.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fietsen (huur) , Mobiliteit
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels