De belangrijkste hindernissen voor de omschakeling naar elektrische wagens zijn het wantrouwen in de autonomie van de batterij en het gebrek aan oplaadstations. België loopt nog steeds achter met de ontwikkeling van een betrouwbaar netwerk van elektrische laadpunten, met slechts 7.240 punten over het hele land. BePark en Electra hebben zich dan ook tot doel gesteld om tegen 2030 1.500 oplaadpunten te installeren, waarvan 150 in Luxemburg.
Uitbreiding van het netwerk van snelladers in Europa
Electra zorgt voor een revolutie op het gebied van het opladen van elektrische voertuigen door de installatie van snellaadpunten (50 tot 300 kW vermogen) in alle steden of op strategische verkeersassen. In de bestaande Electra-stations worden vandaag gemiddeld tot 3.500 laadbeurten per maand uitgevoerd. Tegen het einde van het jaar is de prognose 20.000 beurten per maand. Het bedrijf heeft een sterk vereenvoudigd klanttraject ontwikkeld met unieke functies in zijn app, zoals de boeking van laadbeurten.
Het bedrijf, dat eind juni een recordfinanciering van 160 miljoen euro aankondigde, breidt nu uit in Europa, te beginnen met België en Luxemburg in samenwerking met BePark. Als enige pure player in Frankrijk op de markt voor snelladen zal het bedrijf nu kunnen concurreren met de Europese platforms die de afgelopen jaren zijn opgericht.
Verlenen van extra diensten aan parkeigenaars
Sinds 10 jaar optimaliseert BePark de bezetting van de parkings van vastgoedeigenaars door ze te exploiteren en in te spelen op nieuwe mobiliteitsvraagstukken. De missie van het bedrijf is altijd geweest om de overgang naar duurzame mobiliteit te versnellen door de infrastructuur van private parkings aan de nieuwe noden aan te passen.
BePark werkt samen met een ecosysteem van partners om zijn aanbod te versterken en nieuwe diensten aan te bieden aan de eigenaars en de gebruikers. BePark heeft tot doel stedelijke mobiliteit hubs te creëren met parkeerplaatsen voor auto’s, laadpunten, fietsenstallingen, enz. Het snelladen van elektrische voertuigen maakt integraal deel uit van deze strategie in een context waarin het aantal elektrische voertuigen sterk zal groeien met naar schatting 1,1 miljoen voertuigen in België tegen 2030. Het is dan ook van essentieel belang parkings te gebruiken om het netwerk van laadstations te ontwikkelen en de vermindering doelstellingen van de CO2-uitstoot te halen.
Innovatieve aanbiedingen voor gebruikers ontwikkelen
BePark en Electra hebben besloten samen te werken via een joint venture om een stevig aanbod te ontwikkelen in België en Luxemburg. In deze landen is het aantal snellaadpunten nog marginaal, terwijl de eigenaars en beheerders van de publiek beschikbare parkings op zoek zijn naar oplossingen voor hun gebruikers. Het doel is een optimale ervaring te bieden door het beste van digitale technologie en de beste van infrastructuur te combineren voor een succesvolle klantervaring.
“Deze samenwerking met Electra was een natuurlijke fit en voldoet aan onze visie om private parkings ten volle te benutten en tegelijk de mobiliteit te verbeteren. Wij bevinden ons op een scharniermoment waar de installatie van laadstations een reële opportuniteit is voor onze klanten-eigenaars, aangezien de vraag van de gebruikers toeneemt. Dit partnerschap zal ons in staat stellen nieuwe oplossingen aan te bieden dankzij een speler die op dit gebied gespecialiseerd is”. Julien Vandeleene, CEO & Founder van BePark.
“Wij zijn verheugd over deze samenwerking met BePark. Ons partnerschap is het resultaat van een fit tussen twee jonge spelers met dezelfde innoverende en klantgerichte aanpak en dezelfde menselijke en ecologische waarden. BePark brengt ons zijn grondige kennis van de mobiliteitsmarkt in België en Luxemburg en zijn sterke expertise op het gebied van parkings, waardoor wij ons snel op deze markten zullen kunnen ontwikkelen”, aldus Augustin Derville, co-founder en General Manager Belgie.