Voor een beperkt gebruik van e-fuels wenst de EU-commissie in eerste instantie de garantie dat de e-fuels klimaat neutraal worden geproduceerd. Zij eist verder dat verbrandingsmotoren van personenwagens die na 2035 op de EU-markt worden toegelaten uitsluitend op dergelijke brandstoffen werkzaam kunnen zijn.
In een vorige bijdrage hadden wij bericht dat het Europees Parlement op 14 februari 2023 had beslist om alle verbrandingsmotoren vanaf 2035 te verbieden binnen de EU-landen. Dit betekende concreet het definitieve einde van de e-fuels vanaf 2035 met uitzondering van bepaalde merken met zeer lage productie aantallen. Die wetgeving diende nog door de individuele landen binnen de EU-raad te worden goedgekeurd. De Duitse minister van Transport Volker Wissing was echter niet bereid om de voorgestelde regeling in zijn geheel te aanvaarden en stelde hiertegen zijn veto. Hij was niet akkoord dat de hele autosector uitsluitend en arbitrair volgens het elektrificatie principe zou worden omgevormd. Hij eiste dat voor bepaalde doeleinden of voor specifieke markten e-fuels ook na 2035 konden worden ingezet. Hij werd in zijn visie ondersteund door Italië, Polen, Tsjechië en Oostenrijk. Er werd ook verwezen naar andere continenten waar deze regels niet zouden gelden.
Het is nu de bedoeling dit ontwerp van wetgeving tegen 2024 klaar te hebben maar een precieze kalender werd nog niet vastgelegd. In principe is een nieuwe goedkeuring van deze bijkomende wetgeving door de Europees parlement nodig. Of het door Duitsland gevraagde ontwerp ook effectief in een wettekst wordt omgezet en opnieuw door het EU-parlement zal worden goedgekeurd staat echter nog niet 100% vast. Bij de stemming van volgende dinsdag 28 maart binnen de EU-raad heft Duitsland wel zijn veto op. Hierdoor wordt in eerste instantie de wetgeving van kracht die de e-fuels na 2035 volledig verbiedt maar met de hoop dat er toch nog een mogelijke opening van andere technologieën in de toekomst kan voorzien worden. Maar die hoop is voorlopig niet onderbouwd met enige wettelijke garantie of parlementaire meerderheid.
Het Potsdam-Institut für Klimafolgenforschung (PIK) verwacht in de toekomst een aanhoudende schaarste en een vrij hoge pricing van e-fuels. Die zouden volgens het instituut bij voorkeur moeten ingezet worden voor de scheepvaart en het luchtverkeer en niet om personenwagens van brandstof te voorzien.
Michel Willems
MOBILITAS