VRAAG 1
WLTP : noodzaak om nog snel te bestellen vóór 1 november 2021 Is het noodzakelijk om mijn bedrijfsvoertuig nog vóór 1 november 2021 te bestellen om zo nog te kunnen genieten van de voordelige NEC 2.0 waarde in de fiscale formules ? a : JA ==> b : NEEN
ANTWOORD De in de pers aangekondigde omschakeling naar WLTP vanaf 1 oktober 2021 werd in de laatste versie van het wetsvoorstel afgevoerd. Dit betekent concreet het volgende voor nieuw bestelde voertuigen :
|
VRAAG 2
FISCALE AFTREKBAARHEID BESTAANDE VOERTUIGEN IN DE VLOOT Wordt de huidige fiscale aftrekbaarheid van mijn BESTAANDE vloot bedrijfswagens binnenkort aangepast ? a : JA ==> b : NEEN
ANTWOORD Er wordt fiscaal niet ingegrepen in lopende contracten De minister bevestigde dat de huidige formules van fiscale aftrekbaarheid behouden blijven voor de bestaande vloot voor de duurtijd van het leasingcontract of gedurende de periode van gebruik voor aangekochte voertuigen. |
VRAAG 3
FISCALE AFTREKBAARHEID NIEUW AANGESCHAFTE VOERTUIGEN Wordt de fiscale aftrekbaarheid van NIEUW AANGESCHAFTE bedrijfswagens binnnenkort aangepast ? ==> a : JA, maar geleidelijk b : NEEN
ANTWOORD De fiscale aftrekbaarheid voor nieuwe voertuigen wordt in drie stappen aangepast.
Voor CO2 neutrale voertuigen en 100% elektrische voertuigen De fiscale aftrekbaarheid bedraagt 100% Voor niet CO2 neutrale voertuigen De fiscale aftrekbaarheid wordt vanaf 2025 beperkt tot 75% daarna geleidelijk tot 0% in 2028.
Voor CO2 neutrale voertuigen en 100% elektrische voertuigen De fiscale aftrekbaarheid bedraagt 100% in 2026 en daalt vanaf 2027 naar 95% en daarna geleidelijk tot 67,5% in 2031. Voor niet CO2 neutrale voertuigen De fiscale aftrekbaarheid vervalt volledig |
VRAAG 4
PLUG-IN VOERTUIGEN Blijft het fiscaal interessant om nieuwe plug-in voertuigen aan te schaffen ==> a : JA, zeker voor aanschaffingen tot en met 30 juni 2023 b : NEEN
ANTWOORD De huidige fiscale aftrekbaarheid voor nieuwe plug-in voertuigen aangeschaft tot en met 30 juni 2023 blijft aantrekkelijk.
De hoge fiscale aftrekbaarheid (vaak tussen 95% en 100%) blijft in de toekomst behouden.
De fiscale aftrekbaarheid van fossiele brandstof wordt beperkt tot 50% De fiscale aftrekbaarheid wordt vanaf 2025 wordt beperkt tot 75% daarna geleidelijk tot 0% in 2028.
De fiscale aftrekbaarheid vervalt volledig. |
VRAAG 5
VOORDEEL ALLE AARD Zal het voordeel van alle aard binnenkort stijgen voor NIEUW AANGESCHAFTE bedrijfswagens ? ==> a : JA, maar geleidelijk b : NEEN
ANTWOORD De basisformule wordt niet aangepast. Er is enkel een jaarlijkse aanpassing van de CO2 coëfficiënt voorzien. Dit is niet nieuw. Het voordeel alle aard voor werknemer (en het gedeelte voor de werkgever) wordt berekend op basis van de CO2 uitstoot en de fiscale cataloguswaarde. Door de geleidelijk invoering van de hogere WLTP waarde (zie vraag 1) zal in de realiteit het voordeel voor de werknemer stijgen. De minister liet verder weten dat de huidige formule mogelijks zou kunnen wijzigen vanaf 2024 in het kader van de algemene hervorming personenbelasting. |
Copyrights : Michel Willems – MOBILITAS
Disclaimer :
De antwoorden zijn gebaseerd op het wetsvoorstel van federaal minister van financien Vincent Van Peteghem (stand 21 mei 2021)
De wetsvoorstellen zijn nog niet gestemd :
– over de huidige voorstellen bestaat een consensus bij de regeringspartijen maar bepaalde details kunnen nog wijzigen
– de wetsvoorstellen dienen nog goedgekeurd te worden door het federale parlement in plenaire zitting. Dit zou in het najaar
worden voorzien van 2021
– amendementen zijn nog steeds mogelijk
Tevens organiseert Link2fleet op donderdag 17 juni een digitale Fleetdating sessie die een aantal actuele topics van het wagenbeheer zal toelichten.
Wij voorzien tevens op 28 september 2021 een live Fleetdating special met uitbreide studies, fiscale en TCO berekeningen en strategisch wagenpark advies.
Dit alles georganiseerd op basis van een interactieve workshop formule.