Gepubliceerd op 3 December 2024 om 00h01
Door Damien Malvetti

Fleet test Audi A6 e-tron Sportback & Avant: de EQE en i5 houden hun hartje al vast

Als je Audi nieuws volgt, weet je dat vanaf nu alle modellen met een even nummer 100% elektrisch zijn. De nieuwe A6 is geen uitzondering, hij voegt het achtervoegsel e-tron toe aan zijn naam en belooft een autonomie van meer dan 700 km. link2fleet kon hem ontdekken op de wegen van Tenerife.

© Static photo, Colours: Magnet grey, Siam beige metallic

Audi gooit eindelijk zijn wapens in de strijd om de 100% elektrische middenklasse berlines zoals Mercedes EQE en BMW i5 het vuur aan de schenen te leggen. Net als Mercedes heeft het bedrijf uit Ingolstadt er niet voor gekozen om een bestaand model aan te passen voor elektrische aandrijving, maar om een model op zichzelf te creëren. Als je een equivalent met verbrandingsmotor wilt, moet je kijken naar de Audi A5.

En net als de BMW i5, die onlangs tot link2fleet ZE Company Car of the Year 2024 werd verkozen en die verkrijgbaar is als berline en stationwagen, is deze Audi A6 e-tron er in een Avant-stationwagenversie en een 5-deurs Sportback-versie, die eerder de lijnen van een coupé dan van een berline heeft. De aerodynamica van de auto, die bijna 5 meter lang is, is bijzonder goed doordacht om een zeer lage Cx te bereiken.

https://www.youtube.com/watch?v=mxpF__Nw8xc

© Static photo, Colour: Magnet grey

Haarscherp ontwerp

Qua design is deze nieuwe A6 de logische evolutie van de vorige generaties, ook al laat hij zijn hoektanden iets meer zien. De lijnen zijn nog agressiever en – zoals dat hoort bij elektrische wagens – is de grille nu gesloten en in dezelfde kleur gespoten als de carrosserie. De bumper is voorzien van zwarte elementen en openingen om zijn agressieve kant te benadrukken, terwijl op de flanken hetzelfde zwarte inzetstuk in de vorm van een terugwijkende lijn de aanwezigheid van het batterijpakket aangeeft.
De A6 van de nieuwe generatie heeft ook een geheel nieuwe verlichting aan de voorkant, met tweedelige OLED-lampen, en aan de achterkant, met een lijn die de carrosserie letterlijk van links naar rechts doorkruist, met de Audi ringen verlicht in het midden. Het is de eerste wagen in het gamma met een verlicht logo.

© Static photo, Colour: Siam beige metallic

Voor- en achterpassagiers niet op dezelfde voet

Binnen heerst een rustige en sobere sfeer. Degenen die vertrouwd zijn met het merk zullen niet gedesoriënteerd zijn. Dankzij de wielbasis van 2,93 m biedt de wagen een ruim interieur. De kwaliteit van de materialen en de assemblage is onberispelijk, met accenten van alcantara op de console en uitstekend kunstleder – Audi heeft besloten om dierlijk leder uit dit model te weren. De stoelkussens zijn allesomvattend en bieden de inzittenden in alle situaties perfecte ondersteuning.

Achterin daarentegen is de kwaliteit van de materialen iets minder zorgvuldig. En hoewel twee volwassen passagiers comfortabel op de bank kunnen zitten, is de middelste zitplaats opgeofferd door de toevoeging van een kleine tunnel die het niveau van de vloer verhoogt. Ook moet worden opgemerkt dat de vloer op de achterbank erg hoog is door de aanwezigheid van de accu, waardoor passagiers met hun knieën erg hoog moeten zitten. Niet erg comfortabel voor lange reizen.

De bagageruimte van zowel de Sportback als de Avant bedraagt 502 liter. Dat is goed, maar niet uitzonderlijk voor deze categorie. Als de bank wordt neergeklapt, neemt het volume toe tot 1.422 liter voor de Avant en 1.330 liter voor de Sportback. Er is ook een kofferruimte van 27 liter voor laadkabels.

© Interior

Boordevol nieuwe technologieën

Op technologisch vlak beschikt de nieuwe A6 uiteraard over een reeks rijhulp- en veiligheidssystemen, maar hij zit ook boordevol nieuwe functies. Te beginnen met het MMI infotainmentsysteem van de nieuwe generatie. Het design is weinig veranderd, maar de menu-indeling en navigatie zijn herzien om het gebruiksvriendelijker te maken. Het multimediasysteem is ondergebracht in een nieuw gebogen panoramisch paneel dat de 11,9-inch virtuele cockpit en het 14,5-inch centrale scherm bevat dat alle functies van het voertuig bedient. Met uitzondering van de keuzeschakelaar voor de rijmodus en de bedieningselementen op het stuurwiel, zijn er geen fysieke bedieningselementen in de auto. De passagier profiteert ook van een 10,9-inch scherm, waarmee hij of zij de meeste functies van de auto kan bedienen en bijvoorbeeld een video op Youtube kan bekijken zonder de bestuurder te storen, voor wie het beeld op het scherm onzichtbaar is gemaakt.

De head-up display is ook opnieuw ontworpen om augmented reality te integreren met navigatie-informatie (optioneel), terwijl de zijcamera-spiegels zijn vernieuwd, met grotere schermen die hoger in de deur zijn geplaatst, alsof het traditionele spiegels zijn. Dit is een verbetering, maar naar onze mening blijft deze technologie – gelukkig optioneel – een onpraktisch gadget.

© Cockpit

Tot 756 km rijbereik!

Zowel de Avant als de Sportback zijn verkrijgbaar met 4 motorvarianten: twee versies met achterwielaandrijving – de basisversie ‘e-tron ‘ en de krachtige ‘Performance’ – en twee versies met vierwielaandrijving – de ‘Quattro’ en de supercharged ‘S6’.

De eenvoudige ‘e-tron’ wordt geleverd met een ‘kleine’ 83 kWh batterij en biedt 285 pk en een WLTP actieradius van 627 km.

De andere drie worden geleverd met een 100 kWh batterij en vermogens van respectievelijk 367, 428 en 503 pk. De Performance heeft een actieradius van 756 km, de Quattro 716 km en de S6 675 km. Afhankelijk van de versie claimt de autofabrikant een brandstofverbruik tussen 13,6 en 17,5 kWh/100 km.

Wat opladen betreft, is een 11 kW AC-lader standaard – een 22 kW-lader zal later als optie worden aangeboden. Snelladen verschilt van versie tot versie. Het instapmodel van de e-tron is bijvoorbeeld uitgerust met 400-volttechnologie waarmee de Sportback in 10 minuten tot 260 km en de Avant tot 245 km autonomie kan terugwinnen.

De Performance-versie, uitgerust met 800-volt technologie, kan tot 310 km terugwinnen in 10 minuten.

© Detail, Colour: Magnet grey

Aan het stuur

Voor onze eerste test hadden we de mogelijkheid om achter het stuur te kruipen van de A6 Avant Performance-versie en de S6 Sportback. Het DNA van Audi is duidelijk aanwezig in deze twee varianten, die aan dynamiek geen gebrek hebben. De superkrachtige S6 is met zijn meer dan 500 pk een echte krachtpatser die moet worden getemd. Voor dagelijks gebruik is de Performance meer dan genoeg. Het chassis is perfect ontwikkeld voor uitstekende prestaties. Het is vermeldenswaardig dat de A6 zijn platform (PPE) deelt met de recente Q6 e-tron en de Porsche Taycan in het bijzonder. Tijdens onze testrit op de bergachtige wegen van Tenerife slaagden we er nooit in om de auto uit zijn lood te slaan. Je moet echt tot het uiterste gaan om de banden – nauwelijks – te horen piepen. Het weggedrag is vlekkeloos en het is bijna niet te geloven dat je in een auto van meer dan 2,3 ton (!) rijdt.

© Dynamic photo, Colour: Siam beige metallic

Fleetrapport

De Audi A6 e-tron bekoort met zijn gedurfde design, geavanceerde gamma, exclusieve technologieën en comfort. Met deze A6 e-tron biedt Audi een keuzealternatief voor de EQE en i5, terwijl hij tegelijkertijd iets anders biedt dan zijn concurrenten, aangezien de Sportback-versie meer als een coupé dan als een berline is gepositioneerd. Audi heeft een startprijs van € 64.900 (incl. btw) in België aangekondigd voor de A6 e-tron Sportback, maar voor de krachtigere versies moet je meer dan € 75.000 betalen voor de Performance, meer dan € 80.000 voor de Quattro en zelfs meer dan € 100.000 voor de krachtige S6. Als je voor de Avant-versie kiest, moet je ook rekening houden met een meerprijs van ongeveer 1.500 euro voor elke versie. Deze prijzen liggen echter onder die van de concurrentie, met zowel de BMW als de Mercedes vanaf 70.000 euro.
Leasen kost ongeveer 1.000 euro per maand voor de Avant Performance-versie. Dit vertaalt zich in een maandelijkse TCO2 van 1.322 euro exclusief btw en een voordeel van alle aard van 108 euro netto voor de werknemer.

Technische fiche

Audi A6 e-tron Avant Performance Advanced

TECHNISCHE INFORMATIE  
Motor Elektrisch
Puissance 270 kW/368 pk
Koppel Niet gekend
Leeggewicht 2.400 kg
Koffervolume 502 – 1422 litres
Autonomie 756 km
Gemiddeld verbruik 15,9 kWh/100 km
Emissie van CO2 0 g/km
Maximale snelheid 210 km/u
Batterijcapaciteit 100 kWh
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 64.909 €
Basisprijs incl. BTW 78.540 €
Fiscaal vermogen 4 PK
TMC (Brussel, Wallonië) 74,29/61,50 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, leasing) 100,98 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 €
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid 96,26 %
Bruto VAA gebruiker €203/maand
Verworpen uitgaven 20,40 €/maand
Taks op uitstoot CO2  43,14€

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie , Fleettests

Gelijkaardige artikels