De eerste generatie e-tron, voorgesteld in 2018, onderging enkele maanden geleden al een eerste technische evolutie om de capaciteit van zijn batterijen te verhogen. Deze keer is het echter een echte facelift die de Q8 e-tron in staat moet stellen zich beter te positioneren tegenover de groeiende concurrentie, maar ook binnen het Audi-gamma aangezien een Q6 e-tron binnenkort de gelederen zal aanvullen.
Een nieuw gezicht
Visueel zijn de wijzigingen minimaal, hoewel de voorkant is voorzien van het nieuwe Audi-logo en een opnieuw ontworpen grille. Ook de voor- en achterbumper hebben een nieuw ontwerp gekregen. Binnenin zijn hier en daar nieuwe gerecycleerde materialen gebruikt, maar over het algemeen is er weinig veranderd. En dat is maar goed ook. De Q8 e-tron versie 2023 behoudt zijn luxueuze uitstraling, zijn onberispelijke afwerking en zijn hoogwaardige materialen.
De binnenruimte is genereus, zonder royaal te zijn. De bagageruimte heeft een volume van 569 liter op de Q8-versie en 528 op de Sportback-versie met een schuin dak, maar met een sportiever uiterlijk. De keuze is aan u…
Nieuwe batterijen
De belangrijkste verandering is te vinden op technisch niveau, met name met de introductie van batterijen met een grotere capaciteit. Bij de e-tron 50 versie is de batterij toegenomen van 71 naar 95 kWh, bij de e-tron 55 en de SQ8 e-tron van 95 naar 114 kWh. Dit verhoogt ook aanzienlijk de aangekondigde autonomie, die afhankelijk van het model (Q8 of Sportback) en de motor, tussen 491 en maximaal 600 km bedraagt.
Deze cijfers zijn ook het resultaat van een betere luchtpenetratiecoëfficiënt. De ingenieurs van Audi hebben de aerodynamica van de wagen verbeterd.
Dynamisch maar… gulzig
Waar de vorige generatie bijna foutloos was in de test, verbetert deze 2023-versie de weinige details die voor verbetering vatbaar waren. Uiterst stil, zeer wendbaar ondanks zijn afmetingen (4,91 m lang en 2,5 ton op de weegschaal) en zelfs dynamisch, vooral in zijn SQ8-versie. De besturing is nauwkeurig en direct. Zijn enige nadeel blijft… zijn verbruik. Zelfs met een zeer lichte voet hebben we tijdens onze rit over de wegen van Lanzarote nooit onder de 23 kWh/100 km kunnen komen. De 600 km die de e-tron 55-versie op papier belooft, kan dus onmogelijk worden afgelegd. In plaats daarvan moet u streven naar 450 tot 500, wat nog steeds voldoende is voor de meeste gebruikers.
Fleetrapport
De prijs van een vlaggenschip als de Q8 e-tron moet in overeenstemming zijn met zijn prestaties. En dit is het geval. De prijs van de instap e-tron 50 is 63.000 euro en de prijs van de 55-etron Sportback-versie is 84.000 euro. De prijs van de opties zal er nog bij moeten komen, maar de Q8 profiteert als volledig elektrische auto uiteraard van het zeer gunstige belastingstelsel, en in het bijzonder van 100% fiscale aftrekbaarheid.
Audi Q8 e-tron 50 | |
Vermogen | 339 pk |
Batterij | 89 kWh |
Autonomie (WLTP) | 505 km |
Koffervolume | 569 l |
Geregistreerd gemiddeld verbruik | 24 kWh/100 km |
Maximale snelheid | 200 km/u |
Basisprijs excl. BTW | 63.223 € |
Basisprijs incl. BTW | 76.500 € |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 61,5 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Wegentaks (Brussel, Wallonië, leasing) | 92,93 € |
Wegentaks (Vlaanderen) | 0 € |
VAA werknemer | 2622 €/jaar |
VAA werkgever | 262,29 €/jaar |
Verworpen uitgaven | 1049,14 € |
Taks op CO2 | 31,34 € |