Gepubliceerd op 3 April 2023 om 08h50
Door Nicolas Joannès
Gelinkte experten :

Fleet test BMW 330e: opwindend

De in 2019 gelanceerde BMW 3 Reeks is nu gerestyled. Terwijl de uiterlijke veranderingen weliswaar discreet blijven, zal één nieuwigheid aan de binnenkant zeker de aandacht trekken. Laten we de details bekijken in het gezelschap van deze opwindende 330e met 292 pk.

|||||
||||| © |||||

In 2021 heeft de 3-reeks, wiens geschiedenis teruggaat tot de jaren zeventig, een gloednieuw lid aan de BMW-familie zien toegevoegd worden. Een zusje die de naam i4 draagt. Hoewel deze nieuwe BMW esthetisch niet fel verschilde, onderscheidde zij zich door een 100% elektrische motor, die perfect met zijn tijd meegaat en bedrijfsvloten kan verleiden. Maar de respectabele BMW 3 Reeks laat zich niet uit zijn lood slaan!

Dubbele PHEV

Vooreerst omdat hij nog een paar maanden 100% fiscaal aftrekbaar blijft met zijn plug-in hybride versies. Er zijn er nu twee: de 330e met 292 pk heeft gezelschap gekregen van een 320e waarvan het gecombineerde vermogen is gestegen tot 204 pk. En aan karakter ontbreekt het de 330e-variant, die wij hebben getest, zeker niet!

Ondanks zijn jonge leeftijd profiteert ook de BMW 3 Reeks van een kleine opfrissing van zijn lijn, om niet achter te blijven op het nieuwe, kleine zusje. Een scherp oog is nodig om de verjonging van de 3 Reeks te zien, maar er zijn toch heel wat nieuwigheden: een vernieuwde grille vooraan, grote luchtinlaten, verfijnde full LED-verlichting en een vernieuwde achteraanblik.

Inspiratie i4

Maar het is vooral binnenin dat de BMW 3 Reeks de grootste verandering ondergaat. Het i4 zusje beschikt over nieuwe schermen en een nieuwe interface? Daar profiteert nu ook de BMW 3 Reeks van! De berline en stationwagon hebben nu twee grote 12,3-inch instrumentenschermen en een 14,9-inch bedieningsscherm in wat BMW het Curved Display noemt. Het resultaat is spectaculair en de navigatie krijgt een nieuwe dimensie, maar we betreuren het verdwijnen van talrijke knoppen, met name voor de airconditioning, die tijdens het rijden praktischer zijn. Gelukkig blijft een fysiek stuur aanwezig.

Een bekende verpakking

Onder de motorkap evolueert de hybride motor niet echt mee met de restyling en de batterijcapaciteit blijft steken op 12 kWh, terwijl de concurrenten de neiging hebben deze waarde te verhogen. De officiële actieradius bedraagt dus 55 km, maar in de praktijk was dat ongeveer 15 km minder tijdens onze test bij koud weer. BMW laat zich niettemin gelden door het temperament dat de 330e kan bieden in de Sport-stand. Zodra alle paardenkrachten zijn samengebracht, zijn de prestaties adembenemend met een sterk stuwend karakter en een volledig ontkoppelbaar ESP. Dit alles wordt begeleid door het geluid van de viercilindermotor dat door de luidsprekers wordt versterkt.

Fleetrapport

De BMW 3 Reeks Plug-In Hybrid wordt op de hielen gezeten door zijn kleine zusje, de 100% elektrische i4. Maar hij heeft nog steeds een sterk karakter in de sportmodus, beschikbaarheid in zowel sedan- als stationwagenmodellen, en kan rekenen op een sterk merkimago. En, nog een paar maanden lang, kan u nog steeds profiteren van zijn fiscale voordeligheid.

 

Technische fiche

BMW 330e

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof PHEV (benzine en elektrisch)
Vermogen 292 pk
Maximum koppel 420 Nm
Leeggewicht 1.770 kg
Koffervolume 375 l
Brandstoftank 40 l
Gemiddeld verbruik 1,3 l/100 km
Emissie van CO2 31 g/km
Maximale snelheid 230 km/u
Cylinders 1998 cm3
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 47.194,21€
Basispris incl. BTW 57.105€
Fiscaal vermogen 11 pk
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 2.478,00€
BIV (Vlaanderen) 50,38 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 486,02€
Wegentaks (Vlaanderen) 239,62 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker 1957,89€/jaar
Verworpen uitgaven 332,84€/jaar
Taxe CO2 31,34€

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels