De Mercedes EQS staat niet langer alleen in de categorie grote, luxueuze, emissievrije sedans. De BMW i7 wil zijn deel van de taart en zet zwaar in op het comfort van zijn achterpassagiers met een royale ruimte. De cijfers liegen er niet om: deze nieuwe 7 Serie (al dan niet elektrisch) is langer (5,4 m) dan de oude 7 Serie met lange wielbasis!
Naast de gebruikelijke “lounge seating”-positie (optie voor 2.400€) die u toelaat om uw benen bijna volledig te strekken op de rechter achterbank, biedt BMW nu ook een “theatre screen”-optie aan (4.900€). Met deze optie rijst een enorm 31″ scherm op aan de achterkant, met toegang tot Amazon Fire TV. Om in te stappen biedt BMW nog een nieuwe optie: de automatische opening van de deuren (1.550€). Maar, ten eerste is de efficiëntie niet altijd op de afspraak. Ten tweede, wanneer u de deuren handmatig wilt bedienen, is de weerstand van de elektrische openingsmotor nogal onaangenaam.
De i7 xDrive 60 heeft twee motoren, één voor en één achter, met een totaal vermogen van 400 kW (544 pk). Ondanks de 2.640 kg van het voertuig is het een snelle wagen, zoals blijkt uit de 0 tot 100 km/u tijd van 4,7 seconden. Als luxewagen is deze stuwkracht echter nooit te hevig. Wij geven de voorkeur aan de term “zeer dynamisch”. En de aangename verrassing is dat u ook achter het stuur kunt genieten van een typisch BMW-achtige rijervaring, precies en aangenaam. Een ander positief punt is dat de ergonomie aan de voorkant perfect is.
Fleetrapport
De BMW i7 biedt niet de grootste autonomie in het segment, maar met maximaal 625 km en een vrij realistisch brandstofverbruik heeft hij genoeg te bieden. Hij biedt ook geen spectaculaire oplaadtijden (hoewel hij slechts 195 kW aan snelladen aankan, kan hij daarmee in een optimale situatie in 10 minuten 170 km bereik terugwinnen). Maar als het aankomt op de zorg voor zijn (achter)passagiers, is hij simpelweg de beste in zijn segment.
Merk ten slotte op dat er in 2023 een nog krachtigere M70 xDrive-versie aankomt.
Technische fiche
BMW i7 xDrive 60 (400kW/544pk)
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Aandrijving | Elektriciteit |
Vermogen | 400 kW/544 pk |
Maximale koppel | 745 Nm |
Leeggewicht | 2.640 kg |
Koffervolume | 500 l |
Autonomie | 591 – 625 km |
Gemiddeld verbruik | 18,4 – 19,6 kWh/100 km |
Emissie van CO2 | 0 g/km |
Maximale snelheid | 240 km/u |
Batterijcapaciteit | 101,7 kWh |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | 113.966,94 € |
Basisprijs incl. BTW | 137.900 € |
Fiscaal vermogen | / |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 61,50 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | 92,93 € |
Wegentaks (Vlaanderen) | 0 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA gebruiker | 4.728 €/jaar |
Verworpen uitgaven | 803,76 €/jaar |
Taks op CO2 | 28,17 € |