Gepubliceerd op 22 October 2024 om 12h47
Door Nicolas Morlet

Fleet test BMW X3 2024: Verstand en passie…

BMW vernieuwt zijn wereldbestseller, de X3. Met een speciale eigenschap die tegen de huidige trend ingaat: hij doet afstand van elektrificatie en is alleen leverbaar met verbrandingsmotoren. Maar daar is een goede reden voor.

Als de BMW X3 een van de toonaangevende modellen in het Belgische wagenpark is, dan is dat vooral te danken aan zijn iX3 variant, die de afgelopen twee jaar een grote rol heeft gespeeld in zijn succes. Daarom zou het nieuwe model discreter kunnen zijn op onze wegen. BMW heeft besloten de elektrische variant te schrappen. De reden hiervoor? Het bedrijf bereidt zich voor op de lancering van zijn ‘neue klasse’ SUV volgend jaar, die een nieuw tijdperk van volledig elektrische voertuigen zal inluiden. De X3 zal het moeten doen met verbrandingsmotoren: 208 pk benzine (X3 20) of 255 pk (X3 30) 4-cilinder, of 3.0l 398 pk 6-cilinder (X3 M50); 197 pk diesel (X3 20d) of 299 pk oplaadbare hybride (X3 30e) met een elektrische reikwijdte tot 90 km. Allemaal met xDrive vierwielaandrijving. Er is dus altijd keuze!

Gezinsvriendelijk en geconnecteerd

De styling van de buitenkant is duidelijk gemoderniseerd, met vloeiendere maar iets hoekigere lijnen, in lijn met de nieuwste X1 en iX in het bijzonder. Het radiatorrooster is vergroot, maar zonder de overdaad van andere modellen, en aan de achterzijde schuift de nummerplaat van de achterklep in de bumper voor een slankere look.

Aan boord heeft de X3 een dashboard met twee schermen die lichtjes naar de bestuurder toe gebogen zijn. Het instrumentarium is digitaal en aanpasbaar en het nieuwe connected multimediasysteem biedt niet alleen draadloze connectiviteit met Android Auto en Apple Carplay, maar kan ook rechtstreeks via de geïntegreerde ‘Store’ worden uitgebreid met optionele applicaties en diensten. De sfeer wordt ook versterkt door de alom aanwezige secundaire verlichting. Aan de andere kant is de kwaliteit van sommige materialen teleurstellend ‘plastic’, iets wat we niet voelden in het interieur van de nieuwe 1 Serie die we op hetzelfde moment testten. De binnenruimte en bagageruimte blijven uitstekend, met een nuttig volume van 570 liter.

Zoals altijd een plezier om mee te rijden!

Aangezien er geen elektrische versie was en er ten tijde van onze testrit geen oplaadbare hybride beschikbaar was, hebben we gekozen voor de krachtige M50 xDrive-versie. De bijna 400 pk worden op zeer lineaire wijze geleverd door de 3.0 6-cilindermotor met dubbele turbo, die zorgt voor een constante, gespierde stuwkracht die niet wordt gehinderd door het bijna onmerkbare schakelen van de achttrapsautomaat. Hierdoor accelereert hij in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u.

Maar het is vooral op het vlak van dynamiek en rijplezier dat van een BMW verwacht wordt. En op dit punt is de nieuwe X3 geen uitzondering, vooral niet in de rijmodus Sport. De reacties zijn onmiddellijk, de tractie is vlekkeloos, ondanks het grillige weer op de dag van onze testrit, en deze X3 M50 xDrive is duidelijk een van de beste prestaties in zijn segment. De grootste teleurstelling komt van de besturing, die te licht en te hulpvaardig is en te weinig feedback naar de bestuurder geeft. Maar dit zal waarschijnlijk alleen een paar puristen dwarszitten…

Wat de prijs betreft: reken op 67.975 euro exclusief BTW voor deze gespierde versie, en vanaf 47.024,79 euro exclusief BTW voor de veel rustigere X3 30 xDrive.

Technische fiche

TECHNISCHE INFORMATIE
 
Motor Benzine
Vermogen 293 kW/398 pk
Maximale koppel 580 Nm
Leeggewicht 1.980 kg
Koffervolume
570-1700 liter
Volume brandstoftank 65 liter
Gemiddeld verbruik
7,7 – 8,3 l/100 km
Emissie van CO2 175 – 189 g/km
Maximale snelheid 250 km/u
0 – 100 km/u 4,6 seconden

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW
67.975 €
Basisprijs incl. BTW 82.249 €
Fiscaal vermogen
15 pk
TMC (Brussel / Wallonië, leasing) 5.987,56 €/ 5.207 €
BIV (Vlaanderen) 1.561,71 €
Verkeersbelasting (Brussel / Wallonië, leasing) 1.013,10 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 940,04 €
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (op 4 jaar)
5,97 %
Vaa gebruiker bruto
430,68 €/maand
Verworpen uitgaven
394,29 €/maand
Taks op uitstoot CO2 444,36 €/maand
Nicolas Morlet

Nicolas Morlet, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels