Gepubliceerd op 24 May 2024 om 08h00
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Fleet test Cupra Tavascan VZ: Een onconventioneel design voor grote ambities

Cupra lanceert zijn tweede 100% elektrische model: de Tavascan SUV coupé. De ambities van het merk met dit model zijn duidelijk. Het moet een van Cupra’s bestsellers worden!

Voor Cupra staat het jaar 2024 bol van de lanceringen. Vooreerst zijn er de restylings van de Cupra Leon, Leon Sportstourer en Formentor. Dan zijn er de lanceringen van de Tavascan en de Born VZ (zie onze review hier). Tot slot komt er aan het einde van het jaar een grote Terramar SUV op de markt. Al bij al is het een drukke tijd voor het Spaanse merk, dat dit jaar zijn 6e verjaardag viert.

Een onconventioneel design

De Tavascan is niet alleen het tweede 100% elektrische model van het merk, maar ook het tweede ‘100% Cupra’-model, na de Formentor. De ambities voor dit model zijn hoog. Cupra wil simpelweg het aantal jaarlijkse verkopen van zijn elektrische compacte model, de Born, overtreffen. In totaal mikt Cupra op 70.000 Tavascan verkopen per jaar. Voor België heeft Cupra het over 2.400 Tavascans per jaar, waarvan 90% bedrijfswagens. Om dit te bereiken zet deze SUV coupé echt de toon op het gebied van stijl, met een gedurfd design. En laten we eerlijk zijn, dit is waar de Cupra zich echt onderscheidt van zijn neven in de Volkswagen-groep (VW ID.5 en Skoda Enyaq Coupé). Deze Tavascan heeft echt zijn concept-car look behouden.

Aan de buitenkant onderscheidt hij zich door zijn spectaculaire vormen: bumpers, motorkap, lichtsignatuur vanvoor en vanachter, banden, kleuren. Deze Cupra Tavascan is een van de eerste productiemodellen met een verlicht logo vooraan, nu het in Europa is toegelaten.

Eén fysieke knop aan boord

Ook aan boord neemt hij het verontrustend ogende dashboardmeubilair over van de in 2019 gepresenteerde concept car. Een centraal structuurstuk loopt van het dashboard naar de centrale armsteun. Cupra noemt het de ‘ruggengraat’. Niet erg nuttig, maar visueel heeft het een effect. Deze ‘ruggengraat’ herbergt ook de enige fysieke knop aan boord: de alarmknipperlichten. Al het andere wordt bediend via de haptische feedbackknoppen op het stuurwiel, het 15-inch centrale touchscreen (het grootste dat Cupra ooit heeft gezien) en spraakbediening. De knoppen op het stuurwiel om te navigeren op het dashboard en de head-up display, die al te zien zijn in VW’s ID-familie, zijn nog steeds het onderwerp van veel discussie. Maar waarom? Omdat ze niet gebruiksvriendelijk en niet altijd even functioneel zijn. Wij geven de voorkeur aan normale fysieke knoppen. Aan de andere kant is de navigatie in het nieuwe multimediasysteem vrij eenvoudig en intuïtief. Er zijn gemakkelijk toegankelijke snelkoppelingen en, vooral, verschillende opties om opdringerige rijhulpmiddelen uit te schakelen, zoals de akoestische waarschuwing voor het overschrijden van de maximumsnelheid of de waarschuwing voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook. Al bij al goed werk geleverd dus!

L'espace à l'arrière, pour deux adultes, malgré la ligne de coupé, ne souffre d'aucune critique.
L'espace à l'arrière, pour deux adultes, malgré la ligne de coupé, ne souffre d'aucune critique. © Cupra
Comptez 540 litres de capacité de chargement.
Comptez 540 litres de capacité de chargement. © Cupra

Goede balans tussen dynamiek en comfort

Cupra wil emoties losmaken met zijn gedurfde design, maar ook op de weg. Om dit te bereiken worden er twee versies aangeboden. “Endurance’, een eenmotorige auto met achterwielaandrijving, 286 pk en een bereik van 568 km. En “VZ”, tweemotorig met vierwielaandrijving, 340 pk en een reikwijdte van 522 km. Hoewel de eerste versie ongetwijfeld de best verkopende zal zijn in België, hebben we nog niet de kans gehad om hem uit te proberen. Daarom konden we achter het stuur van de Tavascan VZ zijn uitstekende dempings- en isolatieprestaties observeren. Zelfs bij hoge snelheden op de snelweg is de stilte aan boord echt een premiumwagen waardig, terwijl de Cupra eigenlijk als ‘bijna-premium’ in de markt wordt gezet. Het standaard DCC Sport adaptieve onderstel biedt een goed compromis tussen dynamiek en comfort. In de ‘Performance’-modus, met de ESC in de stand Sport of Off, is deze Tavascan bijna speels bij het accelereren, waardoor de achterkant een beetje draait. In de ‘Cupra’-modus is het de vooras die je met verrassende snelheid uit de bocht trekt. Over het geheel genomen is deze Tavascan een succes.

Opladen: de Cupra Tavascan accepteert 11 kW wisselstroom (AC) en tot 135 kW gelijkstroom (DC).

Fleetrapport

Bij het ter perse gaan waren de definitieve prijzen nog niet bekend. Maar ze zouden in de buurt moeten liggen van die van een VW ID.5 (GTX), die dezelfde prestaties van 0-100 km/u en autonomie biedt. Vanaf dan zullen het vooral het design en het sportieve DNA zijn die deze Tavascan zullen onderscheiden van zijn grootste rivalen binnen dezelfde autogroep.

Technische fiche

Cupra Tavascan VZ (250kW/340pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Elektrisch
Vermogen 250 kW/340 pk
Maximake koppel 545 Nm
Leeggewicht 2.198 kg
Koffervolume 540 l
Autonomie 522 km
Gemiddeld verbruik 16,5 – 16,8 kWh/100 km
Emissie van CO2 0 g/km
Maximale snelheid 180 km/u
Batterijcapaciteit 77 kWh

 

ANDERE MOTORISATIES
Motor Brandstof Vermogen
Tavascan Endurance (enkele motor) Elektrisch 210 kW (286 pk)

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 62.975,20 €
Basisprijs incl. BTW 76.200 €
Fiscaal vermogen /
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,50 €
BIV (Vlaanderen)   0 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 97,68 €
Wegentaks (Vlaanderen)   0 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker 2.377,31€/jaar
Verworpen uitgaven 237,73 €/jaar
Taks op uitstoot CO2 40,25 €

 

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels