De nieuwe Dacia Spring is onmogelijk te verwarren met zijn voorganger. Het nieuwe model heeft een meer zelfverzekerde houding, waardoor het frêle uiterlijk van zijn voorganger grotendeels is verdwenen. Dit wordt geholpen door de veel minutieuzere details, zoals de nieuwe lichtsignatuur geïnspireerd op de nieuwste Duster, de kleine SUV-attributen, de gestileerde bumperstickers en natuurlijk de nieuwe 15-inch wielen op de topversie.
Fleet test Dacia Spring 2024: De maturiteit om weerstand te bieden
Dacia geeft zijn Spring, die pas 3 jaar oud is, een grote facelift. Hoewel de kleine Roemeense auto zijn publiek heeft gevonden, moet hij nu zware concurrentie het hoofd bieden. Daarom heeft het merk uit de Renault-groep kosten noch moeite gespaard.
Van binnen is alles veranderd
Maar de ommekeer is nog groter vanbinnen. De hele interieurruimte is vernieuwd, met een meer solide stijl en een paar kleurrijke accenten. Dacia heeft zijn ingenieuze Youclips toegevoegd, gestandaardiseerde sluitingen verspreid over de passagiersruimte voor het bevestigen van mobiele accessoires, zoals een zaklamp of een klein tasje. Bovenal profiteert de bestuurder nu van een volledig digitaal instrumentenpaneel, met een centraal scherm van meer dan 10″ diagonaal, ook geleend van de Duster, dat een volledig multimediasysteem aanstuurt dat Apple- en Android-smartphones kan nabootsen. In ieder geval op de Extreme-uitvoering die wij probeerden. Aan de andere kant, omdat de afmetingen niet veel verbeterd zijn, is de ruimte nog steeds enigszins beperkt, zowel wat betreft de smalle zetels als de ruimte voor de achterpassagiers, van wie er niet meer dan twee kunnen zitten. De bagageruimte van 308 liter is daarentegen vrij royaal.
Nog steeds de koningin van efficiëntie
Dacia heeft echter slechts kleine technische wijzigingen doorgevoerd. De Spring wordt nog steeds aangeboden in twee bescheiden vermogensniveaus, 45 of 65 pk. Maar het vederlichte gewicht van minder dan een ton betekent dat de krachtigste versie die we konden testen nog steeds fatsoenlijke prestaties op de weg levert, zodat hij zonder problemen kan invoegen in het verkeer.
De demping is vrij goed bij verkeersdrempels, maar de losse besturing en rolbewegingen in de bochten nodigen uit tot een voorzichtige rijstijl. De B-modus op de versnellingspook optimaliseert het brandstofverbruik en, met een beetje nadenken, vermindert het gebruik van de remmen. In deze omstandigheden is de kleine Spring behoorlijk zuinig: terwijl Dacia 13,5 kWh/100km claimt in de WLTP-cyclus, vonden we 12,8 kWh/100km tijdens onze testrit. Dat is genoeg om iets meer dan de verwachte 228 km af te leggen met de 44 kWh batterij.
Fleetrapport
Deze Spring blijft dus een bij uitstek pragmatische wagen, die voorziet in een behoefte aan eenvoudige, doeltreffende mobiliteit als we de verkoopcijfers mogen geloven (vorig jaar de op twee na best verkochte elektrische wagen in Europa). En voor wat het waard is, biedt deze vernieuwde versie veel meer dan voorheen. Maar vandaag de dag neemt de concurrentie toe. En die komt niet van ver, maar van de Stellantis-groep, die vanaf eind dit jaar de Leapmotor T01 in dezelfde prijsklasse aanbiedt, namelijk tussen €16.990 en €19.990. Volgend jaar gaat het bedrijf nog een stap verder met de Citroën ë-C3 ‘200’, die naar verwachting minder dan €20.000 gaat kosten. De ë-C3 ‘200’ is veelzijdiger, zowel qua formaat als qua snel DC laden. Wat dat betreft is de laadcapaciteit van de Spring beperkt tot 30 kW… en dat is enkel optioneel.
TECHNISCH INFORMATIE
Brandstof Electriciteit
Vermogen 48 kW/65 pk
Maximale koppel 113 Nm
Leeggewicht 1.049 kg
Koffervolume 308 à 1.004 l
Autonomie 228 km
Gemiddeld verbruik 13,5 kWh/100 km
Emissie van CO2 0 g/km
Maximale snelheid 125 km/u
Batterijcapaciteit 44 kWh
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 15.694,21 €
Basisprijs incl. BTW 18.990 €
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,50 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 97,68 €
Wegentaks (Vlaanderen) 0 €
Fiscale aftrekbaaarheid 100 %
VAA gebruiker 133,33 €/maand
Verworpen uitgaven 13,33 €
Taks op uitstoot CO2 40,25 €
Gelijkaardige artikels
Maak vandaag uw gratis account aan en ervaar de beste leeservaring!
Uw voordelen:
- Exclusieve toegang tot premium content: diepgaande analyses, intertviews & rapportages
- Het wekelijks ontvangen van de actualiteit, trends en evenementen in uw mailbox.
- Het bewaren van de artikels die u op een later tijdstip wenst te lezen of te delen met uw collega’s.
- Een gepersonaliseerde pagina op basis van uw interesses en voorkeuren.