Gepubliceerd op 15 July 2024 om 10h13
Door Nicolas Morlet
Gelinkte experten :

Fleet test Dacia Spring 2024: De maturiteit om weerstand te bieden

Dacia geeft zijn Spring, die pas 3 jaar oud is, een grote facelift. Hoewel de kleine Roemeense auto zijn publiek heeft gevonden, moet hij nu zware concurrentie het hoofd bieden. Daarom heeft het merk uit de Renault-groep kosten noch moeite gespaard.

De nieuwe Dacia Spring is onmogelijk te verwarren met zijn voorganger. Het nieuwe model heeft een meer zelfverzekerde houding, waardoor het frêle uiterlijk van zijn voorganger grotendeels is verdwenen. Dit wordt geholpen door de veel minutieuzere details, zoals de nieuwe lichtsignatuur geïnspireerd op de nieuwste Duster, de kleine SUV-attributen, de gestileerde bumperstickers en natuurlijk de nieuwe 15-inch wielen op de topversie.

Van binnen is alles veranderd

Maar de ommekeer is nog groter vanbinnen. De hele interieurruimte is vernieuwd, met een meer solide stijl en een paar kleurrijke accenten. Dacia heeft zijn ingenieuze Youclips toegevoegd, gestandaardiseerde sluitingen verspreid over de passagiersruimte voor het bevestigen van mobiele accessoires, zoals een zaklamp of een klein tasje. Bovenal profiteert de bestuurder nu van een volledig digitaal instrumentenpaneel, met een centraal scherm van meer dan 10″ diagonaal, ook geleend van de Duster, dat een volledig multimediasysteem aanstuurt dat Apple- en Android-smartphones kan nabootsen. In ieder geval op de Extreme-uitvoering die wij probeerden. Aan de andere kant, omdat de afmetingen niet veel verbeterd zijn, is de ruimte nog steeds enigszins beperkt, zowel wat betreft de smalle zetels als de ruimte voor de achterpassagiers, van wie er niet meer dan twee kunnen zitten. De bagageruimte van 308 liter is daarentegen vrij royaal.

Nog steeds de koningin van efficiëntie

Dacia heeft echter slechts kleine technische wijzigingen doorgevoerd. De Spring wordt nog steeds aangeboden in twee bescheiden vermogensniveaus, 45 of 65 pk. Maar het vederlichte gewicht van minder dan een ton betekent dat de krachtigste versie die we konden testen nog steeds fatsoenlijke prestaties op de weg levert, zodat hij zonder problemen kan invoegen in het verkeer.

De demping is vrij goed bij verkeersdrempels, maar de losse besturing en rolbewegingen in de bochten nodigen uit tot een voorzichtige rijstijl. De B-modus op de versnellingspook optimaliseert het brandstofverbruik en, met een beetje nadenken, vermindert het gebruik van de remmen. In deze omstandigheden is de kleine Spring behoorlijk zuinig: terwijl Dacia 13,5 kWh/100km claimt in de WLTP-cyclus, vonden we 12,8 kWh/100km tijdens onze testrit. Dat is genoeg om iets meer dan de verwachte 228 km af te leggen met de 44 kWh batterij.

Fleetrapport

Deze Spring blijft dus een bij uitstek pragmatische wagen, die voorziet in een behoefte aan eenvoudige, doeltreffende mobiliteit als we de verkoopcijfers mogen geloven (vorig jaar de op twee na best verkochte elektrische wagen in Europa). En voor wat het waard is, biedt deze vernieuwde versie veel meer dan voorheen. Maar vandaag de dag neemt de concurrentie toe. En die komt niet van ver, maar van de Stellantis-groep, die vanaf eind dit jaar de Leapmotor T01 in dezelfde prijsklasse aanbiedt, namelijk tussen €16.990 en €19.990. Volgend jaar gaat het bedrijf nog een stap verder met de Citroën ë-C3 ‘200’, die naar verwachting minder dan €20.000 gaat kosten. De ë-C3 ‘200’ is veelzijdiger, zowel qua formaat als qua snel DC laden. Wat dat betreft is de laadcapaciteit van de Spring beperkt tot 30 kW… en dat is enkel optioneel.

TECHNISCH INFORMATIE

Brandstof                                                               Electriciteit

Vermogen                                                               48 kW/65 pk

Maximale koppel                                                  113 Nm

Leeggewicht                                                           1.049 kg

Koffervolume                                                         308 à 1.004 l

Autonomie                                                              228 km

Gemiddeld verbruik                                             13,5 kWh/100 km

Emissie van CO2                                                   0 g/km

Maximale snelheid                                              125 km/u

Batterijcapaciteit                                                  44 kWh

BEHEERSINFORMATIE

Basisprijs excl. BTW                                                            15.694,21 €

Basisprijs incl. BTW                                                             18.990 €

TMC (Brussel, Wallonië, leasing)                                      61,50 €

BIV (Vlaanderen)                                                                  0 €

Wegentaks (Brussel, Wallonië)                                          97,68 €

Wegentaks (Vlaanderen)                                                     0 €

Fiscale aftrekbaaarheid                                                       100 %

VAA gebruiker                                                                      133,33  €/maand

Verworpen uitgaven                                                            13,33  €

Taks op uitstoot CO2                                                           40,25  €

Nicolas Morlet

Nicolas Morlet, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels