Gepubliceerd op 5 November 2024 om 11h26
Door Damien Malvetti

Fleet test Leapmotor C10: op enkele details na

Het Chinese merk Leapmotor wordt nu in Europa gedistribueerd door Stellantis en komt met de C10, een elektrische SUV met een aantal verkoopargumenten, waaronder een aantrekkelijk prijskaartje en een uitgebreide uitrusting. Maar zullen ze genoeg zijn om te overtuigen?

Het Chinese merk Leapmotor, opgericht in 2015, heeft onlangs de krachten gebundeld met Stellantis in een joint venture met als doel de Europese autogigant in staat te stellen zijn producten te importeren naar Europa. Deze ‘win-win’-regeling zal Stellantis in staat stellen om een nieuwe reeks goedkope elektrische voertuigen aan te bieden en voertuigen te assembleren in zijn Poolse fabriek in Tichy om belastingen op in China geproduceerde producten te vermijden.

Te gewoon ?

Het is dus een merk dat onbekend is bij het grote publiek in Europa dat debuteert met de C10, een 4,73 m lange SUV die het opneemt tegen Tesla Model Y, de Peugeot e5008 en de Renault Scenic E-Tech. Om zichzelf een zo groot mogelijke kans op succes te geven, lijken de ontwerpers van het Chinese merk geen risico’s te hebben genomen en een voertuig te hebben ontworpen met banale lijnen en zonder echt reliëf. De 18 of 20 inch wielen en de verzonken deurgrepen verhogen het algemene profiel echter wel een beetje. Tot slot is het de achterkant die er het beste uitziet, met zijn lichtsignatuur die er dwars doorheen loopt.

Gelukkig is het passagierscompartiment veel origineler, met een zeer eenvoudig dashboard met in het midden een groot 14,6-inch scherm, dat de meeste functies van de auto bedient omdat het vrijwel geen fysieke knoppen heeft. De kwaliteit van de materialen is redelijk goed, maar sommige kunststoffen zijn helaas te hard. Aan de positieve kant is de multimedia-interface een succes, maar het ontbreekt aan compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto, wat een onvergeeflijke vergissing is in 2024!

Ruim

De C10 is comfortabel, met uitnodigende voorstoelen en royale beenruimte voor- en achterin dankzij de wielbasis van 2,82 meter. Helaas betekent deze configuratie dat de bagageruimte vrij klein is, met een inhoud van slechts 435 liter. De kofferruimte is met 32 liter voorbehouden voor het opbergen van laadkabels.

Momenteel is er slechts één versie van de C10 beschikbaar in de catalogus. Deze heeft een 218 pk, 320 Nm motor die alleen de achterwielen aandrijft. Hij wordt aangedreven door een 69,9 kWh LFP-batterij, waardoor hij een actieradius heeft van 420 km WLTP.

Helaas is het maximale oplaadvermogen van de C10 te laag, namelijk 84 kW gelijkstroom en 6,6 kW wisselstroom. Het duurt 30 minuten om van 30 naar 80% te gaan met een snellaadpunt, wat een nadeel is op lange ritten.

Je hoeft maar een bochtige weg te nemen om te beseffen dat de C10 verrassend stug is. Alleen de overdreven kunstmatige besturing is niet communicatief genoeg. De auto is goed geluiddicht en zeer comfortabel, met slechts een paar ontijdige veiligheidswaarschuwingen die de rust aan boord verstoren. Terwijl het brandstofverbruik op de weg rond de 15,4 kWh/100 km ligt, overschrijdt het gemakkelijk de 22,5 kWh/100 km op de snelweg, waardoor de actieradius in deze omstandigheden beperkt is tot iets meer dan 200 km.

Een aantrekkelijke prijs

Het belangrijkste argument van LeapMotor is het aanbieden van een complete wagen tegen een aantrekkelijke prijs. Met een prijs vanaf € 36.400 voor de Style-versie en vanaf € 37.900 voor de Design-uitvoering is de C10 goed geplaatst ten opzichte van de veel duurdere concurrentie. Bovendien profiteert hij momenteel van een promotie van € 1.500 op zijn catalogusprijs tot 31/12/24.

Fleetrapport

Met een maandelijkse VAA van €133,33 is de Leapmotor C10 zeer aantrekkelijk, gezien zijn verre van buitensporige prestaties, rijke uitrusting en royale afmetingen. Helaas bederven een paar details, zoals de te trage oplaadsnelheid en een bereik dat op snelwegen kan smelten als sneeuw voor de zon, het beeld, vooral voor gebruikers die regelmatig lange ritten maken.

Technische fiche

Leapmotor C10
Motorisatie 100% elektrisch
Vermogen 160 kW/218 pk
Batterij 69,9 kWh
Laden AC max 6,6 kW
Laden DC max 69,9 kW
Officieel verbruik WLTP 19,8 kWh/100 km
Autonomie WLTP 420 km
Maximale snelheid 170 km/u
Volume koffer 435 litres
Beheersinformatie
Basisprijs excl. BTW 30.082,64 euro
Basisprijs incl. BTW 36.400 euro
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,50 euro
BIV (Vlaanderen) 0 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, leasing) 97,68 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 euro
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (op 4 jaar) 96,25%
Maandelijkse bruto VAA 133,33 euro
Verworpen uitgaven 13,33 euro
Maandelijkse CO2-taks 39,59 euro

Leapmotor T03: instapmodel

Naast de C10 biedt Leapmotor ook een elektrische compacte auto aan, de T03. Deze directe concurrent van de Dacia Spring en Citroën ë-C3 biedt ook een volledige uitrusting (airconditioning, navigatie, elektrische ramen en 10 rijhulpjes) en een spotprijs, vanaf € 18.400, na aftrek van een actie van € 500 die geldig is tot het einde van het jaar. Voor dit krappe budget krijg je een redelijk veelzijdige stadsauto, maar wel eentje die last heeft van wat kinderziektes, voornamelijk elektronisch. Met een vermogen van 37,3 kW geeft de accu de T03 een WLTP actieradius van 264 km, wat voldoende is voor voornamelijk stadsritten of als tweede auto in een huishouden.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels