Gepubliceerd op 21 March 2024 om 12h23
Door Damien Malvetti

Fleet test – Renault Scenic e-Tech Electric: Meer maturiteit!

De afwezigheid van plug-in hybride modellen en het beperkte aanbod van 100% elektrische voertuigen waren de afgelopen maanden gemiste kansen voor Renault om zijn stempel te drukken op de Belgische wagenparken. De komst van de Scénic e-Tech Electric is daarom een zegen in vermomming, vooral omdat dit een van de meest succesvolle elektrische voertuigen op de markt blijkt te zijn. Zo dachten wij er tenminste over na de eerste rondjes achter het stuur.

|||||||||||
||||||||||| © |||||||||||

Net als de vorige generatie van de Espace is de Scénic afgestapt van het monovolume-formaat en een crossover geworden. Bepaalde elementen van het koetswerk, zoals de grote wielkasten en de imposante voorkant, doen denken aan SUV’s, terwijl de lage instap meer doet denken aan berlines. Het resultaat is een wagen met een assertieve, imposante en elegante stijl die, hoewel hij in hetzelfde segment is gepositioneerd als de Mégane e-Tech Electric (segment C) en gebaseerd is op hetzelfde modulaire AmpR Medium-platform, totaal verschillend is. Hij is bijvoorbeeld 26 cm langer (4,47 m).

De lichtsignatuur aan de voorkant doet denken aan die van de toekomstige Rafale, met name de dagrijverlichting, terwijl er aan de achterkant Y-vormige lampen zijn die vanaf de achterklep doorlopen naar de flanken.

De voorkant doet denken aan de toekomstige Rafale.

De Mégane in de genen

Binnenin is de link met de Mégane echter veel duidelijker. We vinden hetzelfde dashboardontwerp en dezelfde digitale cockpit bestaande uit twee schermen die in een ‘L’-vorm zijn geplaatst: een horizontaal 12,3″ scherm voor het instrumentenpaneel en een verticaal 12″ scherm in het midden van de console waarin Google Maps is geïntegreerd en dat is gebaseerd op Android Auto technologie, waardoor het zeer gebruiksvriendelijk is.

Er moet worden opgemerkt dat Renault heeft besloten om het gebruik van leder uit de modellen te bannen, maar wel een groot deel gerecycled materiaal gebruikt. De algemene kwaliteit is goed, hoewel er een paar harde kunststoffen in het interieur zitten.

De Scénic e-Tech Electric is het eerste model van Renault met een elektrisch panoramisch verduisteringsdak in 3 standen: volledig verduisterd, half verduisterd of volledig verduisterd. Het enige nadeel is dat het dak niet open kan.

Achterpassagiers worden bijzonder verwend, met een volledig vlakke vloer, en de meeste beenruimte en hoofdruimte in zijn klasse, alsook een reeks voorzieningen om de ervaring aan boord nog aangenamer te maken. Dit zijn onder andere hoge opbergvakken achter de voorstoelen, een centrale armsteun met twee houders voor tablets en smartphones, USB-aansluitingen en nog veel meer.

De bagageruimte biedt tussen de 545 en 1.670 liter, maar is door de vrij hoge laaddrempel onpraktisch.

Het dashboard is identiek aan dat van de Mégane e-Tech Electric.

Autonomie tot 625 km!

De Renaut Scénic e-Tech Electric is verkrijgbaar in twee versies: met een motor van 170 pk en een accu van 60 kWh, goed voor maximaal 430 km, of met 220 pk en een accu van 87 kWh, goed voor maximaal 625 km. Het was deze tweede versie die we konden testen, in de topversie van de Iconic-uitvoering.

Dankzij zijn lage gewicht (vanaf 1,7 ton) – de Scénic is het lichtste model in zijn categorie, zeker in vergelijking met de nieuwe Peugeot E-3008 – biedt de wagen een goed compromis tussen dynamiek en comfort. Hij biedt 4 rijmodi (Eco, Sport, Comfort en Personal) en 4 niveaus van energieterugwinning met behulp van peddels aan het stuurwiel, vanaf de tweede uitrustingsklasse. Het instapmodel Evolution moet het doen met twee niveaus van energierecuperatie via stand B op de schakelpeddels.

Tijdens onze testrit over de bergwegen van de regio Málaga verbruikten we gemiddeld 18,1 kWh/100 km, zonder een lichte voet op het gaspedaal te zetten. We waardeerden vooral de widget die de geschatte resterende rij-afstand onder verschillende wegomstandigheden weergeeft, gebaseerd op de laatste 70 gereden km: alleen op snelwegen, op secundaire wegen of op gemengde wegen. In de praktijk, en gezien het brandstofverbruik, is het perfect mogelijk om 600 km te rijden met een volle batterij. Gelijkstroom opladen is mogelijk tot 150 kW. Een wisselstroomlader van 7 kW is standaard, maar kan optioneel worden uitgebreid tot 22 kW.

In België kunnen klanten van Scénic e-Tech Electric profiteren van de Mobilize Smart Charge-service, waarmee de auto autonoom kan worden opgeladen wanneer de elektriciteit het goedkoopst en het minst CO2-intensief is. Dit betekent lagere oplaadkosten en een kleinere CO2-voetafdruk.

De Scénic e-Tech Electric heeft ook een sterke focus op veiligheid, met 30 veiligheids- en rijassistentiesystemen. Renault heeft ook een praktische Safety Swtich-knop naast het stuurwiel ingebouwd, waarmee deze systemen kunnen worden in- of uitgeschakeld of geactiveerd volgens de vooraf ingestelde voorkeuren van de bestuurder.

Fleetrapport

Renault zet sterk in op deze Scénic om opnieuw fleetklanten aan te trekken. Martin Domise, directeur van Renault België en Luxemburg, geeft toe: “Gezien het Belgische belastingstelsel hebben we de laatste tijd duidelijk een gebrek gehad aan een aanbod van aandrijflijnen dat geschikt is voor bedrijfswagenparken. Maar met de Scénic e-Tech Electric ben ik ervan overtuigd dat we het juiste model hebben. Bovendien zien we dat klanten die de voorbije jaren Renault links lieten liggen, spontaan terugkeren naar ons merk.”

Deze Scénic, die onlangs werd uitgeroepen tot Car of the Year 2024, heeft alles om in de smaak te vallen: een aantrekkelijk uiterlijk, een voorbeeldige binnenruimte en bovenal geavanceerde elektrische technologie met een actieradius die veel groter is dan die van veel van zijn concurrenten. Over concurrenten gesproken: deze Scénic neemt het op tegen bijvoorbeeld de Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 en Tesla Model Y, maar hanteert een vriendelijker prijsbeleid, vanaf 33.000 euro exclusief btw voor de instapversie met de kleine batterij. Onze testversie met de 87 kWh batterij in de topuitvoering Iconic begint bij 42.520 euro exclusief btw.

 

Technische fiche

Renault Scénic e-Tech Electric Iconic Long Range

Technische informatie

Brandstof Electriciteit
Vermogen 160 kw / 220 pk
Maximale koppel 300 Nm
Leeggewicht 1.842 kg
Koffervolume 545 l
Autonomie 606 km
Gemiddeld verbruik tijdens test 18,1 kWh/100 km
Emissie van CO2 0 g/km
Maximale snelheid 170 km/u
Batterijcapaciteit 87 kWh

 

BEHEERSINFORMATIE

Basisprijs excl. BTW 42.520,66 €
Basisprijs incl. BTW 51.450 €
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,50 €
BIV (Vlaanderen)   0 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 97,68 €
Wegentaks (Vlaanderen)   0 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker bruto 137,66 €/maand
Verworpen uitgaven 13,77 €/maand
Taks op uitstoot CO2 38,93 €

 

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels