Gepubliceerd op 26 July 2022 om 13h36
Door Nicolas Joannès

Fleet test Lexus NX 450h+ : een hybride zoals geen ander

Met zijn eerste plug-in hybride-model wil Lexus een goede reikwijdte bieden in de 100% elektrische modus en een oplossing schenken aan het probleem dat het verbruik sterk toeneemt zodra de batterijen leeg zijn. Met succes? Het antwoord na 3.000 km.

||||||
|||||| © ||||||

In het dagelijkse leven kunnen met de reikwijdtes die plug-in hybrides in 100% elektrische modus hebben, de meeste ritten worden afgelegd zonder ook maar één druppel benzine te verbruiken. Dit geldt vooral voor de nieuwste modellen op de markt, die een actieradius van meer dan 50 kilometer hebben. De nieuwe Lexus NX 450h+ is er daar één van, want met zijn grote 18,1kWh-batterij kan hij 70 km afleggen in 100% elektrische modus.

Zodra de accu leeg is, kunnen plug-in hybrides hun reis gemakkelijk voortzetten door over te schakelen op de benzinetank. Dit is handig voor lange reizen, zoals vakanties. Maar het probleem ligt op het gebied van het brandstofverbruik. Naast hun massa moeten plug-in hybrides ook het gewicht van de lege accu meesleuren, wat vaak een negatief effect heeft op het brandstofverbruik.

Ervaring loont

Voor zijn eerste plug-in hybride-model wou Lexus dit probleem oplossen door te putten uit de lange ervaring van de Toyota Lexus Group met eenvoudige hybrides. In tegenstelling tot de meeste concurrenten raakt de accu van de NX 450h+ nooit helemaal leeg, waardoor hij een ‘zelfopladende’ hybride kan worden, net als de andere bestaande versie van de NX: de 350h. Elke rem-actie genereert elektriciteit die later kan worden hergebruikt. Lexus belooft hierdoor een 30% lager brandstofverbruik dan de concurrentie.

Het verbruik op de proef gesteld

Om dit te verifiëren, maakten we twee trips van telkens 1.000km zonder de batterij op te laden, net zoals elke plug-in hybride-gebruiker zou doen op vakantie. Het resultaat van de heenreis was uitstekend, met een gemiddelde van 6,3l/100km. Op de terugreis kwam het verbruik, ondanks de hogere gemiddelde snelheid en de totale afwezigheid van files, niet boven de 7,3 l/100km. En op secundaire wegen gaf de boordcomputer zelfs minder dan 5,5l/100km aan. Voor een middelgrote 2,5 ton SUV met vierwielaandrijving en meer dan 300pk is dit een uitstekend resultaat. Benzine- of zelfs dieselconcurrenten zouden nauwelijks beter hebben gepresteerd en de meeste plug-in hybrides zouden onder dezelfde omstandigheden veel meer hebben verbruikt.

Een luxueuze cocon

De NX 450h+ komt het best tot zijn recht wanneer u voorzichtig rijdt. Als een luxueuze cocon is de interieurruimte perfect geïsoleerd van de buitenwereld en zelfs wanneer de benzinemotor wordt ingeschakeld, blijft het geluidsniveau perfect onder controle. De enige keer dat de motor hoorbaar is, is als het gaspedaal hard wordt ingedrukt, maar dat is nog steeds uitzonderlijk. Wij waarderen ook het ontwerp van het model dat het mogelijk maakt om een kofferbakvolume (554l) en een brandstoftank (55l) te behouden die chauffeurs die vaak ver rijden zullen bevredigen. Niet alles is echter perfect, zoals het multimediasysteem en vooral de aanraaktoetsen op het stuurwiel die duidelijk niet ergonomisch zijn.

Vlootrapport

Met zijn eerste plug-in hybride-model lijkt Lexus in zijn opzet geslaagd door zowel een sterke actieradius in 100% elektrische modus te bieden, alsook een brandstofverbruik dat nadien perfect gematigd blijft. Een uitstekend alternatief voor fleet-bestuurders die eerst voor een hybride willen gaan voordat ze de sprong wagen naar een volledige EV. Lees de volledige fleet test van onze allereerste rit met dit model hier.

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels