We hadden de gelegenheid om de verkoopcijfers van de Mazda MX-30-serie in 2023 te bekijken. De R-EV plug-in hybride werd bijna 5 keer meer verkocht dan de 100% elektrische versie! Toch zijn beide modellen hetzelfde geprijsd (waarover later meer). De reden is simpel: met bijna 200 km op papier is de actieradius van de 100% elektrische MX-30 zorgwekkend. De benzine range extender biedt daarentegen een totale reikwijdte van bijna 600 km! Dat is een stuk geruststellender… Maar hoe zit het in de praktijk?
Originaliteit als troef
Zoals de meeste enthousiastelingen onder jullie wellicht weten, is deze range extender de beroemde Wankel-rotatiemotor. Mazda was vastbesloten om deze architectuur nieuw leven in te blazen. Het Japanse merk won er in 1991 de 24 uur van Le Mans mee. Wanneer de kleine 17,8 kWh batterij van de MX-30 R-EV volledig is opgeladen, blijft deze rotatiemotor grotendeels inactief, behalve tijdens zware acceleraties. Je rijdt dus zo’n 85 km in 100% elektrische modus. Daarna duurt een lading van 20-80% 1 uur op 7,4 kW enkelfasige wisselstroom, 50 minuten op 11 kW driefasige wisselstroom of een half uur op 36 kW gelijkstroom (DC snelladen). Maar het is belangrijk om in gedachten te houden dat de accu nooit helemaal leeg raakt, omdat deze de elektromotor moet aandrijven, die als enige de voorwielen aandrijft. Dit gaat enigszins ten koste van de emissieloze range en dwingt de benzinemotor om vaak actief te zijn, al was het maar om de accu minimaal (zo’n 15%) op te laden. Het resultaat: als je niet de tijd neemt om op te laden, stijgt het brandstofverbruik: ongeveer 7 liter/100 km buiten de stad en bijna 9 liter/100 km aan het einde van onze test van 273 km. Zelfs in winterse omstandigheden is dat veel…
Gelukkig is het weggedrag van de originele MX-30 R-EV meer dan overtuigend. We reden ermee tijdens de sneeuwstormen van afgelopen januari en zijn wegligging was foutloos! Dit was echter een van de tekortkomingen van de elektrische versie, die meer koppel had (271 Nm) maar minder vermogen: 145 pk tegenover 170 pk voor deze R-EV versie.