Gepubliceerd op 19 April 2024 om 14h49
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Fleet test Mazda MX-30 R-EV: De laatste kans?

Vorig jaar voegde Mazda een range extender toe aan zijn MX-30 elektrische model. Dit model heet de MX-30 R-EV en is een PHEV. We hebben de proef op de som genomen, omdat 2024 het allerlaatste jaar is waarin de aankoop van een plug-in hybride fiscaal zinvol is.

We hadden de gelegenheid om de verkoopcijfers van de Mazda MX-30-serie in 2023 te bekijken. De R-EV plug-in hybride werd bijna 5 keer meer verkocht dan de 100% elektrische versie! Toch zijn beide modellen hetzelfde geprijsd (waarover later meer). De reden is simpel: met bijna 200 km op papier is de actieradius van de 100% elektrische MX-30 zorgwekkend. De benzine range extender biedt daarentegen een totale reikwijdte van bijna 600 km! Dat is een stuk geruststellender… Maar hoe zit het in de praktijk?

Originaliteit als troef

Zoals de meeste enthousiastelingen onder jullie wellicht weten, is deze range extender de beroemde Wankel-rotatiemotor. Mazda was vastbesloten om deze architectuur nieuw leven in te blazen. Het Japanse merk won er in 1991 de 24 uur van Le Mans mee. Wanneer de kleine 17,8 kWh batterij van de MX-30 R-EV volledig is opgeladen, blijft deze rotatiemotor grotendeels inactief, behalve tijdens zware acceleraties. Je rijdt dus zo’n 85 km in 100% elektrische modus. Daarna duurt een lading van 20-80% 1 uur op 7,4 kW enkelfasige wisselstroom, 50 minuten op 11 kW driefasige wisselstroom of een half uur op 36 kW gelijkstroom (DC snelladen). Maar het is belangrijk om in gedachten te houden dat de accu nooit helemaal leeg raakt, omdat deze de elektromotor moet aandrijven, die als enige de voorwielen aandrijft. Dit gaat enigszins ten koste van de emissieloze range en dwingt de benzinemotor om vaak actief te zijn, al was het maar om de accu minimaal (zo’n 15%) op te laden. Het resultaat: als je niet de tijd neemt om op te laden, stijgt het brandstofverbruik: ongeveer 7 liter/100 km buiten de stad en bijna 9 liter/100 km aan het einde van onze test van 273 km. Zelfs in winterse omstandigheden is dat veel…

Gelukkig is het weggedrag van de originele MX-30 R-EV meer dan overtuigend. We reden ermee tijdens de sneeuwstormen van afgelopen januari en zijn wegligging was foutloos! Dit was echter een van de tekortkomingen van de elektrische versie, die meer koppel had (271 Nm) maar minder vermogen: 145 pk tegenover 170 pk voor deze R-EV versie.

Er is niets veranderd in het passagierscompartiment of op de achterbank, die over het algemeen gereserveerd is voor kinderen. De toegang gaat nog steeds via de “omgedraaide” zijdeuren. Maar die gaan pas open als ook de voordeuren zijn geopend…

Fleetrapport

Deze MX-30 R-EV is verkrijgbaar voor dezelfde prijs als de elektrische versie, vanaf € 30.636,36 exclusief btw, en blijft 100% aftrekbaar in 2024, voordat hij volgend jaar afneemt (75% in 2025, 50% in 2026, enz.). Hoewel hij niet 100% fiscaal aftrekbaar zal zijn tijdens de hele leaseperiode, is de aankoop dit jaar nog steeds heel aantrekkelijk. Op voorwaarde dat je hem oplaadt, want zoals je hebt gezien kan de TCO de pan uit rijzen als de roterende benzinemotor te vaak wordt gebruikt. Maar dat is de prijs die je moet betalen voor een originele, onconventionele wagen met een zeer interessante autonomie.

Technische fiche

Mazda MX-30 R-EV (125 kW – 170ch)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine + elektriciteit
Vermogen 125 kW – 170 pk
Maximale koppel 260 Nm
Leeggewicht 1.778 kg
Koffervolume 350 l
Elektrische autonomie 85 – 110 km
Gemiddeld verbruik 1,0 l/100 km
Emissie van CO2 21 g/km
Maximale snelheid 140 km/u
Batterijcapaciteit 17,8 kWh

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 30.636,36 €
Basisprijs incl. BTW 37.070,00 €
Fiscaal vermogen 5 CV
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,50 €
BIV (Vlaanderen)
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 122,23 €
Wegentaks (Vlaanderen) 122,23 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 % (2024)
VAA gebruiker 1.600 €/jaar
Verworpen uitgaven 640,00 €
Taks op uitstoot CO2 31,99 €

 

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels