Gepubliceerd op 20 July 2022 om 09h06
Door Damien Malvetti
Experten gelinkt :

Fleet test Nissan Ariya: een geruststellende elektrische wagen

Maar liefst 11 jaar na de lancering van de Leaf, lanceert Nissan (eindelijk!) zijn tweede 100% elektrische model, de Ariya. Een lancering die steeds werd uitgesteld sinds de wagen in de zomer van 2020 werd gepresenteerd door het Japanse merk. Maar de Ariya maakt deze achterstand helemaal goed dankzij zijn capaciteiten en prestaties.

||||||||||||||||||||||||
|||||||||||||||||||||||| © ||||||||||||||||||||||||

De Nissan Ariya betreedt een segment waar de concurrentie al stevig aanwezig is. Als concurrenten treffen we modellen als de Volkswagen ID.4 of de Skoda Enyaq aan. Maar de Ariya onderscheidt zich door zijn nogal… gewaagde esthetiek. Alleen al zijn introductiekleur – brons – maakt hem onmiddellijk herkenbaar, net als zijn voorkant met zijn kleine lichten waarvan de verlenging de vormen van de imposante grille benadrukt.

De achterkant is iets soberder met zijn kruisende lijn van lichten en zijn zeer hoge gordellijn. De achterruit is verkleind, maar Nissan compenseert dit door de mogelijkheid te geven de binnenspiegel als camera te gebruiken.

 

Minimalistisch interieur

Aan de binnenkant komt de Ariya minimalistisch over. Het dashboard werd uitgerust met een groot scherm dat het digitale instrumentenpaneel verlengt, terwijl de middenconsole volledig gescheiden is en met een eenvoudige elektrische bediening heen en weer kan worden geschoven.

Nissan heeft het aantal bedieningselementen tot een minimum beperkt, maar er is een handig bedieningspaneel voor de bediening van de airconditioning. Met een wielbasis van 2.775 mm en een volledig vlakke vloer biedt de Ariya een royale binnenruimte, ook op de achterbank, en is hij bovendien zeer comfortabel met veel opbergruimte, waaronder een elektrisch bedienbaar dashboardkastje in het midden van de middenconsole.

Nissan heeft bij deze Ariya duidelijk alles uit de kast gehaald op het gebied van materiaalkeuze en afwerking.

Uitzonderlijk sober!

Op technologisch vlak heeft Nissan een gloednieuwe elektrische motor ontwikkeld die compacter en efficiënter is, en accu’s die 33% dunner zijn dan bij de Leaf. Dit alles stelt de Ariya in staat veelbelovende statistieken te laten optekenen op het gebied van autonomie. Hij is verkrijgbaar met twee batterijversies. De 63 kWh belooft 403 km autonomie, terwijl de 87 kWh 533 km aankondigt in de versie met 2-wielaandrijving en 500 km in de AWD-versie (e-4orce).

Voor onze eerste test hebben we de eerste versie (63 kWh) getest. En tot onze verbazing had ons testmodel aan het einde van de rit een verbruik van 13,7 kWh, terwijl Nissan 17,8 kWh/100 km aankondigt. Dankzij deze geweldige prestaties gaf onze meter een totale actieradius van meer dan 450 km aan voor een versie die op papier 403 km (WLTP) voorschrijft. Deze prestatie werd ook bereikt dankzij het intensieve gebruik van de e-Pedal, kenmerkend voor Nissan, die het mogelijk maakt de batterij te regenereren tijdens de vertragingsfasen van het voertuig.

De wagen rijdt erg soepel. Hij is niet echt dynamisch, maar wel nog steeds responsief. Ook al zijn we gewend dat elektrische auto’s erg stil zijn, valt het op dat deze Ariya bijzonder goed geluidsdempend is dankzij de versterkte ramen.

Vlootrapport

Met zijn mooie binnenruimte, hoogwaardige afwerking en geavanceerde technologie heeft de Ariya fleetklanten heel wat te bieden. Zijn terugwinningsvermogen en zijn reële actieradius, die groter is dan op papier aangekondigd, geven hem een zeer geruststellend karakter. De instapversie Advance met de 63kWh-batterij begint bij €41.400, maar voor die prijs heb je al een zeer goed uitgeruste auto.

 

Technische fiche

Nissan Ariya 63 kWh Advance
Vermogen 218 pk
Batterij 63 kWh
Autonomie (WLTP) 403 km
Koffervolume 468 l
Gemiddeld verbruik 17,8 kWh/100 km
Maximumsnelheid 200 km/u
Basisprijs excl.BTW 41.405 €
Basisprijs incl.BTW 50.100 €
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,5 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, leasing) 92,93 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 €
VAA werknemer 1.717 €/jaar
Verworpen uitgaven 292,01 €/jaar
CO2- taks 27,24 €

 

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels