Gepubliceerd op 14 July 2022 om 17h16
Door Damien Malvetti
Experten gelinkt :

Fleet test Nissan Qashqai e-Power: op het kruispunt van EV en ICE

Een jaar na zijn lancering heeft de Nissan Qashqai een nieuwe versie aan zijn catalogus toegevoegd die het midden houdt tussen een EV en een wagen met verbrandingsmotor. Dat maakt de Qashqai e-Power geen hybride, maar een nieuwe en unieke combinatie op de markt. Het beste van beide werelden?

||||||||||||
|||||||||||| © ||||||||||||

Toen hij in 2007 werd gelanceerd, opende de Nissan Qashqai met groot succes een geheel nieuw segment op de automarkt, dat van de crossovers. Vijftien jaar later innoveert de derde generatie opnieuw door de introductie van een volledig nieuw type motor. Uitgerust met zowel een elektrische motor als een verbrandingsmotor (3-cilinder 1,5 liter turbobenzinemotor met 158pk), een krachtige batterij, een generator en een omvormer, is de Nissan Qashqai e-Power geen volledig elektrisch voertuig, noch is het een voertuig met verbrandingsmotor, of zelfs een hybride.

Concreet: de benzinemotor is niet verbonden met de wielen. Hij wekt elektriciteit op, die via de omvormer kan worden doorgegeven aan de accu of aan de elektromotor, of aan beiden tegelijk, afhankelijk van de rijsituatie. De elektromotor is dus de enige die verbonden is met de wielen.

Geen kosten, maar een bezoek aan het station

Volgens de Japanse ingenieurs combineert deze oplossing de voordelen van een elektrische motor met die van een verbrandingsmotor. Wat dit laatste betreft, hoeft de Nissan Qasqhai e-Power niet te worden aangesloten op het stopcontact om energie terug te winnen. Dit maakt hem perfect voor bestuurders die zich nog niet klaar voelen om hun voertuig op te laden of die thuis gewoon geen oplaadpunt kunnen vinden. Aan de andere kant moet je natuurlijk benzine tanken.

Anderzijds kunt u dankzij de e-Power technologie direct beschikken over de 330Nm koppel, wat heel aangenaam is, maar ook genieten van het rijplezier van een elektrisch model. Achter het stuur hebt u het gevoel in een 100% elektrische wagen te rijden, niet alleen door het gedrag van het voertuig, maar ook door zijn stilte. De verbrandingsmotor is slechts af en toe hoorbaar, bijvoorbeeld bij hard optrekken.

Nissan claimt een officieel gemiddeld brandstofverbruik van 5,3 liter/100 km, en dat is precies wat onze testauto verbruikte op een mix van snelwegen en ritten door het platteland en de Zweedse hoofdstad Stockholm.

E-Pedal 2.0

De Qashqai e-Power biedt drie rijmodi (sport, eco en comfort) die alleen invloed hebben op de acceleratie, terwijl een e-Pedal en een ‘B’-versnellingsbakmodus van invloed zijn op de energieterugwinning. Net als bij de recente Juke hybride brengt het e-Pedal de auto niet langer volledig tot stilstand – zoals bij de Leaf – maar verlaagt het de snelheid tot 5 km/u. De “B”-stand is een “verlichte” versie van het e-Pedal en zorgt voor een lichte regeneratie van energie. Het is alsof de “B”-stand een eerste graad van regeneratie is en de e-Pedal een tweede niveau. Het is echter jammer dat je twee knoppen moet gebruiken om van de ene naar de andere te schakelen. Het was misschien beter geweest om een regeneratiesysteem aan te bieden via één besturingselement met verschillende niveaus, zoals de concurrenten doen.

Vlootrapport

De Qashqai e-Power biedt de voordelen van een elektrische motor en die van een verbrandingsmotor, maar zonder de gunstige belastingaftrek van die eerste. Hoewel zijn prijs slechts iets hoger ligt dan die van de MHEV-versie van de Qashqai (+ €1.450), komt hij met zijn 119g/km CO2 niet in aanmerking voor belastingvoordelen. In dat opzicht zal het een uitstekend alternatief zijn voor bestuurders die nog niet klaar zijn om elektrisch te gaan rijden, maar die toch een duurzamere keuze willen maken.

Speciaal voor B2B-klanten zijn twee uitrustingsniveaus ontwikkeld: een ‘Business Edition’ op instapniveau en een ‘Business Premium’ aan de top van het gamma.

 

Technische fiche

Nissan Qashqai e-Power Business Edition

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof     Elektrisch (met een generator op benzine)
Vermogen 190 pk
Maximumkoppel 330 Nm @ 0 rpm
Leeggewicht 1612 kg
Kopffervolume 504 l
Volume brandstof
Gemiddeld verbruik 5,3 l/100 km
Uitstoot CO2 119 g/km
Maximale snelheid 170 km/u
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 33.504 €
Basisprijs incl. BTW 40.540 €
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 2478 €
BIV (Vlaanderen) 129,70 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 271 ,39 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 206,16 €
Fiscale aftrekbaarheid 63,5 %
VAA gebruiker 2884 €/jaar
Verworpen uitgaven 490,3 €/jaar
CO2-taks 34,15 €/maand

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels