De afkorting GSe doet waarschijnlijk geen belletje rinkelen. Tenzij je al tientallen jaren fan bent van de modellen van Rüsselsheim, en de Manta en Monza GSE je doen denken aan vervlogen tijden. Tegenwoordig gaat het echter minder om prestaties, maar meer over de elektrificatie. De reden waarom Opel hier een leuk trucje uitvoert door de naam af te stoffen en hem “Grand Sport electrified” te noemen.
Een sportieve look…
Astra heeft de eer deze nieuwe benaming als eerste te mogen dragen, samen met de Grandland GSe Hybrid 300 SUV. Maar in tegenstelling tot zijn grote broer, kreeg de Astra echter niet zomaar een ander uiterlijk en gedaan ermee. Het Duitse merk maakte van de gelegenheid gebruik om een 225 pk sterke hybridemotor in de compacte auto te plaatsen. Net als bij de minder krachtige variant is deze gebaseerd op een 1,6 liter benzinemotor gekoppeld aan een 81 kW elektromotor die in de 8-traps automaat is ondergebracht. De batterij blijft 12,4 kWh en de officiële autonomie wordt niet eens aangetast, die ligt nog steeds rond de 65 km.
Tot zover de technische specificaties. De echte troef van de zogenaamde sportieve varianten is echter hun uiterlijk. De Astra is daarop geen uitzondering met een voorbumper met prominente zwarte accenten en een set 18-inch wielen met diamanteffect. Hier en daar een GSe-badge aanbrengen en klaar is Kees.
…en ook een sportief chassis!
Om zijn plaats aan de top van het gamma te rechtvaardigen, wordt de Astra GSe ook geleverd met een reeks uitrustingen. Daartoe behoren sportstoelen met GSe-logo (maar zonder zijdelingse steun), een verwarmd stuurwiel, een 360-graden camera en Pure Panel Pro infotainment, om er maar een paar te noemen.
Allemaal heel mooi, maar is het echt een sportieve variant of gewoon een setje opsmuk? Opel haalt een konijn uit de hoed, en wat voor een! Het onderstel is aangepast met een 10mm verlaagde ophanging, en KONI FSD-schokdempers. Dit maakt de Astra dynamischer zonder dat dit ten koste gaat van het comfort. De Duitsers hebben ook de besturing opnieuw gekalibreerd. In de Sport-stand blijft hij soepel, maar is hij ook directer.
Achilleshiel
Op de weg schittert de nieuwe Astra GSe met zijn onderstel. Weinig modellen zijn in staat om rijdynamiek te combineren met dempingscomfort. Dat is absoluut een van de sterke punten van deze wagen. Bovendien is de stabiliteit verhoogd en heeft hij een betere wegligging. Niets stoort bij de Astra… behalve de versnellingsbak! Ja, hoewel hij evenveel souplesse heeft als de andere Stellantis-modellen, is de plug-in hybride nog steeds vrij traag in de acceleratie. Dat gezegd zijnde, houden we nog steeds van zijn stille werking en zijn onmiddellijke koppel.
Fleetrapport
Hoewel het een sportieve versie is, is de Astra GSe toch fiscaal voordelig. Met dank aan de boekhouders in Rüsselsheim! De plug-in hybride heeft een CO2-uitstoot van 25 tot 26 g/km, waardoor hij in België fiscaal zeer voordelig is. En dankzij zijn kleine cilinderinhoud van 1.598 cm3 zijn de belastingen in het zuiden van het land al even laag.
Fiche technique | Opel Astra Gse |
Brandstof | plug-in hybrid (benzine & elektrisch) |
Vermogen | 165 kW/225 pk |
Koppel | 360 Nm |
Leeggewicht | 1678 kg |
Koffervolume | 352 l |
Gemiddeld verbruik | 1,1 – 1,2 l/100 km WLTP |
Uitstoot CO2 | 25 – 26 gr/km |
Maximumsnelheid | 235 km/u |
Cylinderinhoud | 1598 |
Beheersinformatie | |
Basisprijs excl. BTW | 40.413,22 € |
Basisprijs incl. BTW | 48.900,00 € |