Omwille van schaalvergroting en industriële vereenvoudiging deelt deze Opel Astra veel onderdelen met de sedan. In feite is alles hetzelfde, van de zwarte Vizor-grille tot de achterklep. Dit belet echter niet dat de wielbasis met 5,7cm toeneemt, maar dit komt de achterpassagiers niet echt ten goede. Op de achterklep zijn de lichten ook overgenomen van de sedan, maar de achterklep valt beduidend lager om de laaddrempel tot slechts 60cm te beperken. Hij geeft toegang tot een royale bagageruimte van 597 liter in de benzine-(1.2l Turbo 110 of 130 pk) en dieselmotoren (1.5l 130 pk). Het model dat wij testten biedt 516 liter, waarbij het euvel – zoals vaak het geval is bij plug-in hybrides – is dat de bagageruimtevloer niet meer in twee hoogtes kan worden versteld omdat de batterij moest worden gemonteerd. De hybridisatie van de Astra Sportstourer is ook ten koste van het compartiment waar de koffer-afscheiding in wordt opgebergd, wanneer die verwijderd wordt. De modulariteit blijft echter intact, met een praktische driedelige zitbank (40-20-40) die achter de rugleuningen van de voorstoelen een laadlengte van 1,85m vrijmaakt.
Comfortabel gevoel
Aangezien Opel deel uitmaakt van de Stellantis-groep, deelt deze Astra Sportourer zijn technische onderdelen met de Peugeot 308 SW. De twee modellen hebben echter een heel verschillend temperament op de weg. De Opel toont minder dynamiek in zijn afstelling, maar lijkt comfortabeler, zelfs met 18-inch wielen en ondanks het hoge gewicht van de hybride batterij, 1.717 kg. Dit is des te meer het geval doordat, zoals altijd bij Opel, de stoelen gevalideerd zijn door de AKR, de Duitse vereniging voor ruggezondheid. Dit betekent dat de zetels niet moeten onderdoen aan de zetels van zijn neef, de Peugeot.
Mechanische zachtheid
Deze soepelheid komt ook tot uiting in de werking van de hybride motor. Standaard start het systeem in de elektrische modus zolang de 14,2kWh acculading dat toelaat. De 110pk motor kan 60km afleggen in de gecombineerde cyclus en tot 72km in de stad. De elektrische modus kan ook handmatig worden geselecteerd via de drukknop op de middenconsole. Als de motor niet zelfstandig kan draaien, of als de accu leeg is, neemt de 150pk sterke 1,6-liter benzinemotor het onmerkbaar over. Die is trouwens nooit te luid, want de hele geluidsisolatie van de Astra is boven alle kritiek verheven. Ten slotte kunt u dankzij de Sport-modus altijd genieten van de gecombineerde 180pk en 320Nm.
Het is moeilijk om een exacte schatting te geven van het brandstofverbruik tijdens onze testrit, maar 50km elektrisch rijden op een gevarieerd parcours lijkt realistisch, zelfs met een klein stukje snelweg. Het enige wat ons nog rest mee te delen is de prijs. De Sportstourer is beschikbaar vanaf €32.851,26 excl. BTW.
Opel Astra Sportstourer 1.6T Hybrid 180
Brandstof | Diesel |
Vermogen | 180 pk |
Maximum koppel | 360 Nm |
Gewicht leeg | 1.717 kg |
Koffervolume | 463-1.425 l |
Gemiddeld verbruik | 1-1,1 l/100 km |
CO2 verbruik | 24-26 g/km |
Maximale snelheid | 225 km/u |
Cilinderinhoud | 1.598 |
Beheersinformatie | |
Basisprijs excl. BTW | 32.851,24€ |
Basisprijs incl. BTW | 39.750€ |
Fiscaal vermogen | 9 cv |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 2.478€ |
BIV (Vlaanderen) | 50,38 € |
Wegenbelasting (Brussel, Wallonië, leasing) | 323,27€ |
Wegenbelasting (Vlaanderen) | 155,44 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100% |
VAA gebruiker | 1470,60 € |
Verworpen uitgaven | 238 € |
CO2-taks | 28,17 € |