Gepubliceerd op 10 March 2025 om 10h25
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Fleet test Porsche Macan 4: de badge waardig?

Is de volledig elektrische Macan 4 zijn prestigieuze badge waardig? Om dat te weten te komen gingen we enkele dagen op pad met deze 100% fiscaal aftrekbare Porsche.

Sinds vorige zomer is de Taycan niet langer de enige volledig elektrische en dus 100% fiscaal aftrekbare Porsche: de Macan ruilde immers bij zijn generatiewissel zijn benzinemotoren in voor ionenkracht. Bovendien is de nieuweling een stuk “betaalbaarder” – alles is relatief! – dan de hierboven genoemde berline (of shooting brake) én heeft hij als SUV een verpakking die heden ten dage meer kopers kan verleiden.

Het is geen geheim dat de nieuwe Macan technisch verwant is aan de Audi Q6 e-tron. Beide modellen staan op het PPE-platform van de Volkswagen-groep (voor Premium Platform Electric). Dat betekent dat hij dezelfde 800-voltarchitectuur gebruikt (en dus erg snel kan laden) en dat zijn beide elektromotoren net als in zijn neef uit Ingolstadt gevoed wordt door een batterij van 100 kWh bruto (95 netto).

Porsche-prestaties

Maar natuurlijk wordt de hiërarchie gerespecteerd: de Macan trekt sneller op en heeft een hogere topsnelheid dan zijn Audi-tegenhanger (respectievelijk 5,2 seconden en 220 km/u voor de Macan 4 en 5,9 seconden en 210 km/u voor de Q6 e-tron Quattro). O ja, en uiteraard is de SUV uit Stuttgart ook duurder.

In ieder geval is de Macan onmiddellijk herkenbaar als een Porsche. Ondanks zijn koplampen die nu, geheel volgens de huidige trend, in twee delen zijn, is meteen duidelijk dat hij de opvolger is van de vorige generatie, die nog benzinemotoren onder de kap had.

Ook binnenin wordt meteen duidelijk dat je in een Porsche zit, al was het maar door de startknop die zich links in plaats van rechts van het stuur bevindt. Maar ook het dashboard, de middenconsole en het instrumentenpaneel vertonen de typische kenmerken voor de interieurs van het sportieve merk, desgewenst met het ondertussen vertrouwde bijkomende scherm voor de voorste passagier.

Natuurlijk is de Macan ook een praktische Porsche. Zo heeft zijn koffer een minimumvolume van 540 liter en kan dat worden uitgebreid tot 1.348 liter door de achterbank neer te klappen. En dan is er in deze volledig elektrische generatie ook nog een frunk van 84 liter waar je bijvoorbeeld de laadkabels in kwijt kunt. Ook de inzittenden hebben trouwens plaats genoeg, zowel voor- als achterin, en op alle plaatsen is het nodige comfort voorzien.

Vier motorversies

Bij zijn lancering was de elektrische Macan er enkel als Macan 4 (408 pk) en als Macan Turbo (639 pk). Ondertussen is het aanbod echter verdubbeld, want enerzijds werd een nieuwe, uitsluitend op de achterwielen aangedreven instapversie aan het gamma toegevoegd die gewoon Macan tout court heet (360 pk), en anderzijds werd de Macan 4S geïntroduceerd, die zich met zijn 516 pk tussen de Macan 4 en de Macan Turbo positioneert.

Terwijl we de Macan 4 ook al aan de tand hebben kunnen voelen bij de dynamische presentatie van het model een jaartje geleden, konden we deze keer opnieuw over deze versie beschikken, maar dan voor een test van enkele dagen op vertrouwde Belgische wegen. Overigens verwacht Porsche dat de meeste (fleet)klanten voor de Macan 4 zullen kiezen, al kan de instap-Macan gezien zijn lagere prijskaartje en dito maandelijkse huurprijs natuurlijk een interessantere TCO voorleggen. Een kwestie van status wellicht, die vanaf een bepaald prijsniveau toch wat zwaarder zal doorwegen…

Vierwielsturing een must

Nochtans zouden we denken dat de achterwielaangedreven basisversie door zijn iets lagere gewicht (vanwege slechts één elektromotor) misschien wel een tikkeltje levendiger voor de dag kan komen. Dat is echter buiten de optionele vierwielsturing gerekend (die voor alle duidelijkheid net zo goed te krijgen is op de instap-Macan).

Deze optie van 1.676 euro excl. btw verkleint niet alleen de draaicirkel bij het manoeuvreren, maar vergroot ook de wendbaarheid bij hogere snelheden. Onze testauto was ermee uitgerust, net als met de adaptieve pneumatische ophanging, waar een prijskaartje van 2.394 euro excl. btw aan vasthangt.

Een configuratie waarmee onze test-Macan het weggedrag vertoonde dat je van een Porsche-SUV mag verwachten, boven op de bijbehorende prestaties uiteraard (en daar hoef je niet eens de meest radicale rijmodus voor te selecteren). Alleen hadden we het wegcontact eerlijk gezegd iets zachter verwacht gezien de aanwezigheid van de luchtveren. Maar goed, de auto was ook voorzien van optionele wielen van 21 duim (tegenover 20 duim standaard).

Snelle lader

Ook enigszins teleurstellend was ons stroomverbruik, terwijl we er het grootste deel van de tijd toch een ‘normale’ rijstijl op na hebben gehouden. We noteerden een gemiddelde van bijna 27 kWh/100 km, met als verzachtende omstandigheid dat de lente tijdens onze testperiode nog niet in het land was en de temperaturen nog aan de lage kant waren (zonder dat ze echter onder het vriespunt uitkwamen).

Dat is toch heel wat meer dan de 17,9 tot 21,1 kWh/100 km die Porsche opgeeft voor de Macan 4… In die omstandigheden zou het rijbereik dan ook minder dan 400 km bedragen in plaats van de 516 tot 612 km op papier.

Gelukkig compenseert de Macan dat wel met zijn snellaadcapaciteit: dankzij zijn 800-voltarchitectuur verteert hij tot 270 kW, waardoor zijn batterijniveau in het meest gunstige geval al na 21 minuten van 10 naar 80% gebracht kan worden en hij op 10 minuutjes een (theoretisch) rijbereik van 249 km moet kunnen recupereren.

Bovendien kan zijn batterij worden ‘gesplitst’ in twee parallelle cellen van 400 volt om ook aan minder krachtige DC-laders tot 135 kW te kunnen slikken zonder dat er een omvormer van 800 naar 400 volt moet worden voorzien. Ook handig is dat de Macan aan beide kanten over een snellaadpoort beschikt. Een AC-aansluiting vind je daarentegen enkel achter het klepje in de rechter achterflank.

Fleetbalans

Het is een open deur, maar wie met een Porsche wil rijden, moet daar iets voor over hebben, of je hem nu koopt of leaset. De vanafprijs van de Macan 4 is met 72.809,92 excl. btw nog relatief schappelijk, maar de eindafrekening loopt snel op. Zo droeg onze testauto opties met zich mee voor een totale waarde van 34.303 euro – eveneens exclusief btw. De TCO2 van 1.516,79 euro per maand die wij berekenden op basis van de catalogusprijs zonder opties, zal dus in de praktijk nog een stuk hoger liggen, zeker als je ook nog eens rekening houdt met het veel hogere reële stroomverbruik dat wij tijdens onze test noteerden. Om maar te zeggen dat een Porsche Macan als bedrijfswagen niet voor de doorsnee werknemer weggelegd zal zijn. Maar daarmee vertellen we u natuurlijk niks nieuws. Hogere kaderleden, zelfstandigen en KMO-bedrijfsleiders kunnen zichzelf met deze elektrische SUV daarentegen al eens een pleziertje gunnen… wetende dat een vergelijkbare Audi Q6 puur rationeel gezien interessanter is.

Technische fiche Porsche Macan 4

TECHNISCHE INFORMATIE  
Motor elektrisch
Vermogen 300 kW/408 pk (in boostmodus)
Maximumkoppel 650 Nm
Leeggewicht 2.330 kg
Koffervolume 540-1348 l (+ 84 l)
Rijbereik 516 – 612 km
Gemiddeld verbruik WLTP 17,9-21,1 kWh/100 km
Gemiddeld verbruik test 26,7 kWh/100 km
CO2-uitstoot 0 g/km
Topsnelheid 220 km/u
Batterijcapaciteit 100 kWh (netto: 95 kWh)

 

ANDERE MOTORVERSIES
Motor Type Vermogen
Macan elektrisch 265 kW/360 pk
Macan 4S elektrisch 380 kW/516 pk
Turbo elektrisch 470 kW/639 pk

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw € 72.809,92
Basisprijs incl. btw
€ 88.100
Fiscaal vermogen 4 PK
TMC (Brussel/Wallonië, Leasing) € 74,29 / 61,50
BIV (Vlaanderen) € 0
Wegentaks (Brussel, Wallonië) € 100,98
Wegentaks (Vlaanderen) € 0
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
Bruto VAA gebruiker € 229,07/maand
Verworpen uitgaven € 22,91/maand
CO2-bijdrage € 44,28/maand
Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels