Gepubliceerd op 6 May 2024 om 06h00
Door Olivier Maloteaux

Fleet test Porsche Macan Electric: Hij zal veel mensen jaloers maken

Het is de Porsche bij uitstek voor professionals: in de populaire vorm van een SUV en aangedreven door elektriciteit, zal de nieuwe Macan waarschijnlijk de afgunst van velen zijn in de VIP-ruimtes van bedrijfsparkeerplaatsen. We hebben hem getest.

De eerste Macan, die in 2014 werd gelanceerd, wist 850.000 kopers aan te trekken en breidde het klantenbestand van het merk aanzienlijk uit. Voor zijn tweede generatie heeft de kleine SUV van Porsche zijn uitlaten verloren en rijdt hij uitsluitend op elektriciteit. Daarmee is het een model dat perfect geschikt is voor het topsegment van de bedrijfswagenmarkt.

De typische Porsche-sfeer

Aan boord heerst een typische Porsche-sfeer: sportief, chic en goed afgewerkt. Het Android Automotive multimediasysteem (compatibel met Apple CarPlay) biedt navigatie via Google Maps en de mogelijkheid om apps rechtstreeks vanaf het centrale scherm te downloaden. Er kan ook een extra scherm voor de passagier worden geplaatst, zodat hij films kan streamen. Van de ene generatie op de andere is het model 10 cm langer geworden en de passagiersruimte achterin is nu behoorlijk. Deze elektrische Macan heeft twee bagageruimtes: vanvoor én vanachter.

Spierkracht en weggedrag

Terwijl we wachten op het instapmodel met achterwielaandrijving dat eind dit jaar op de markt komt, wordt de Macan gelanceerd in versies met dubbele motor en vierwielaandrijving: Macan 4 (408 pk) en Macan Turbo (639 pk). In beide gevallen is hij een echte krachtpatser. En zoals een goede Porsche heeft de Macan een precieze besturing, die een zeer efficiënte vooras stuurt. De optionele luchtdemping (een beetje strak, maar nooit oncomfortabel) houdt de carrosseriebewegingen goed onder controle en de achterwielbesturing zorgt voor nog meer wendbaarheid. Bij hard remmen is het gewicht natuurlijk voelbaar, maar deze Macan is een van de meest dynamische elektrische SUV’s die er zijn.

Wat een autonomie

De enorme batterij (netto 95 kWh) is afkomstig van de Chinese leverancier CATL. Porsche claimt een theoretische range van 592 (Turbo) tot 612 km (Macan 4). Tijdens onze testrit, uitgevoerd bij een temperatuur van 25°C en op een gevarieerde route, noteerden we een brandstofverbruik van 21 kWh/100 km, wat een reële actieradius van ongeveer 450 km oplevert. Op een uitsluitend stedelijke route daalde het verbruik zelfs tot 16 kWh/100 km, wat een reële reikwijdte van bijna 600 km oplevert!
De batterij kan bij 800 V gelijkstroom worden opgeladen tot 270 kW, van 10 tot 80% in 21 minuten. Om efficiënt op te laden op minder krachtige gelijkstroomterminals (400 V), kan de Macan zijn grote batterij ‘splitsen’ in twee parallelle cellen van elk 400 V (die tot 135 kW kunnen worden opgeladen). “Hierdoor worden de energieverliezen van de 400/800V-omvormer vermeden. Het elimineren van deze converter vermindert ook het gewicht en de kosten van de componenten, evenals het risico op storingen,” zegt een ingenieur. Aan de andere kant duurt het op kantoor en thuis 10 uur om volledig op te laden, omdat de AC-lader beperkt is tot 11 kW.

Fleetrapport

De Macan is met succes overgeschakeld op elektrische aandrijving en biedt een aantrekkelijke combinatie van uitstraling, prestaties en autonomie. Gezien het forse prijskaartje zal deze Porsche niet de bedrijfswagen van de junior executive worden, maar hij is wel voorbestemd voor een succesvolle carrière in de hogere echelons. Voor het middenkader is er de Audi Q6 e-tron, die technisch bijna identiek is, maar €20.000 minder kost…

Technische fiche Porsche Macan 4

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Electriciteit
Vermogen 300 kW/408 pk
Maximake koppel 650 Nm
Leeggewicht 2.330 kg
Koffervolume 540 l (vanachter) + 84 l (vanvoor)
Autonomie 417 – 449 km
Gemiddeld verbruik de 17,9 à 21,1 kWh/100 km
Emissie van CO2 0 g/km
Maximale snelheid 220 km/u
Capacité de la batterie 100 kWh bruts, 95 kWh nets

 

ANDERE MOTORISATIES
Motorisatie Brandstof Vermogen
Turbo Electriciteit 470 kW/639 pk

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 74.375,20 €
Basisprijs incl. BTW 89.994 €
Fiscaal vermogen /
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,50 €
BIV (Vlaanderen)   0 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 97,68 €
Wegentaks (Vlaanderen)   0 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker 3.085,51 €/jaar
Taks op uitstoot CO2 31,99 €
Olivier Maloteaux

Olivier Maloteaux, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie , Fleettests

Gelijkaardige artikels