Gepubliceerd op 8 May 2024 om 13h53
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Videotest: we konden al rijden met de volledig elektrische Omoda E5!

Tegen de zomer komt er weer een nieuw Chinees merk op de Europese markt: Omoda. In ons land heeft het merk gekozen voor de Omoda 5 om de markt te betreden. Deze cross-over is verkrijgbaar op benzine en volledig elektrisch. link2fleet heeft de elektrische versie al exclusief kunnen testen. Lees wat wij ervan vinden, alvorens misschien uw eigen mening te vormen, want het model zal beschikbaar zijn voor een proefrit op het link2fleet ZE Experience Event op 13 juni in de Brabanthal in Leuven.

Het kan best zijn dat u nog niet van Omoda gehoord heeft. Het merk werd pas in 2022 opgericht door de Chinese groep Chery, een van de belangrijkste spelers in de automobielsector in China, die vorig jaar niet minder dan 1,8 miljoen voertuigen verkocht, waarvan meer dan de helft buiten de eigen landsgrenzen. Naast Omoda is Chery eigenaar van het gelijknamige merk, evenals van namen als Jaecoo en Exlantix, waarvan de komst naar Europese bodem ook is aangekondigd voor de komende maanden. Jaecoo is een mainstreammerk met plug-inhybride en brandstofmodellen, terwijl Exlantix een meer premium en sportieve positionering zou moeten hebben.

 

Bijzonder ruim

Maar om terug te komen op ons testmodel, waarvan zowel een brandstofversie (Omoda 5) als een volledig elektrische versie bestaat (Omoda E5). Visueel zijn er weinig verschillen tussen de twee versies, afgezien van een gesloten grille voor de emissievrije variant. Voor de rest is de Omoda E5 een 4,4 meter lange cross-over-SUV, die het dus moet opnemen tegen modellen als de MG ZS EV, de Kia Niro, Hyundai Kona Electric en de Volvo EX30. De wielbasis van 2,78 meter geeft hem echter meer ruimte dan de meeste van zijn rivalen, waardoor het een zeer aantrekkelijk model is voor fleetklanten met een gezinn.

Qua look is de Omoda E5 echter vrij ‘passe-partout’, met een boemerangvormige lichtsignatuur en daartussenin een zwarte strook waarin de merknaam is verwerkt. De gordellijn is erg hoog en het dak lijkt te zweven dankzij de zwart gemaakte C-stijl. Een detail dat bijvoorbeeld al te zien was op de Lexus RZ450e. De achterkant doet met zijn spoiler en zwarte strook tussen de lichtblokken dan weer denken aan een Nissan Ariya.

Binnenin is het dashboard daarentegen exclusief. Het interieur straalt kwaliteit uit dankzij het gebruik van edele materialen (hout, leder, enz.) en een afwerking waar niets op aan te merken valt. De stoelen zijn hard, maar bieden voldoende comfort, zelfs op lange ritten, en er zijn voldoende opbergruimtes, vooral in de middenconsole.

Omoda heeft zijn auto uitgerust met een 12,3 duim groot digitaal paneel dat zowel de rij-informatie als het infotainmentsysteem omvat. Het systeem is intuïtief in gebruik, reageert snel en is geïnspireerd op een tablet of smartphone, met een zeer duidelijke resolutie. Het enige minpuntje is dat het navigatiesysteem in onze testauto geen Europese landen bevatte.

De bagageruimte biedt een volume van 480 liter en tot 1.075 liter als de achterbank is neergeklapt en pakt uit met een volledig vlakke vloer, maar een vrij hoge drempel. Voorin is er een frunk met een inhoud van 19 liter waar je makkelijk de laadkabels in kwijt kunt.

Eén enkel batterijpakket

Zoals al gezegd is de Omoda E5 voornamelijk gebaseerd op de brandstofversie van het model. Dat is vooral duidelijk aan de achterkant, waar het uitlaatsysteem simpelweg werd verwijderd, waardoor de indruk ontstaat dat de auto hoog op zijn poten staat. Voor de elektrische versie biedt Omoda een enkele batterij van 61 kW en een motor met 204 pk en 43 Nm, goed voor een WLTP actieradius van 430 km. Omoda claimt een officieel WLTP-verbruik van 15,5 kW/100 km. Tijdens onze testrit van zo’n 350 km, voornamelijk op snelwegen, noteerden we een gemiddeld verbruik van 19,3 kWh/100 km. Bij gecombineerd gebruik kunnen we zeker verwachten dat het reële gemiddelde verbruik rond de 17 kWh/100 km zal liggen, wat zeer respectabel is voor een auto van dit formaat.

Laden kan de Omoda E5 met 11 kW wisselstroom en 110 kW gelijkstroom. Dat betekent dat hij van 30 naar 80% kan gaan in 28 minuten. Niet slecht, maar sommige rivalen doen beter.

Geslaagde auto

Tijdens het rijden heeft de Omoda E5 ons duidelijk verrast. Voor een zeer jonge constructeur is dit een geslaagde auto die zich goed van zijn taak kwijt. Hij rijdt aangenaam en kan in bepaalde situaties zelfs dynamisch uit de hoek komen dankzij zijn beperkte gewicht (1.710 kg). De ophanging is stevig, de draaicirkel is verrassend kort en de soepele stuurinrichting mist een beetje nauwkeurigheid, maar rolbewegingen steken haast nooit de kop op.

In alle omstandigheden is het comfort van de inzittenden verzekerd. Hetzelfde kan echter niet gezegd worden van het geluidscomfort. Hoewel de auto goed is uitgerust met alle moderne veiligheids- en rijhulpsystemen, betreuren we hun schelle en bijna alomtegenwoordige geluiden in het interieur. Op lange ritten kunnen ze snel irritant worden. De productmanager van het merk verzekerde ons echter dat het mogelijk is om deze geluidswaarschuwingen uit te schakelen, maar dat moet je dan wel elke keer doen wanneer je de auto start. Niet erg praktisch!

Wat we echter bijzonder op prijs stelden, was het 360°-camerasysteem met een ongelofelijke resolutie, dat automatisch wordt geactiveerd tijdens elke manoeuvre waarbij het nuttig kan zijn dat de bestuurder de omgeving rond het voertuig ziet.

7 jaar garantie

Al met al was deze Omoda E5 dus een aangename verrassing. Op het gebied van prestaties, uitrusting, comfort en binnenruimte heeft de auto de lat erg hoog gelegd. Wat nog te bezien valt, is de prijs. Omoda heeft aangekondigd dat deze zeer goed (om niet te zeggen ‘volledig’) uitgeruste testversie rond de 40.000 euro inclusief btw moet gaan kosten. De invoerder zou mogelijk echter ook minder goed uitgeruste instapversies kunnen aanbieden voor een basisprijs van ongeveer 30.000 euro (incl. btw). Daarmee zou de auto ver onder de prijzen van de concurrentie liggen en toch meer te bieden hebben, waardoor hij een must zou kunnen worden voor veel carpolicies.

Maar daartoe zal Omoda eerst leasemaatschappijen moeten overtuigen. De constructeur hoopt dat te bereiken dankzij zijn garantie van 7 jaar en 150.000 km en zijn dealernetwerk.

Een eerste concessiehouder is al aangekondigd. Andere zullen naar verwachting snel volgen, met als doel 10 verkooppunten in België tegen het einde van het jaar.

Het moet gezegd dat de ambities van Omoda hoog zijn: het merk mikt op een marktaandeel van 1,5% in België in zijn eerste jaar op de markt.

Zin om de Omoda E5 zelf te testen?

Afspraak op 13 juni tijdens ons link2fleet ZE Experience Event in de Brabanthal in Leuven. Deelnemers zullen de Omoda E5 er exclusief kunnen testen voor de officiële lancering van het model begin deze zomer. Mis deze unieke gelegenheid niet om dit model te ontdekken als een van de 80 volledig elektrische voertuigen tijdens het grootste EV-testevent ooit in België. Gratis inschrijven kan hier.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels

Gelinkte events