Gepubliceerd op 10 May 2024 om 16h33
Door Kevin Kersemans

Fleettest Hyundai Kona Electric: Eigenzinnige, maar geslaagde EV

De eerste generatie van de elektrische Hyundai Kona, die werd geïntroduceerd in 2018, kon al heel wat troeven voorleggen. De nieuwe Kona Electric, die van bij het begin als EV werd ontwikkeld, is een flink stuk groter, maar bouwt voort op de kwaliteiten van zijn voorganger en ziet er nog altijd even eigenzinnig uit…

Net als zijn voorganger is de nieuwe Hyundai Kona te krijgen met een uitgebreid gamma aan aandrijfgehelen. Hij is te krijgen met een gewone benzinemotor (1.0 T-GDi met 120 pk of 1.6 T-GDi met 198 pk, allebei met een mildhybridesysteem op 48 volt), als full hybrid met een atmosferische 1.6 en een gecombineerd vermogen van 141 pk, of volledig elektrisch.

De CRDi-dieselversie is bij de generatiewissel weinig verrassend gesneuveld. Een verschil met de vorige Kona is dat deze nieuwe generatie van bij het begin werd ontwikkeld vanuit het perspectief van de elektrische versie, terwijl voor de vroegere Kona EV vertrokken werd op basis van de versies met een verbrandingsmotor.

Groter, maar vooral ruimer

Ook heeft het model een stevige groeischeut doorgemaakt: met een lengte van 4.355 mm is de nieuwe Kona maar liefst 175 mm langer dan de vorige, terwijl ook de wielbasis met 60 mm is toegenomen (tot 2.660 mm). En dat is natuurlijk goed nieuws voor de binnenruimte, die achterin nog meer toenam dankzij de dunnere voorstoelen: volgens Hyundai genieten de achterpassagiers nu 77 mm meer beenruimte. In de praktijk is er dan ook meer dan voldoende plaats.

Maar het is vooral de koffer waar de extra koetswerklengte weldadig is: in vergelijking met de vorige Kona steeg het volume van een magere 336 naar een veel correctere 466 liter. Klap de achterbank neer, en je hebt 1.300 liter ter beschikking. Plus nog een compartiment onder de motorkap waar je een laadkabel in kwijt kunt. Handig, want zo hoeft die niet rond te slingeren in een voor de rest lege koffer en blijft hij anderzijds ook makkelijk bereikbaar als je onderweg bent naar je vakantiebestemming met de koffer vol bagage.

Origineel vanbuiten

De vorige Kona pakte al uit met een op zijn zachtst gezegd origineel koetswerk, maar de nieuwe doet er nog een schepje bovenop, al moet gezegd dat hij er wel een pak moderner uitziet. Dat is vooral te danken aan de gepixeliseerde lichtstrips die zowel voor- als achteraan de leddagrijlichten met elkaar verbinden. De eigenlijke koplampen en achterlichtblokken bevinden zich helemaal op de hoeken van het koetswerk, op wielkasten die de indruk geven dat ze achteraf toegevoegd zijn.

Van opzij gezien is de schuine vouw in de deuren misschien wat overdadig, maar als je ziet dat die doorloopt in de chroomstrip op de C-stijl en de dakspoiler, is het wel goed gevonden. Dat neemt echter niet weg dat deze Kona er vanuit bepaalde hoeken een beetje ‘awkward’ uitziet – van schuin voor- of achteraan gezien doet hij ons wat aan een walvis denken. Kortom: esthetisch gezien is het ontwerp zeker origineel, maar net daarom wellicht niet ieders meug.

 

Modern vanbinnen

Over het interieur zullen de meningen minder verdeeld zijn: dat zit goed in mekaar en is uitgesproken modern en luchtig. Met dank aan de twee schermen van elk 12,3 duim die in één doorlopend paneel zijn ondergebracht, zoals in de Ioniq 5 en de Ioniq 6 (in de topversie Shine worden de instrumenten trouwens aangevuld met een head-updisplay). Bovendien bevindt de ‘versnellingspook’ zich op de stuurkolom, wat extra ruimte vrijmaakt tussen de voorstoelen.

Om terug te komen op de schermen: de instrumenten zijn goed afleesbaar en het infotainmentscherm reageert goed en is overzichtelijk. Het blijft ons alleen een raadsel wie langs deze weg uitslagen van sportwedstrijden of zijn agenda raadpleegt. Kudo’s echter voor Hyundai omdat er onder het scherm nog verschillende fysieke knoppen zijn, onder meer voor de bediening van de airco. En ook voor de dodehoekcontrole van Hyundai/Kia, die bij het inschakelen van de richtingaanwijzers camerabeelden op de desbetreffende kant van het instrumentenpaneel weergeeft. Een erg handig handige functie die gerust ook ingang zou mogen vinden bij andere merken…

Tot meer dan 500 km

De Hyundai Kona Electric bestaat in twee versies: met een batterij van 48,4 kWh en een motorvermogen van 156 pk, of met 65,4 kWh en 218 pk. Voor die laatste long range-versie bedraagt het rijbereik volgens de WLTP-cyclus een mooie 514 km, tenminste voor de Feel op wielen van 17 duim. Voor de Shine met zijn 19-duimers is dat 454 km, terwijl de standaardversie met de kleine batterij het bij 377 km houdt. Onze testauto was een Shine-uitvoering met de grote batterij en vermeldde tijdens onze testweek een gemiddeld verbruik van 15 à 16 kWh/100 km, wat zelfs minder is dan het opgegeven normverbruik van 16,6 kWh/100 km (Feel: 14,7 kWh/100 km).

Dat betekent dus dat je ook in de praktijk kan rekenen op een rijbereik van makkelijk 400 km – of toch bij zachte buitentemperaturen. Voor AC-laden heeft de Kona Electric een geïntegreerde boordlader van 11 kW, maar het maximale DC-laadvermogen is in het geval van de long range-versie beperkt tot 102,3 kW en in dat van de standard range zelfs tot 74 kW. Snelladen van 10 tot 80% zou dan ook in beide gevallen in de beste omstandigheden 41 minuten in beslag nemen.

Complexloos

Rijden doet de Kona Electric zonder complexen. De prestaties van de versie met 218 pk zijn meer dan toereikend (0-100 km/h in 7,8 of 8,1 seconden, afhankelijk van de banden), en in de Sport-modus zelfs wat te veel van het goede. De auto reageert dan wel erg nerveus op het gaspedaal en plankgas vanuit stilstand, in een scherpe bocht of op natte of losse ondergrond resulteert dan weleens in wielspin. Wij reden dan ook het grootste deel van de tijd in de stand Normal; naast Normal en Sport zijn er trouwens ook nog Snow en Eco.

Op het weggedrag valt evenmin veel aan te merken. De Kona Electric rijdt gezond en voorspelbaar en zijn gewicht speelt hem weinig parten – voor een volledig elektrische auto valt dat trouwens goed mee: 1.795 kilo voor de long range en slechts 1.690 voor de standard range. De ophanging is wel gericht op comfort en durft soms wat onsamenhangend reageren op echt slecht wegdek. En wie houdt van een romig wegcontact, houdt het beter bij de Feel met zijn wielen van 17 duim, want met de exemplaren van 19 duim onder de Shine is de filtering een klein beetje aan de droge kant.

Fleetbalans

Door zijn design zal de Kona niet ieders voorkeur wegdragen, maar hij zou zeker op de shortlist mogen staan van fleetrijders die op zoek zijn naar een gezinsvriendelijke EV. Zelfstandigen en vrijeberoepers die gebruik willen maken van de Vlaamse EV-premie van 5.000 euro, zullen het dan wel moeten houden bij de versie met kleine batterij, want dat is de enige die in aanmerking komt (zie ons overzicht). Voor alle andere zouden ondanks zijn hogere prijskaartje (36.941,32 euro excl. btw voor de Feel, 40.660,33 euro excl. btw voor de Shine) toch de long range aanraden, die veel veelzijdiger is dankzij zijn grotere rijbereik en zijn hoger snellaadvermogen. Het beperkte verbruik, de ‘redelijke’ catalogusprijs en de 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking (8 jaar of 160.000 km op de batterij) zouden moeten resulteren in een interessante TCO.

Technische fiche

Hyundai Kona Electric 218 pk 65 kWh

Technische informatie

Brandstof Elektriciteit
Vermogen 160 kw / 218 pk
Maximumkoppel 255 Nm
Leeggewicht 1.795 kg
Koffervolume 466-1.300 l (+27 l)
Autonomie 454 km (Shine)-514 km (Feel)
Gemiddeld verbruik tijdens test 15,1 kWh/100 km
Emissie van CO2 0 g/km
Topsnelheid 172 km/u
Batterijcapaciteit 65,4 kWh

 

BEHEERSINFORMATIE

Basisprijs excl. btw € 36.941,32
Basisprijs incl. btw € 44.699
BIV (Brussel, Wallonië, leasing) € 61,50
BIV (Vlaanderen)  € 0
Wegentaks (Brussel, Wallonië) € 97,68
Wegentaks (Vlaanderen)  € 0
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker bruto 133,33 €/maand
Verworpen uitgaven 13,33 €/maand
Taks op uitstoot CO2 € 39,59
Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels

Gelinkte events