Advertisement
Gepubliceerd op 3 August 2023 om 11h51
Door Nicolas Joannès

Fleet test Hyundai Ioniq 6: een echte streamliner

Wat als elektrisch rijden net zo gemakkelijk zou zijn als reizen met een verbrandingsmotor? Wij deden de test en kozen voor de Hyundai Ioniq 6. Dankzij de grote actieradius en het ultrasnelle opladen is de Hyundai Ioniq 6 ideaal voor lange elektrische verplaatsingen. Dit is het oordeel na 2.000 km naarAfhankelijk van de grootte van de accu, de velgen en of de auto al dan niet is uitgerust met vierwielaandrijving, heeft de Hyundai Ioniq 6 een actieradius tussen 429 en 614 km. Daarmee zit hij aan de bovenkant van de markt. Maar om dit niveau te bereiken, volgt Hyundai niet het gebruikelijke recept om de auto uit te rusten met een grote batterij die soms flirt met 100 kWh. Nee, Hyundai neemt genoegen met een accu van 77,4 kWh en heeft zich in plaats daarvan gericht op de efficiëntie en het brandstofverbruik van de Ioniq 6. Uiteraard wordt dit bereikt door een ultra-aerodynamisch ontwerp dat de originele lijnen van de Ioniq 6 dicteert. Dit streamliner-achtige ontwerp zorgt ervoor dat hij door de wind snijdt zonder zichzelf te forceren, waardoor hij energie bespaart. De kers op de taart is dat de Ioniq 6 ook in staat is om ultrasnel op te laden, met 240 kW. In theorie is de Hyundai Ioniq 6 dus helemaal klaar voor de reis – nu maar eens kijken hoe het in de praktijk is! Zuid-Frankrijk.

||||||||
|||||||| © ||||||||

Afhankelijk van de grootte van de accu, de velgen en of de auto al dan niet is uitgerust met vierwielaandrijving, heeft de Hyundai Ioniq 6 een actieradius tussen 429 en 614 km. Daarmee zit hij aan de bovenkant van de markt. Maar om dit niveau te bereiken, volgt Hyundai niet het gebruikelijke recept om de auto uit te rusten met een grote batterij die soms flirt met 100 kWh. Nee, Hyundai neemt genoegen met een accu van 77,4 kWh en heeft zich in plaats daarvan gericht op de efficiëntie en het brandstofverbruik van de Ioniq 6. Uiteraard wordt dit bereikt door een ultra-aerodynamisch ontwerp dat de originele lijnen van de Ioniq 6 dicteert. Dit streamliner-achtige ontwerp zorgt ervoor dat hij door de wind snijdt zonder zichzelf te forceren, waardoor hij energie bespaart. De kers op de taart is dat de Ioniq 6 ook in staat is om ultrasnel op te laden, met 240 kW. In theorie is de Hyundai Ioniq 6 dus helemaal klaar voor de reis – nu maar eens kijken hoe het in de praktijk is!

 

En route !

Met de batterij volledig opgeladen vertrekken we vanuit Brussel richting de Franse Alpen voor een tocht die we al hebben afgelegd in een Tesla Model 3, een Kia EV6 of een Audi Q4. Zullen we twee keer, drie keer of meer moeten stoppen om de finish op 950 km te bereiken? De eerste stint geeft wat aanwijzingen: er is al meer dan 400 km afgelegd en de batterij is net geen 10%! Het is tijd om voor de eerste keer te stoppen en de stekker van de Ioniq 6 in het stopcontact te steken. Tegen de tijd dat je iets te eten of te drinken hebt gekocht en naar het toilet bent gegaan, is er al een half uur voorbij. Genoeg tijd voor de batterij om van 7% naar 92% te gaan. Daarna gingen we op weg voor nog een estafette van 340 km, aan het einde waarvan de batterij nog maar 17% zou zijn. Een tweede stop zorgde ervoor dat de batterij in 25 minuten naar 80% kon klimmen en de eindstreep werd uiteindelijk bereikt met een batterijreserve van 35%. Op de terugweg werd om comfortredenen besloten om drie keer te stoppen, en de totale oplaadtijd was nog beter dan op de heenreis: 45 minuten. Deze Ioniq is klaar om nog sneller te gaan dan zijn inzittenden!

 

Recordverbruik

Terwijl de Kia EV6 van vorig jaar het ook mogelijk maakte om slechts twee keer te stoppen en een paar snelwegtrajecten bij 110 km/u op te geven, was dit bij de Ioniq 6 helemaal niet nodig. Zelfs als je met 130 km/u op de snelweg rijdt en optimaal gebruik maakt van zijn 228 pk in de bergen, is het brandstofverbruik van de auto na 2000 km slechts 17 kWh/100 km. Een uitstekend resultaat dat het nut van zijn ontwerp onderstreept.

 

Drie keer zoveel laadpunten

Naast de kwaliteiten van de auto heeft deze nieuwe elektrische reis ook geleid tot een wildgroei aan oplaadpunten op verzorgingsplaatsen langs snelwegen in Frankrijk. In een jaar tijd is het aantal verdrievoudigd tot bijna 3000. Dit maakt het plannen van een elektrische reis een stuk minder spannend. FastNed, Engie en Total hebben zich allemaal aangesloten bij Ionity en mensen stoppen graag bij stations die soms meer dan 10 of 20 oplaadpunten hebben om de toestroom van reizigers aan te kunnen. Landen als België zouden er goed aan doen zich te laten inspireren door deze snelle ontwikkelingen.

 

Budget

Laten we afsluiten met een opmerking over het budget dat nodig is om met de Ioniq 6 te reizen. Met een gemiddelde prijs per kWh van €0,60 op snelladen komen de kosten per 100 km op €10. Een gelijkwaardige auto met verbrandingsmotor zou bijna hetzelfde budget vereisen. Een gelijkwaardige auto met verbrandingsmotor zou bijna hetzelfde budget vereisen. Als je echter thuis oplaadt tegen een goedkoper tarief, zou de vergelijking anders uitvallen en meer in het voordeel van elektrische auto’s zijn.

 

Fleetrapport

Afgezien van Tesla leek een elektrische wagen nog nooit zo gemakkelijk om mee op reis te nemen. Dankzij de zeer comfortabele reikwijdte en het uiterst gecontroleerde brandstofverbruik, maar ook dankzij de laadsnelheid en een netwerk van snellaadpunten dat exponentieel toeneemt. Bovendien gaan deze kwaliteiten gepaard met een uitstekende binnenruimte en geweldige prestaties. Voor deze versie met de 77,4 kWh batterij in Core-uitvoering moet je € 45.866 exclusief btw neertellen. Een versie met een 53 kWh batterij is ook verkrijgbaar vanaf € 41.000. Op leasebasis kost onze versie met de grote, goed uitgeruste accu ongeveer 950 euro exclusief btw.

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels