De Master werd in 2019 bijgewerkt. Het uiterlijk blijft dus ongewijzigd. De nieuwe E-Tech versie heeft nu echter een batterij met een grotere capaciteit: 52 kWh tegenover 33 kWh voorheen. Hierdoor wordt de actieradius vergroot van 120 tot 200 km. Standaard kan de Master E-Tech worden opgeladen tot 7,4 kW in eenfasige wisselstroom of 22 kW in gelijkstroom. Aangesloten op een 7,4 kW-Wallbox zal de batterij in 5 uur tot 80% worden opgeladen en in 10 uur op een 3,7 kW-stopcontact voor huishoudelijk gebruik. Merk op dat met een gelijkstroomterminal het equivalent van 50km in 45 minuten kan worden geladen.
Rijden met één pedaal
Met een stuurkolom die alleen in de hoogte kan worden versteld, kan de Master slechts een zeer gemiddelde rijpositie bieden, met, in ons geval, een stuurwiel dat te ver van het lichaam staat. We klaagden ook al snel over de plaats van de versnellingspook, die ongemak veroorzaakt aan de buitenkant van de knie. Er worden drie posities voorgesteld: R, N en D. Er is geen P(arking)-stand (vergeet niet aan de handrem te trekken als je eenmaal stilstaat) en ook geen stand waarmee je de intensiteit van de regeneratie kunt regelen. Wat dit betreft heeft Renault gekozen voor een vrij belangrijke motorrem, die het mogelijk maakt (mits een minimum aan anticipatie) om met één pedaal te rijden. Een keuze die logisch lijkt gezien het feit dat dit model in de eerste plaats bedoeld is voor stads- en voorstadsverkeer.
Middelmatige prestatie
De Master E-Tech is vrij levendig als je hem start, maar hij loopt snel leeg. Na 50 km/u lijkt hij aan het einde van zijn reserves te zijn (de motor ontwikkelt slechts 76 pk!) en het is slechts met veel moeite dat de acceleratie doorgaat tot… 80 km/u, de elektronisch begrensde maximumsnelheid van ons testmodel. Voor een elektrische auto vonden we de motor ook te veel fluiten, ook al is het waar dat de autoradio dat gemakkelijk kan verdoezelen.
Bij het begin van de test met een L2H2-versie, hadden we een bereik van 186 km. Aan het einde van een rit van 20 km gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van 26,6 kWh/100 km met een actieradius van 175 km. Dit bewijst de doeltreffendheid van regeneratie.
Vlootrapport
De Master E-Tech Electric 52 kWh zal worden aangeboden in 15 versies in plaats van 6 voorheen, met 3 keuzes van lengte en hoogte. Het gamma, dat beschikbaar is in 3,1 ton en 3,5 ton, zal worden vervolledigd met een versie van 3,8 ton. Let wel dat deze elektrische versie geen centimeters aan laadvermogen inlevert ten opzichte van de versie met verbrandingsmotor. Maar met een zeer beperkte autonomie, een ouderwetse rijpositie en vooral eerder middelmatige prestaties, moet je wel heel milieubewust zijn om door dit voertuig verleid te worden.