Gepubliceerd op 23 August 2022 om 11h22
Door Jeroen Evens
Experten gelinkt :

Fleet test Tesla Model Y Performance: Made in Berlin

De Tesla Model Y breidt zijn gamma uit met een Performance-model dat perfect past bij zijn naam. Het is ook de eerste versie die in Europa wordt geproduceerd, in de Gigafactory in Berlijn.

||||
|||| © ||||

Enkele maanden na zijn aankomst in België breidt Tesla Model Y zijn gamma uit met de Performance-versie, die zich bij de reeds geteste Long Range-versie voegt. Terwijl de eerste versie nog uit China werd geïmporteerd, is deze nieuwe Performance-versie de eerste Tesla die wordt vervaardigd in de Gigafactory in Berlijn, waar de productie onlangs van start is gegaan. Wat de bouwkwaliteit betreft, blijft de balans positief en zijn de verschillen minimaal.

Ultraperformant

De Tesla Model Y Performance verdient zijn naam zeker. De Long Range-versie kon al rekenen op een explosieve acceleratie met een 0 naar 100 km/u-tijd van slechts 5 seconden. Een tijd die concurrerend is met bepaalde sportwagens. De Performance-versie gaat nog een stap verder met een tijd van 3,7 seconden voor dezelfde oefening. Tegelijkertijd neemt de topsnelheid toe van 217 tot 250 km/u. Achter het stuur is het gewoon spectaculair. Maar is het echt nodig?

Altijd sober

Gewoonlijk betekent een dergelijke prestatieverhoging vaak een toename van het brandstofverbruik. Gelukkig blijft het brandstofverbruik van Tesla hetzelfde. De WLTP-actieradius wordt slechts gereduceerd van 533 tot 514 km. In werkelijkheid hebben we, onder ideale temperatuuromstandigheden en met anekdotisch bewijs van overdreven acceleratie, een redelijk gemiddeld verbruik gemeten van 18 kWh/100 km en 19 kWh/100 km op de snelweg. Dit betekent praktisch gezien een grote actieradius, bovendien zijn lange ritten gemakkelijk mogelijk in combinatie met het Tesla Supercharger-netwerk.

Verlaagde ophanging

In vergelijking met de Long Range-versie heeft de Performance-versie gewijzigde stoelen en pedalen, standaard 21-inch wielen en een 1 mm verlaagde ophanging. Verrassend genoeg was deze Model Y niet minder oncomfortabel dan de eerste die we testten, maar de besturing zou wel wat preciezer mogen. Voor de rest is het interieur nog steeds even sober als beschreven in onze eerste test.

Vlootrapport

In vergelijking met de Long Range-versie is deze Performance-versie sneller en slechts iets minder zuinig. De extra 4.000 euro die nodig is, geeft toegang tot een zekere exclusiviteit en bovendien tot levertijden die soms interessanter zijn gezien de nabijheid van Berlijn.

Budget:

Tesla Model Y Performance : 70.000€

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels