Gepubliceerd op 2 July 2024 om 01h00
Door Nicolas Joannès

Fleettest Audi Q6 e-tron: Langeafstandsreiziger

De Audi Q6 neemt in het gamma van volledig elektrische SUV’s van het merk plaats tussen de Q4 en de Q8. Bovendien introduceert dit nieuwe model, met een actieradius van bijna 640 km, het met Porsche gedeelde PPE-platform, dat zeer hoge oplaadsnelheden garandeert.

© Dynamic photo, Colour: Daytona Grey perl effect.

De al enkele jaren geleden aangekondigde Audi Q6 is nu eindelijk op de markt. Weinig verrassend is zijn design typisch Audi, maar hij onderscheidt zich met OLED-koplampen van de nieuwe generatie die een actieve lichtsignatuur weergeven en communiceren met de omgeving van de auto (Car-to-X). Zijn proporties lijken sterk op die van de Q4, maar hij is 19 centimeter langer. Met een lengte van 4,77 meter laat hij nog steeds genoeg ruimte voor de Q8 om de rol van topmodel in Audi’s aanbod van 100% elektrische SUV’s te vervullen.

Op maat van gezinnen

Zijn afmetingen stellen de Audi Q6 in staat om zeer veel ruimte te bieden. De koffer heeft een inhoud van 526 liter en daarnaast is er nog een frunk van 64 liter. De achterste inzittenden hebben voldoende plaats. Ze zullen het echter jammer vinden dat de materiaalkeuze minder zorgvuldig is dan voorin. Naast een zeer fraaie afwerking (behalve het onderste gedeelte), zien we voorin een combinatie van gebogen schermen van respectievelijk 11,9 en 14,5 duim die goed opgesteld zijn voor de bestuurder. De voorste passagier heeft eveneens een bedieningsscherm voor zich, dat onzichtbaar is voor de bestuurder zodra de auto in beweging komt.

Tijdens het rijden stel je meteen de geluiddemping van de Q6 op prijs. Beschermd tegen geluiden van buitenaf profiteert de bestuurder van de toch al zeer hoge prestaties van deze eerste versies van de Audi Q6. Met zijn 388 pk heeft de Q6 quattro slechts 5,9 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren, terwijl de SQ6 met zijn 516 pk in de buurt komt van 4 seconden voor dezelfde oefening. Dus ondanks het aanzienlijke gewicht van de Q6 zijn de sensaties adembenemend, ook al kan deze SUV niet als dynamisch worden omschreven.

Klaar voor lange ritten

Bij een langzamer tempo wordt het regeneratieve remsysteem erg goed gestuurd. Het is moduleerbaar en erg krachtig, waardoor het verbruik van de Q6 niet zo hoog oploopt als dat van zijn grote broer, de Q8. Zo noteerden we op de meest gunstige trajecten tijdens onze test een stroomverbruik van 20 kWh/100 km.

In combinatie met een batterij met een erg hoge capaciteit (100 kWh) kunnen de verschillende versies van de Q6 dankzij dat verbruik bogen op een WLTP-actieradius van 598 tot 637 km. Dat uiterst comfortabele rijbereik wordt bovendien gecombineerd met een 800 V-architectuur waarmee de Q6 tot 270 kW kan laden. Dat is genoeg om in slechts 21 minuten van 10 naar 80% te gaan.

Fleetbalans

De Audi Q6 quattro kost 62.727 euro excl. btw en is daarmee 20.000 euro minder duur dan de nieuwe elektrische Porsche Macan, waarmee hij zijn nieuwe technische PPE-platform deelt. Dankzij dit nieuwe platform kan deze grote SUV ver rijden en hoeft hij maar kort te stoppen om op te laden.

Kader: meer versies op komst

De Q6 is vanaf deze zomer leverbaar als quattro en SQ6, maar vanaf het derde kwartaal van dit jaar wordt het gamma aangevuld met een achterwielaangedreven long range-versie (57.272 excl. btw). Daarna zal het gamma nog verder worden uitgebreid. Enerzijds naar onderen toe, met een lagere accucapaciteit, en anderzijds zal wie geen genoegen neemt met de 516 pk van de SQ6, blij zijn te horen dat de Audi RSQ6 al is aangekondigd. Tot slot staat er ook een Sportback-carrosserievariant met een aflopende daklijn gepland.

Technische fiche

Audi Q6 e-tron Advanced
Motor elektrisch
Vermogen 225 kW / 388 pk
Leeggewicht 2.815 kg
Koffervolume 526 liter
Rijbereik 598 km
Gemiddeld verbruik 16,7 kWh/100 km
Uitstoot van CO2 0 g/km
Topsnelheid 210 km/h
Batterijcapaciteit 100 kW

Beheersinformatie

Basisprijs excl. btw
€ 57.272
Basisprijs incl. btw € 69.300
Fiscaal vermogen
4 PK
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) € 61,50
BIV (Vlaanderen)  € 0
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) € 97,68
Rijtaks (Vlaanderen)  € 0
Fiscale aftrekbaarheid
100%
Bruto VAA gebruiker
180,17 €/maand
Verworpen uitgaven
€ 18,02€/maand
Taks uitstoot CO2 € 40,25/maand
Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels