Gepubliceerd op 26 January 2022 om 10h38
Door Jeroen Evens

Fleet test Audi Q4 e-tron: Een nieuw tijdperk

Met de Q4 e-tron begeeft Audi zich volledig op de markt van de elektrische voertuigen. Deze veelzijdige compacte SUV, die een neef is van de Volkswagen ID4 en de Skoda Enyaq, leent zich gemakkelijk voor alledaags gebruik, vooral de versie met een grote actieradius die wij konden testen.

||||||||
|||||||| © ||||||||

In 2018 presenteerde Audi zijn eerste 100% elektrische model, de e-tron Quattro, die de vorm aannam van een grote SUV. Het 100% elektrische gamma van het merk met de ringen omvat nu ook de e-tron GT berline en de Q4 e-tron, het hoofdrolspeler van dit artikel. Deze compacte SUV is gebaseerd op het modulaire MEB-platform van de Volkswagen-groep, dat werd geïntroduceerd met de ID.3. Dankzij deze specifieke architectuur kan hij ondanks zijn beperkte lengte van 4,59m een gevoel van ruimte bieden dat het hogere segment waardig is. Door het ontbreken van een middentunnel kunnen de passagiers bovendien op hun gemak plaatsnemen, terwijl de bagageruimte vrij royaal is: 520 liter.

 

Dankzij zijn specifieke architectuur biedt de Q4 veel ruimte en is zo het superieure segment waardig.

Praktische details

Voorin geniet de bestuurder van digitale instrumenten op een 10,25″-scherm, terwijl de ID4 en Enyaq het moeten doen met een scherm dat half zo groot is. Bovendien biedt de Q4 e-tron een augmented reality head-up display met navigatiesymbolen die zich aanpassen aan de omgeving. De afwerking is ook zeer goed en de opbergruimtes zijn talrijk en praktisch, zoals de flessenhouders die binnen handbereik van elke passagier zijn geplaatst. Hoewel de gestrekte A-stijlen bijdragen tot de dynamische stijl van de Q4, die ook heel geslaagd is, kunnen ze soms het zicht naar voren belemmeren.

 

 

 

Op ritten in de stad en in de voorsteden verbruikte de Q4 zeer redelijk.

Variabel bereik

Voor de Q4 zijn drie motorvarianten beschikbaar: 170 of 204pk met achterwielaandrijving of 299 pk met twee motoren en Quattro vierwielaandrijving. De middelste versie met de 77 kWh netto-capaciteit batterij biedt de beste actieradius: 520 km volgens de WLTP-cyclus. Op de snelweg in de winter zal deze waarde bij lange niet gehaald worden, maar voor stadsritten en ritten in de voorsteden gaf de Q4 ons ondanks de eerder koele temperaturen een zeer redelijk verbruik: 18 kWh/100 km. Dit is een goed voorteken voor het werkelijke bereik. Deze compacte SUV is ook een plezier om in te rijden, met zeer goede prestaties en een zeer gezond gedrag.

 

Vlootrapport

De Audi Q4 onderstreept de maturiteit en veelzijdigheid die de nieuwste elektrische auto’s van grote fabrikanten nu aan de dag leggen. De prijzen beginnen bij €41.990, maar kunnen snel oplopen, afhankelijk van de gekozen motor en opties.

 

Fotogalerij

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels