Met elektrische motorfietsen loopt het nog niet zo’n vaart als met auto’s. Om te beginnen omdat het aanbod nog relatief beperkt is. Er zijn wel enkele kleine merken die zich erop gestort hebben, zoals het Chinese Niu of het Amerikaanse Zero Motorcycles, maar de gevestigde motorfietsconstructeurs hebben in deze niche nog weinig te bieden, als we de exclusieve én peperdure Harley-Davidson Livewire uit 2020 even buiten beschouwing laten.
Fleettest BMW CE 02 eParkourer: alternatief op twee wielen
De files zat? Of gewoon nood aan wat meer fun tijdens de dagelijkse pendelrit? Dan is de BMW CE 02 eParkourer misschien wel iets voor u. Deze volledig elektrische tweewieler ziet er hip uit, en bovendien hoef je geen doorwinterd motorrijder te zijn om ermee door de stad te zoeven.
Bij BMW Motorrad hebben ze sinds dit jaar echter al een tweede volledig elektrische model. Er was al de CE 04, een futuristisch ogende maxiscooter die recht uit Bladerunner weggereden lijkt te zijn, en die heeft ondertussen een kleiner broertje gekregen dat CE 02 werd gedoopt. Deze nieuwkomer mikt met zijn ontwerp op een wat jonger publiek: wanneer je hem voor het eerst ziet, doet hij een beetje denken aan de zogenaamde fatbikes die op korte tijd bijzonder populair zijn geworden bij de jeugd.
Twee versies
Er bestaat trouwens een versie van de CE 02 met gereduceerd vermogen (4 kW) en een maximumsnelheid van 45 km/u, waardoor hij als bromfiets wordt beschouwd en bestuurd mag worden vanaf 16 jaar met een rijbewijs AM. De ‘volwaardige’ CE 02 heeft een vermogen van 11 kW en wordt dus gelijkgesteld met een 125 cc-motorfiets. Dat betekent dus dat je geen speciaal motorrijbewijs nodig hebt om ermee te mogen rijden, op voorwaarde dat je autorijbewijs dateert van voor 1 mei 2011. En zelfs indien dat rijbewijs B recenter werd behaald, volstaat het om 4 uur motorrijles te volgen zonder theorie- of praktijkexamen.
Dat verlaagt de drempel om als automobilist de CE 02 een kans te geven. Temeer omdat je geen doorwinterd motorrijder hoeft te zijn om ermee op pad te gaan – die halen er waarschijnlijk toch hun neus voor op. Met zijn gewicht van 132 kg (de AM-versie is met 119 kg nog lichter) is deze elektrische tweewieler ondanks zijn batterijen geen zwaargewicht, en ook de zadelhoogte van slechts 750 mm van de grond maakt dat ervaring als motard niet per se een must is en dat ook wie wat kleiner van gestalte is, geen moeite zal hebben om de CE 02 te mennen – ondanks zijn lage gewicht beschikt hij zelfs over een achteruitversnelling.
Tot 95 km... op papier
Wat de stroomvoorziening betreft, die komt van twee batterijen die zich direct onder het zadel bevinden en die elk een nuttige capaciteit hebben van 1,96 kWh. De AM-versie moet het standaard met één zo’n accu stellen, maar kan als optie met een tweede worden uitgerust. De batterijen, die een spanning hebben van 48 volt, worden opgeladen aan een gewoon huishoudelijk stopcontact.
Van 0 naar 100% gaan neemt 2 uur en 40 minuten in beslag met de standaardlader van 0,9 kW, maar met de optionele snellader van 1,5 kW (die je dan wel in een soort van fietstas aan het frame moet meenemen) kun je in 1 uur 40 minuten laden van 20 tot 80%. Het rijbereik bedraagt 95 km volgens de WMTC-cyclus (World Motorcycle Test Cycle), de topsnelheid 95 km/u. Voor de AM-versie is dat respectievelijk 45 km en 45 km/u.
Stadsrakker
Toen we ons testexemplaar gingen ophalen, vermeldde het digitale schermpje op het stuur effectief een rijbereik van 94 km. Meer dan genoeg om van de showroom in Brussel tot thuis in Antwerpen te geraken dus, zo dachten we. Maar net als bij elektrische auto’s slinkt het rijbereik natuurlijk als sneeuw voor de zon naarmate de snelheid toeneemt. Na de Brusselse ring en een kort stukje op de E19 was het geschatte rijbereik dan ook al zodanig gezakt dat we niet meer op onze bestemming zouden raken en ons dus genoodzaakt zagen om een van de eerste afritten te nemen en verder te rijden langs secundaire wegen.
Nu is de CE 02 ook niet echt bedoeld voor snelwegritten. Ons testexemplaar bleek wel iets vlotter dan opgegeven (101 km/u op de teller in plaats van 95), maar dat maakt nog steeds dat je je als opgejaagd wild voelt wanneer je op de middelste rijstrook een vrachtwagen aan het inhalen bent. Bovendien kan de elektromotor bij die snelheden behoorlijk luidruchtig worden, een monotoon gezoem dat op den duur behoorlijk vervelend gaat worden als je erop begint te letten.
Gelukkig blijkt de kleine BMW zich veel beter in zijn sas te voelen op kleinere wegen (die gerust wat bochtig mogen zijn, hoe meer hoe liever zelfs), en nog meer in de stad. Daar is hij dan ook voor gemaakt, en zodra je wat zelfvertrouwen hebt gewonnen, biedt hij daar behoorlijk wat rijplezier en kun je met een minimum aan behendigheid tussen het drukke verkeer door laveren. Best kwiek ook, want optrekken van 0 tot… 50 km/u vergt slechts 3 seconden. Er zijn trouwens verschillende rijmodi: ‘Flow’ en ‘Surf’, aangevuld met een derde modus ‘Flash’ met het optionele Highline pack, dat verder onder andere handvatverwarming, specifieke esthetische details en de al vermelde snellader omvat.
Fun op 2 wielen
Eerlijk gezegd leek het verschil tussen de die drie rijmodi ons in de praktijk niet zo flagrant, behalve dan wat de energierecuperatie bij lage snelheid betreft, waardoor je wat meer of minder gebruik moet maken van de klassieke remmen om volledig tot stilstand te komen. Overigens is er alleen ABS op de voorrem, waardoor meer gevorderdere speelvogels (of hooligans…) zich kunnen amuseren alsof ze met een BMX onderweg zijn.
Verder is de gasrespons natuurlijk ook wat directer in de modus Flash, waardoor je zeker bij de eerste kennismaking best wat behoedzaamheid aan de dag legt bij het opentrekken van de gashendel, vanwege het ogenblikkelijk beschikbare koppel van de elektromotor (55 Nm, of 45 op de AM-versie).
Ten slotte biedt de CE 02 niet alleen een flinke dosis rijplezier (binnen zijn grenzen), maar ook voldoende rijcomfort. Op twee wielen is het natuurlijk altijd aanbevolen om te proberen de vele putten in de Belgische wegen te vermijden, maar doorgaans brengt de kleine BMW het er goed vanaf. Alleen op echt lamentabele ondergrond gaat het wat stuiteren, maar dan is de boodschap gewoon wat snelheid minderen. De rijhouding is in ieder geval uitstekend, waarbij we wel moeten toegeven dat we altijd zonder passagier hebben gereden en dus een redelijk rechte houding naar wens konden afwisselen met een meer relaxte.
Fleetbalans
Voor wie wat extra ruimte heeft in zijn of haar mobiliteitsbudget, kan de BMW CE 02 een efficiënt en plezierig alternatief voor de bedrijfswagen zijn. Tenminste als de weersomstandigheden goed zijn, én… de woon-werkafstand niet te groot is, want terwijl de recentste voertuigen op vier wielen steeds minder aanleiding geven tot range anxiety, is het rijbereik hier toch zeker nog iets om rekening mee te houden. Al is dat met een speedpedelec natuurlijk ook het geval, en in vergelijking daarmee heb je hier het voordeel dat je niet hoeft te trappen. En dat voor niet eens zoveel meer geld: deze elektrische en net als motorfietsen op benzine 100% aftrekbare hippe vogel kost 7.099,17 euro excl. btw (6.272,73 euro excl. btw voor de AM-versie)… zonder opties weliswaar, want het blijft natuurlijk een BMW.
Gelijkaardige artikels
Maak vandaag uw gratis account aan en ervaar de beste leeservaring!
Uw voordelen:
- Exclusieve toegang tot premium content: diepgaande analyses, intertviews & rapportages
- Het wekelijks ontvangen van de actualiteit, trends en evenementen in uw mailbox.
- Het bewaren van de artikels die u op een later tijdstip wenst te lezen of te delen met uw collega’s.
- Een gepersonaliseerde pagina op basis van uw interesses en voorkeuren.