Gepubliceerd op 24 September 2024 om 13h58
Door Nicolas Joannès

Fleettest Hyundai Ioniq 5 N: ICE-sensaties

Het is niet de eerste keer dat er een supersnelle elektrische auto op de markt komt. Maar de Hyundai Ioniq 5 N onderscheidt zich door zijn geharde karakter en een aantal argumenten die hem dichter bij een sportieve auto met verbrandingsmotor brengen. Meer dan welke elektrische auto voordien!

Enerzijds is de Hyundai Ioniq 5 al bekend sinds zijn onthulling in 2021, gevolgd door zijn titel World Car of the Year. Anderzijds heeft Hyundai’s sportieve afdeling ‘N’ al een aantal sportieve modellen met verbrandingsmotor geproduceerd die overlopen van kwaliteiten, zoals de i30 N en de i20 N. Dus wanneer die laatste besluit om zich over die eerste te buigen, is het resultaat een veelbelovend model: de Ioniq 5 N.

Sportieve look

Aan de buitenkant zet deze Ioniq 5 N al de toon met een uiterlijk dat hem duidelijk onderscheidt van een ‘gewone’ Ioniq 5 (zeer in tegenstelling tot al eerder geteste Kia EV6 GT). Naast specifieke kleuren pakt de N uit met grote wielen van 21 duim, evenals met verschillende aerodynamische verbeteringen – spoiler, zijvleugels, voorbumper en radiatorrooster.

Ook binnenin trekt de Ioniq 5 N de kaart van de sportiviteit. Niet alleen vanwege het specifieke stuurwiel met erg nuttige nieuwe knoppen, maar vooral vanwege de authentieke kuipstoelen. Voor de rest is het dashboard nog altijd even modern en werd de uitstekende interieurruimte van het model gevrijwaard.

Sportief temperament

Gelukkig is dat alles niet voor de show: zo kan de Hyundai Ioniq 5 N prat gaan op 650 pk, twee keer zoveel vermogen als de strafste klassieke Ioniq 5! Daarmee heeft hij slechts 3,4 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren en haalt hij een topsnelheid van 260 km/u. Dat zijn prestaties die die van een authentieke sportwagen waardig zijn, ook al verrassen ze niet meer zo gezien de huidige superkrachtige EV’s.

Dit is waar de Ioniq 5 N echt tot zijn recht komt. De bestuurder en zijn passagiers worden natuurlijk in hun stoel geplakt door dergelijke acceleraties, maar de Ioniq 5 N profiteert ook van de vele technische verbeteringen om een weggedrag te bieden dat zowel snedig als gul is, met enkele geoptimaliseerde drifts. Je zou zijn gewicht bijna vergeten.

Geluid en versnellingen!

Maar de revolutie die deze Ioniq 5 N teweegbrengt wat betreft de feedback die een elektrische sportieveling biedt, komt door twee extra argumenten: geluid en versnellingen. De Ioniq 5 N bootst het geluid van een benzinemotor na in al zijn subtiliteiten dankzij N Active Sound+. Nog beter is dat het N e-Shift de sensaties van een versnellingsbak met dubbele koppeling kan reproduceren, waarbij fake schakelovergangen uiterst realistisch worden gemaakt door koppelfeedback die de passagiers echt door elkaar schudt. Hyundai’s N-afdeling verdient zeker een stevig schouderklopje.

Fleetbalans

Nog nooit heeft een elektrische auto de sensatie van een auto met verbrandingsmotor zo dicht benaderd. En aangezien de Hyundai Ioniq 5 N al zijn andere kwaliteiten behoudt, waaronder een zeer aantrekkelijke fiscale aftrekbaarheid, kunnen we alleen maar een positieve conclusie trekken. Uiteindelijk is alleen de actieradius (iets meer dan 300 km afhankelijk van het gebruik) een echt probleem, maar dit wordt gecompenseerd door de al even supersnelle laadsnelheid.

 

Prijs: vanaf € 75.421 incl. btw

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Voertuigen , Fleettests

Gelijkaardige artikels