Gepubliceerd op 28 February 2024 om 13h19
Door Nicolas Joannès

Fleet test Kia EV6 GT: Elektrische granturismo?

De GT-versie is de nieuwste toevoeging aan het Kia EV6-gamma en verhoogt de vermogenslat tot 585 pk. Volstaat die cavalerie om van de Kia EV6 een echte granturismo te maken?

||||
|||| © ||||

De in het voorjaar van 2021 voorgestelde EV6 betekende het begin van een nieuw tijdperk voor Kia en zustermerk Hyundai. Beide profiteerden van het nieuw technische platform E-GMP met een 800V-architectuur. Sindsdien werd de grote EV9 toegevoegd aan het gamma, dat binnenkort nog verder zal worden uitgebreid met de EV3, EV4 en EV5.

Nadat hij in 2022 werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar, is de Kia EV6 niet op zijn lauweren gaan rusten en blijft zijn gamma evolueren. Het begint momenteel bij twee achterwielaangedreven versies met 170 of 229 pk, gevolgd door een versie met vierwielaandrijving en 325 pk. Met zijn 585 pk op alle vier de wielen staat de GT-versie op dit moment aan de top van het gamma.

Ondanks dat supersportieve vermogen verschilt de Kia EV6 GT maar heel weinig van de rest van het gamma. De bumpers werden discreet gewijzigd en alleen de grote 21-duimwielen met daarachter groene remklauwen onderscheiden hem echt, evenals de GT-badge natuurlijk. Ook binnenin blijven de wijzigingen discreet, met uitzondering van specifieke groene stiksels en inzetstukken, en kuipstoelen die helaas niet elektrisch zijn.

Magische knop

Op het stuur is echter een magisch ‘GT’-knopje te vinden, dat de volledige kracht van het beest ontketent. Met zijn vierwielaandrijving plakt de EV6 GT de hoofden van zijn vijf inzittenden meteen tegen de hoofdsteunen en heeft hij slechts 3,5 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren. Met 585 pk en 740 Nm onder de rechtervoet is de EV6 GT ultraperformant en kan hij zelfs 260 km/u halen voor wie hem zou willen uitlaten op de Autobahn of op een circuit. De stuurinrichting en de voortrein zijn erg nauwkeurig, waardoor de EV6 tot op de millimeter kan worden gepositioneerd en het weggedrag zeer efficiënt is, terwijl de kuipstoelen effectieve steun bieden in bochten.

De keerzijde van de medaille is dat bij een dynamische of sportieve rijstijl het verbruik even snel de hoogte in schiet als de actieradius afneemt. Zelfs met een meer ontspannen rijstijl kwam de GT tijdens onze test niet verder dan 295 km, in weliswaar ongunstige weersomstandigheden (WLTP-rijbereik: 424 km). Dat de Kia EV6 GT zo snel opnieuw aan de stekker moet, doet een beetje afbreuk aan zijn gran turismo-karakter, maar gelukkig profiteert hij van zijn 800V-architectuur om met een erg hoge snelheid te laden.

Fleetrapport

Ondanks zijn relatieve discretie is de Kia EV6 GT toch in staat om prestaties neer te zetten die hem aan de top van het segment van 100% elektrische modellen plaatsen. De ietwat beperkte actieradius rijmt niet echt met gran turismo, maar de EV6 maakt dat goed met zijn snelle laadcapaciteiten en zijn gevrijwaarde comfortniveau.

Prijs: € 61.066 excl. BTW – € 73.890 incl. BTW

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels