Na jaren van afwezigheid is Lancia terug in België. Om zichzelf nieuw leven in te blazen heeft het merk gekozen voor een stadsauto met dezelfde basis als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Maar de Ypsilon is veel meer dan een ‘kopie’ van zijn neven in de Stellantis-groep, zoals we konden vaststellen tijdens onze testrit…
Voor zijn herlancering in Europa geeft Lancia geeft na zijn thuismarkt prioriteit aan België en Luxemburg en aan Nederland. De Belgische journalisten waren dan ook bij de eersten om een testrit te maken in de Lancia Ypsilon van 2024, die niets gemeen heeft met de laatste Ypsilon uit 2011. Waarom België als eerste? Dat leest u hier.
De aankleding van deze Ypsilon is bijzonder verzorgd. De atypische grille doet denken aan het iconische ‘kelkvormige’ radiatorrooster. Het zwartgelakte gedeelte is een eerbetoon aan de Lancia Beta Montecarlo. De achterzijde doet denken aan de legendarische Stratos. Als die namen geen belletje doen rinkelen, weet dan gewoon dat Lancia heeft geput uit zijn rijke verleden. En geloof ons, tijdens onze testrit in Turijn maakten de rondingen echt indruk. Het is lang geleden dat we hoofden hebben zien draaien voor een auto in dit segment! Het valt niet te ontkennen: zijn looks zijn onderscheidend en lokken reacties uit.
Wanneer je in het interieur duikt, ontdek je een compleet nieuw dashboard. Het herbergt een dubbel scherm van 10,25 duim; veel groter zul je niet vinden in dit segment. Dan is er nog een gloednieuw multifunctioneel tafeltje in het midden. Je kunt je smartphone erop leggen om hem inductief op te laden, of hem in de gleuf schuiven om hem als derde scherm te gebruiken. Meer in het algemeen kan je op deze ‘koffietafel’ ook een tablet of laptop plaatsen.
En dan zijn er, vanaf het tweede uitrustingsniveau, die fluwelen stoelen. Ja, fluweel! Om je thuis te voelen in je eigen salon, met soms verrassende kleuren als blauw en oranje. Overigens is er ook kleur terug te vinden op een deel van het dashboard en de deurpanelen, op een gerecycled materiaal dat aangenaam aanvoelt. Dit draagt bij aan een warmere, premium sfeer, heel anders dan in zijn neven, de 208 en de Corsa, al zijn er nog altijd enkele harde kunststoffen op de lagere delen van het meubilair.
Onze indruk? Het interieur voelt erg knus aan en de stoelen zijn, hoewel hun zitting wat kort is, comfortabeler dan gemiddeld. Maar als je het snel warm hebt, kies dan voor de stoffen bekleding in plaats van fluweel.
Onder de motorkap is er keuze uit twee motoren om de voorwielen aan te drijven. De gloednieuwe mildhybride benzinemotor van 100 pk of de 156 pk sterke elektromotor die ons het meest interesseert. Dat komt goed uit, want ondanks het lage brandstofverbruik (minder dan 5 liter/100 km), de goede sturing van de automatische versnellingsbak en de goede geluidsisolatie, is de benzineversie niet per se de leukste om mee te rijden. Wij gaven de voorkeur aan het directe koppel – 260 Nm – van de elektromotor, dat zo goed bij deze Ypsilon past.
We vonden de algehele balans van de elektrische versie zelfs iets beter dan die van de benzineversie. Maar over het geheel genomen is de schokdemping in beide gevallen comfortabel te noemen, al hadden we misschien iets meer verwacht van een Lancia. Zo leek ons op sommige snelheidsremmers de achtertrein wat stug.
En hoewel de trekkracht voor verbetering vatbaar is, zal het weggedrag op hoge snelheden in de smaak vallen bij liefhebbers van dynamisch rijden. Op dat vlak heeft de Ypsilon trouwens een geheimpje: zijn spoorbreedte is 24 mm groter dan die van zijn neven uit de Stellantis-groep, wat het bochtenwerk bij middelhoge en hoge snelheden verbetert. Een laatste erg positief punt was het gewoonweg wonderbaarlijke stroomverbruik tijdens onze testrit: minder dan 13 kWh/100 km, wat veel goeds belooft voor het behalen van de geclaimde 403 km.
Qua uitrusting ontbreekt het deze Lancia aan niets. Het enige dat opvalt, is dat de 11 kW boordlader voor alle versies optioneel is, net als een warmtepomp (behalve voor de beperkte reeks Cassina). Natuurlijk zijn niet alle rijhulpsystemen standaard vanaf het eerste uitrustingsniveau. Dat verklaart deels waarom de basisprijs van deze elektrische Ypsilon aangenaam verrassend is: vanaf 28.512 euro exclusief btw. Dat is minder dan die van zijn neven, de e-208 en de Corsa Electric! Reken voor private lease op een maandelijks bedrag van 329 euro (inclusief easy wallbox).
Deze nogal agressieve prijspositionering zou in combinatie met een minimaal VAA Lancia echt moeten helpen om een waardige comeback te maken! Temeer omdat deze Ypsilon echt geslaagd is……
De eerste leveringen vinden plaats in september. In mei 2025 wordt een 240 pk sterke elektrische versie aan het gamma toegevoegd.
Lancia Ypsilon Electric (115 kW/156 pk)
TECHNISCHE INFORMATIE |
|
Motor | elektrisch |
Maximumvermogen | 115 kW/156 pk |
Maximumkoppel | 260 Nm |
Leeggewicht | 1.584 kg |
Koffervolume |
309 l |
Autonomie | 403 km |
Gemiddeld verbruik |
14,3 – 14,6 kWh/100 km |
Uitstoot van CO2 | 0 g/km |
Topsnelheid | 150 km/u |
Capaciteit van de batterij | 51 kWh |
ANDERE MOTORVERSIES |
|||
Motor | Brandstof | Vermogen | |
Hybrid (MHEV) | Benzine + mildhybridesysteem op 48 V | 74 kW (100 pk) |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. btw |
€ 28.512 |
Basisprijs incl. btw | € 34.500 |
Fiscaal vermogen |
/ |
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) | € 61,50 |
BIV (Vlaanderen) | € 0 |
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) | € 97,68 |
Taxe de circulation (Flandre) | € 0 |
Fiscale aftrekbaarheid |
100% |
VAA gebruiker |
133 €/maand |
Verworpen uitgaven | niet bekend |
Taks uitstoot CO2 | € 31,99 |
Uw voordelen: